Hej!

Ska köpa ett Velux pivåhängt solo 7 fönster men vet inte hur man ska mäta hur stort det gamla är.

Hade en kille som mätte på taket från utsidan av ramen till andra sidan.
Bred: 62 cm
Höjd: 74 cm

När jag mäter från insidan så får jag det till 55 cm brett.

Kan detta stämma med dimensioner?

Kommer själv gå upp på taket och fota, lägger upp bilder imorgon och hoppas få hjälp

MVH

//Malisan
 
Du skall mäta fönsterkarmens utvändiga bredd och höjd.

Fönstret består av en karm, det är den utvändiga "ramen", och innanför den en eller flera fönsterbågar.

Men det är alltså karmens utvändiga mått du skall mäta.
Strunta i foder, smyglister och annat som är ditspikat på fönsterkarmen.
 
  • Gilla
Malisan74
  • Laddar…
20150217_171515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här ser detta fönster jag ska byta ut
Ramen är även plåtad och jag har mätt och kommit fram till 60bred och 70 hög

Vilket mått ska man titta på när man ska beställa?

Tacksam för svar!

MVH

//Malisan
 
Oj, det var ett litet ett :) tror det blur svårt att hitta ett nytt så litet fönster , enda chansen blir nog att ta upp ett större hål i taket, men kolla runt , jag kan ha fel! Lycka till!

Med vänlig hälsning, fremax
 
Tänk på att när man byter takfönster är det bra att ha extra takpannor pga att gamla takfönster har plåtintäckning som går ut över takpannorna men nuförtiden har man oftast det tvärtom. Dvs takpannorna går över plåtintäckningen på fönstret och därför behövs det fler takpannor.
 
20150218_200634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska byta ut hela taket från råspont till pannor. Men det som är oroande är att Velux kan ej erbjuda fönster i min storlek dvs 60 cm bred och 70 cm lång utan hänvisar till 55x78´. Men mitt problem är insidan. Fönstret är i badrumet och det är ett snedtak. Se bild. Frågan är om jag måste bygga om hålet i badrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.