analog skrev:
Vill inte på nåt sätt klanka ner på ditt val, personligen så köpte jag själv en billig panna för några år sedan och det finns inget jag ångrar så mycket som det köpet.

Och jag har sett allt för många som slängt ut sina vedpannor efter bara några år med förlust i förmån för bergvärme eller dyl. av den enkla anledningen att dom hade en dålig anläggning och inte visste bättre.

Vilka var argumenten förutom priset? Eller tänker du argument vedeldning kontra annan uppvärmning då?
Jag tänkte argument för mitt val av panna.

Man behöver inte vara så kinkig med veden, den har längre livslängd, den ställer inte så stora krav på skorstenen, man slipper oroa sig för keramiken för det finns ingen, (y) och om 50 till 60 år när det är dags att byta ut den så är det lätta att dela upp den i sektioner med hjälp av en kil och en slägga. Är vad jag kan komma på just nu. Men det finns säkert fler.
 
kulle
Det där är en panna för envisa o griniga gamla gubbar som tycker allt var bättre förr ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag är väll inte så rysligt gammal än men jag kan hålla med om att mycket var bättre för. Särskilt produkter av det slaget som vi diskuterar här. Eftersom att tråden är helt ur flippad nu så hoppas jag att det är ok om jag drar upp andra produkter som elvispar, brödrostar, bilar och hushållsassistenter, och vill påstår att ju nyare grejer man har att göra med, desto kortar livslängd kan man förvänta sig av dem.

Därför att de är tillverkade på så sätt att den ska gå sönder så fort garantin har gått ut. Jag är säker på att tillverkare skulle kunna göra en modern panna eller brödrost som håller lika länge som en VIADRUS, men det gör de inte därför att de vill att deras produkt ska gå sönder fort så att vi snart köper en ny.

Vi går mer och mer mot ett slit och släng samhälle och det är inte bra tycker jag.

Men tji fick de av mig :p jag kommer inte att köpa en panna eller brödrost så länge jag lever.
 
Vad är det som gör att du tror att en Viadrius håller längre än andra pannor dom är ganska lätta så det bör vara tunt gods skiljer tex över 100 kilo mot min Baxi.
 
Är man mest ute efter en billig vedpanna så finns det betydligt mer prisvärda pannor på blocket. Viadrus är väl tillverkad för koks och dess strålvärme. En 15 år gammal Solo Plus på blocket är gjord för ved och är både billigare och effektivare än en Viadrus med överförbränning.

Men det kommer du snart själv lära dig...
 
Nu var det väl vedpannor vi pratade om tror jag? Inte kol/koks-pannor.. U22an du köpt är verkligen inte att rekommendera att elda ved i, du får ha koll på rökgastempen så att den inte drar iväg för mycket..

Vidarus säljer ju även vedpannor om det är ved man tänkt elda, och den heter VIADRUS Hefaistos P1. Fast jag antar att han du köpte pannan av informerade dig om det..

Men om det är Kol så är det en väldigt robust panna som håller länge, det borde vara förbjudet att sälja vedpannor utan keramik. Finns inte en chans att förbränna veden på rätt sätt annars..

Att vedpannor var bättre förr är ju inte riktigt sant, är ju som att säga att gammla bilar utan avgasrening och katalysator är bättre än nya..
 
ichgary skrev:
Nu var det väl vedpannor vi pratade om tror jag? Inte kol/koks-pannor.. U22an du köpt är verkligen inte att rekommendera att elda ved i, du får ha koll på rökgastempen så att den inte drar iväg för mycket..

Vidarus säljer ju även vedpannor om det är ved man tänkt elda, och den heter VIADRUS Hefaistos P1. Fast jag antar att han du köpte pannan av informerade dig om det..

Men om det är Kol så är det en väldigt robust panna som håller länge, det borde vara förbjudet att sälja vedpannor utan keramik. Finns inte en chans att förbränna veden på rätt sätt annars..

Att vedpannor var bättre förr är ju inte riktigt sant, är ju som att säga att gammla bilar utan avgasrening och katalysator är bättre än nya..
En bil som gjordes för 40- 50 år sedan hadde mycket längre livslängd än en som görs idag var vad jag menade, men du kan inte jämföra ved med bensin, det är inte farligt för vår planet att elda med ved i en Viadrus Hercules U 22. Om veden har använts som till exempel lastpall innan den eldas så har den ju fyllt två funktioner innan den brinner, och det är ju bra. Sedan så sliter det ju även på vår planets resurser att resurser att tillverka ny pannor.

Den enda nackdelen med att det inte finns någon keramik i en Viadrus Hercules U 22 är att det går några kubik ved till per år. Men de pengarna den lilla veden kostar tjänar man aldrig igen innan den keramiska plåtpannan går sönder och man måste slösa ännu mer på vår planets resurser och köpa en ny dyr panna.

Och Viadrus Hercules U 22 är en panna som är till för att elda ved, kol och kocks lite som en kombipanna typ, tror jag man kan säga, det är i alla fall inte en ren kolpanna.
 
smurfen72 skrev:
Vad är det som gör att du tror att en Viadrius håller längre än andra pannor dom är ganska lätta så det bör vara tunt gods skiljer tex över 100 kilo mot min Baxi.
Därför att den är gjord av gjutjärn, och är tillverkad i Östeuropa enligt gammal tradition.
 
Jannez69 skrev:
Är man mest ute efter en billig vedpanna så finns det betydligt mer prisvärda pannor på blocket. Viadrus är väl tillverkad för koks och dess strålvärme. En 15 år gammal Solo Plus på blocket är gjord för ved och är både billigare och effektivare än en Viadrus med överförbränning.

Men det kommer du snart själv lära dig...
Men den är inte lika flexibel, långlivad och hållbar som en Viadrus Hercules U 22, och Den kan inte elda engångspallar med skruv och spik.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
En bil som gjordes för 40- 50 år sedan hadde mycket längre livslängd än en som görs idag var vad jag menade, men du kan inte jämföra ved med bensin, det är inte farligt för vår planet att elda med ved i en Viadrus Hercules U 22. Om veden har använts som till exempel lastpall innan den eldas så har den ju fyllt två funktioner innan den brinner, och det är ju bra. Sedan så sliter det ju även på vår planets resurser att resurser att tillverka ny pannor.

Den enda nackdelen med att det inte finns någon keramik i en Viadrus Hercules U 22 är att det går några kubik ved till per år. Men de pengarna den lilla veden kostar tjänar man aldrig igen innan den keramiska plåtpannan går sönder och man måste slösa ännu mer på vår planets resurser och köpa en ny dyr panna.

Och Viadrus Hercules U 22 är en panna som är till för att elda ved, kol och kocks lite som en kombipanna typ, tror jag man kan säga, det är i alla fall inte en ren kolpanna.
Vilka bilar som gjordes för 50 år sen kördes 1500 mil mellan servicar förr var det smörj service rätt ofta och då smörjdes allt typ kulleder samt oljebyte. I dag kör man ju 30000 mil utan större problem med en bil.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men den är inte lika flexibel, långlivad och hållbar som en Viadrus Hercules U 22, och Den kan inte elda engångspallar med skruv och spik.
Pallar har jag inte eldat men staket och gammalt undergolv med spik är inga problem att elda bara man orkar med jobbet. Numera åker sånt på tippen och bergvärmen får värma huset istället.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför att den är gjord av gjutjärn, och är tillverkad i Östeuropa enligt gammal tradition.
Inte ens gjutjärn håller för evigt och den är ihopskruvad av sektioner det kan läka mellan och öst är dom kända för kvalitet på pannor ?
 
Jag jämförde inte ved och bensin, jag jämförde utsläppen av oförbrända kolväte-förbindningar. Men du är övertygad i din övertygelse att du är miljövän, det argumenterar jag inte emot.

Men det visar ju varför svenska panntillverkare inte ens är i närheten av europeiska topp-pannor..

Jag hoppas din panna håller i 30 år, och att du står ut med den. Jag rekommenderar dig att läsa tråden här om att "vedkonvertera" U22:an, den innehåller mycket bra erfarenheter om pannan.

Ta inte detta personligt, men du visste redan att du skulle få lite mothugg :) sålänge som detta beslut var ditt och inte någon försäljares så respekterar jag ditt ställningstagande i frågan. Den konverterar ved till värme, det är ju liksom grundkravet kan man säga..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Inte ens gjutjärn håller för evigt och den är ihopskruvad av sektioner det kan läka mellan och öst är dom kända för kvalitet på pannor ?
Jag har aldrig hör om någon som haft problem med att det skulle kunna läcka mellan sektionerna men man lär så länge man lever. Då får jag hoppas att jag slipper detta problem i så fall. Vad gör man då svetsar ihop den?

Jag tror att produkter från öst inte är lika präglade av den västerländska slit och släng mentaliteten.

smurfen72 skrev:
Vilka bilar som gjordes för 50 år sen kördes 1500 mil mellan servicar förr var det smörj service rätt ofta och då smörjdes allt typ kulleder samt oljebyte. I dag kör man ju 30000 mil utan större problem med en bil.
Ok bilar var kanske ett dålig exempel jag kan för lite om bilar för att säga bu eller bä. Men om vi tittar på de andra sakerna jag jämförde med så tycker jag att det finns en poäng här.
 
Redigerat:
Det enda jag hittade när jag googlade på "läckage mellan sektionerna i Viadrus Hercules u 22" var denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.