Hej
Ska snart(gruvat mig länge) ta tag i mitt gamla badrum. Idag inrett med klinkergolv och kakel på halva vägghöjden. Innan jag börjar riva ska jag göra en asbestanalys eftersom det är är byggt 1951 då det tydligen inte var helt ovanligt med att blanda i asbest i fix och fog.
Frågan är, tror ni att man måste analysera både en kakelplatta från väggen och en golvklinker? Har bara kontaktat en analysfirma och de tar knappt 600 kr/per analys dvs 1200 kr inklusive moms.
Jag vet att jag som privatperson får riva själv oavsett om det är asbest eller inte men eftersom jag har tre barn med sovrum i närheten av badrummet kommer jag nog att leja bort rivningen om det innehåller asbest.

/LOB
 
Om du ändå måste sanera så låt en firma göra hela jobbet. Asbest är inget att leka med även om det kanske är mer troligt att det sitter i bruk om det är gjort -51. Asbest kom väl på 60-talet och stannade till typ -74. Hör efter med nån granne om du bor i lägenhet.
 
Hej
Jag bor i villa och det är precis som du är inne på att jag tänker ta in en en firma som gör jobbet OM det påvisas asbest i fix eller fog. Om analysen inte visar spår av asbest tänker jag nog riva själv. Blir nog så att jag skickar in en golvklinker för analys. Visar den spår av asbest är det bara att leja bort rivning. Om den inte visar spår av asbest skickar jag nog in en bit väggkakel också för att vara säker. Tack för svar förresten./ LOB
 
Det finns inte möjlighet att "bygga in" de gamla väggarna och golvet?

Dvs att sätta nya skivor på väggarna, och nytt flytspackel på golvet,
så eventuella problem byggs in och "försvinner".
 
Nja, det blir nog svårt. Även avloppsstammarna och badkaret(inkallat) är ju 65 år gamla och ska bytas såklart. Måste nog bort med det mesta. Tätskiktet är ju ngn sorts bitumenmatta som ska bort dessutom. Den har de väl limmat med något trevligt oxå kan man tänka��/LOB
 
Kör analys av både golv och vägg.
Kan vara olika fix och fog i golvet än i väggen.

Tänk på att om det kommer en firma som river så får du betala för sanering av hela badrummet om du säger att det är asbest i golvet, och inte provat väggen. kanske är onödigt om väggarna inte innehåller asbest. om det bara är asbest i golvet så räcker det med att firman river ut golvet.

Men tar firman och river allt som asbets så blir det mindre damm (asbest eller inte) i bostaden, efter som det inte får damma när man river asbest. gör du rivningen själv så kommer du troligtvis att damma ner runt i kring arbetsplatsen. det är väl värt en del att slippa städa också.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.