Vi är nyinflyttade i ett hus från 1969 och har renoverat vardagsrummet i vitt och skall nu ordna lite belysning.

För att få det riktigt snyggt kör ju många med infällda spottar. Jag antar att detta blir omöjligt hos oss då vi har isolering direkt ovanför vårt innertak och jag knappast är intresserad av att sänka hela taket (redan lågt i tak).

Jag har sett att en del har någon form av sänkning eller "låda" längs takkanterna med spottar. Är detta något färdigt man köper eller ett hemmabygge? Typ: Screenshot_2015-02-17-09-09-58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2015-02-17-09-10-51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skapar man en mysig effektbelysning längs väggarna annars? Centrala spottar på skena som riktas mot väggarna? Egentligen har vi bara 2 lamputtag rättså centralt i taket. Man vill ju kunna dimmra allt från en dimmer vid dörren i idealfallet.

Tacksam för idéer
 
Tack för svaret
Jag skall garanterat bygga en sån! Skitsugen.
Vad rekommenderar du för spottar till en som inte kan nåt? Led / halogen? 12v / 220v? Vill kunna dimmra. Vad behövs förutom spottar och sladdar?
 
Led, så behöver inte lådan vara så hög. Jag har byggt en med 25x38 läkt, 13 gips, längs med mot befintligt tak fäster jag sen en allmoge taklist från byggmax. Den får samma byggmått från tak, smidigt!
Alltså 25+13 = 38, listen är ca 38.
 
Vill man inte bygga nåt så kan du ha spottar på skena, skenan löper längs med väggen. Om du har 12 Volts spottar (ta de mindre spottar med 35 mm dia) så kan du köpa snygga väldigt smala vita transformatorer att sätta i skenans början. Från takuttaget en liten smal vit kabel till transformatorn. Det hela styrs då från dimmern vid dörren.
Blir smäckert och elegant.
 
Tack tack! Blir till att bygga.
Vad rekommenderas för effekt och färgtemperatur på spottarna om man vill ha mysig belysning längs väggen?
Tänkte försöka hitta några lämpliga att beställa på nätet.
Nåt mer att tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.