Köp en till ;)
 
Jag har sett att ikea har något grundare högskåp med 2 hål i fronten där man kastar in vitt resp. färgat. Sen finns det två korgar inuti som man lyfter ut och välter in i maskinen.
 
Skorpan skrev:
Vi planerar att sätta in IKEAs "nya" köksstommar Modul i tvättstugan, men idag fick jag en oroskänsla. Benen som är standard är bara 8 cm numera, kommer jag kunna rensa golvbrunnen som ligger under skåpet?
Du är inte orolig att fuktig luft från avloppet vandrar in i spånskivorna? Speciellt om tvättmaskinen ofta körs på 60 grader eller mer skulle jag inte vilja ha avloppet under ett skåp. Vi har har även haft situationer då någon i hushållet råkat lägga i mycket tvättmedel och det skummat upp ur brunnslocket.

Innan jag byggde om vår tvättstuga var golvbrunnen placerad under en tvättbänk i stål och intill tvättmaskinen. Under 6-7 år stod tvättmaskinen på en lackad stålpedistal vilken hade klara rostangrepp trots att vi har en luftavfuktare i tvättstugan. Den gamla golvbrunnen såg ut att sjunga på sista versen och jag passade på placera den nya en bit ut i rummet utan kontakt med inredning.

Det finns en viss risk att din trästomme kommer svälla med tiden.
 
arneri68 skrev:
Du är inte orolig att fuktig luft från avloppet vandrar in i spånskivorna? Speciellt om tvättmaskinen ofta körs på 60 grader eller mer skulle jag inte vilja ha avloppet under ett skåp. Vi har har även haft situationer då någon i hushållet råkat lägga i mycket tvättmedel och det skummat upp ur brunnslocket.

Innan jag byggde om vår tvättstuga var golvbrunnen placerad under en tvättbänk i stål och intill tvättmaskinen. Under 6-7 år stod tvättmaskinen på en lackad stålpedistal vilken hade klara rostangrepp trots att vi har en luftavfuktare i tvättstugan. Den gamla golvbrunnen såg ut att sjunga på sista versen och jag passade på placera den nya en bit ut i rummet utan kontakt med inredning.

Det finns en viss risk att din trästomme kommer svälla med tiden.
Risken finns självklart! Men med tanke på att det är ett modernt hus med frånluftsvärmepump så håller det fukten borta i stort. Sen är det så många andra som har haft samma lösning och det verkar ha fungerat :)
 
arneri68: Bra tanke det med "ånga" ifrån golvbrunnen. Håller själv på och göra i ordning tvättstugan och har planerat för ikeas bänkskåp bredvid tvättmaskinen. För att komma bort från problemet med att rensa har jag satt golvbrunnen cc 40 cm ifrån vägg, blir lättare att komma åt. Men efter att ha läst tråden så blir jag orolig för skåpen då jag vill ha högre ben som ts skriver, men går det inte att modifiera för det?
 
1alexander skrev:
Men efter att ha läst tråden så blir jag orolig för skåpen då jag vill ha högre ben som ts skriver, men går det inte att modifiera för det?
Bla. Ikea har teleskopben om man vill få upp skåpen några centimeter till. Hur pass stor risken är att skåpen sväller beror nog mest på de som tvättar, dvs hur ofta och med hög vattentemperatur.
 
Hur mycket går ikea benen att få upp ? Vill helst ha 15/18 cm höjd.
 
1alexander skrev:
Hur mycket går ikea benen att få upp ? Vill helst ha 15/18 cm höjd.
Man måste ju inte använda IKEAs ben, de får man ju ändå köpa till så det borde gå precis lika bra att ta andra ben i rätt höjd.
 
Inser att jag är i en gammal tråd, men någon annan kanske har nytta av min lösning?

Jag hade lite liknande funderingar, men hoppas att ett modulskåp 60*60*60 plus ben Limhamn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10257132/ ska vara lösningen. Då bör jag komma åt brunnen utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.