Hej
Jag har en 80-tals villa med frånluftsvärmepump dvs mekanisk frånluft ventilation . Jag håller på att bygga om badrummet och det befintliga frånluftsdonet hamnar mitt i en ny vägg mot duschen så det måste flyttad lite. Min fråga är om det är lämpligt att placera donet i taket inne i duschen eller om det är bättre att placera det i taket utanför själva duschen, så den istället hamnar ovanför handfatet?

Tacksam för snabb hjälp då jag står med verktygen i handen när denna frågeställning sätter stopp för arbetet 😕
 
Du vill suga upp luften nära duschplatsen även om man oftast inte placerar donet direkt över duschen. Vanligast är väl direkt utanför även om detta vid ett litet badrum kan innebära en placering vid handfat eller liknande
 
Tack för ditt svar.
Kan förtydliga fråga lite, finns det någon för eller nackdel med att den sitter direkt inne i dusch utrymmet? Tänkte att det var snyggare att den inte är så synlig.

Det är en ganska lång kanal till värmepumpen med fläkten. Sitter den inne i duschen kommer den förmodligen få bort mer fukt ifrån badrummet vid duschning men det lär ju också bli mera fukt i röret att transportera bort. Kan det bli problem. Eller är det bara en smaksak och smartare att ha donet ovanför spegel så det blir im fritt fortare?
 
Ovanför duschen säger jag.
Men de praktiska installationer som jag har erfarenhet av kan jag räkan på en hand, så ta det ej som en sanning :p
 
Efter en dusch har du fukten överallt i rummet. Är en frånluftsdon ett estetiskt problem? Kanalen är väl såpass väl isolerad att den ev meterlängre sträckan till flvp:n är försumbar och den erforderliga fukten som skall bort är densamma vart nu donet sitter
 
Kanalen i i fråga behöver inte isoleras innan aggregatet men praxis som sagt är direkt utanför duschområdet. Vill du sätta direkt över dusch funkar det med förutsatt att du har normal takhöjd. För väggplacerade don kan MSN hamna i läget vid låg takhöjd att de kommer för lågt men det liter inte som ett sådant fall
 
Jag satte mitt nya don (FTX konvertering) rakt ovanför duschen och är mycket nöjd. Mycket mindre fukt i badrummet nu än innan då pax fläkten i gamla självdragskanalen satt i ett annat hörn.
 
C
exerg skrev:
Efter en dusch har du fukten överallt i rummet.
Jag gjorde en enklare studie av detta med hjälp av en vanlig digital hygrometer som jag placerade på lite olika ställen i badrummet och kunde konstatera att så faktiskt inte är fallet. Under duschning steg luftfuktigheten på ca. 1,5 meters avstånd från duschväggen knappt över normalvärdet. Först när duschväggen öppnas steg luftfuktigheten snabbt men väldigt momentant. Frånluften i detta fall placerad på vägg precis utanför duschväggen. Så nog lönar det sig att ha frånluften i eller i direkt anslutning till duschutrymmet.
 
Vid risk för att fukten mot tak eller väggar kondenserar är don i närheten av duschplatsen direkt önskvärt
 
myrstack skrev:
Kanalen i i fråga behöver inte isoleras innan aggregatet men praxis som sagt är direkt utanför duschområdet. Vill du sätta direkt över dusch funkar det med förutsatt att du har normal takhöjd. För väggplacerade don kan MSN hamna i läget vid låg takhöjd att de kommer för lågt men det liter inte som ett sådant fall
Roliga stavningsförslag man når nuförtiden. MSN är väl inte direkt inne längre... "man" skulle det stå ovan
 
Tack för alla svar.
Då har jag fått klarhet i att det i alla fall inte är direkt olämpligt att placera den inne i duschen på rätt höjd. Men jag kom på ett par andra saker som till slut gjorde att jag placerar den straxt utanför duschen. Dels en komfort fråga, att det drar in mer kall luft inne i duschen när man duschar. Men även att det är bra om ventilen sitter nära toaletten och effektivt kan transportera bort dålig lukt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.