Vi har nu fått vår första offert för vårt kommande stenhus och funderar som bäst på hur vi skall tolka den. Det är förhållandevis lättare att förstå sig på materialkostnader och i många fall går det ju även att själv kolla upp ungefär vad saker och ting kostar.
Men det som känns mest osäkert är entreprenaden och hur man skall bedöma den peng som byggaren har lagt in för att uppföra huset. Dels har jag ingen erfarenhet för att kunna avgöra om det är rimligt eller ej och dels kan ju byggaren ganska lätt baka in och dölja allehanda kostnader.

Det jag undrar är om det finns någon slags "praxis" eller vedertaget begrepp när det gäller proportioner mellan själva huskostnaden och entreprenaden när man bygger stenhus?
Som jämförelse tänker jag på min egen bransch (IT) där man ofta tittar på förhållandet mellan licenskostnad och implementering. Efter ett antal år och projekt så vet vi ganska väl hur dessa parametrar bör förhålla sig till varandra om det inte är något alldeles speciellt. Man skulle ju kunna tänka sig att byggbranschen, som ju för övrigt har hållit på längre, borde ha kunnat utverka motsvarande tumregler. Eller är det inte så?

Jag behöver någonting att haka upp mig på när jag skall börja förhandla med byggaren och alla tips mottages tacksamt.
I vårt fall kan jag tillägga så ligger entreprenadkostnaden och huskostnaden i princip i förhållande 1:1. Verkar det rimligt? Om inte, hur argumenterar man?
 
Stenhus säger du; är det färdiga moduler som ska lyftas på plats, eller ska det byggas formar och platsgjutas, eller ska du bygga med lättbetong eller ska det muras eller... hur stort är huset?
Vd ingår i entreprenörens åtagande? Är det en total- eller generalentreprenad? eller delad? Ska du göra nåt själv?

Som du märker är det helt omöjligt att ens försöka ge sig på en gissning utan att veta förutsättningarna. Eftersom det finns tusen sätt att bygga på, så finns det tusen olika sätt att räkna.
Men ska man räkna kvadratmeterpris så bör du räkna på en produktionskostnad på ca 30 000 kr/kvm. Billigare om du ska ha normalstandard och stor grad av färdiga moduler och dyrare om du ska ha hög standard och platsgjutet.

Och spelar det någon roll om arbetet kostar lika mycket som materialet? Det är väl vad som står på sista raden som ska vara rimligt? Ta in fler offerter och se till att du jämför päron med päron och vad som står på sista raden.
 
Jag har ingen erfarenhet av hela husbyggen, men vet att plåtslagare ofta hamnar på förhållandet 1:1 mellan arbete och material. Detsamma gäller nog snickare. Elektrikerarbeten som vi nyligen gjort har låtit göra på löpande räkning dock haft andra proporptioner, med betydligt högre arbetskostnad än materialkostnad, ca 2:1.
 
Eljobben ligger vanligen mellan 40/60 och 60/40
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
elmont skrev:
Eljobben ligger vanligen mellan 40/60 och 60/40
Typ... 50/50? :)
 
elmont skrev:
Eljobben ligger vanligen mellan 40/60 och 60/40
Vi drog om elen när vi renoverade. Förhållandet var då i ursprungspris 1:10, efter saftig materialrabatt 1:4. Han kanske var snabb ..
 
Det finns riktlinjer för hur lång tid olika moment förväntas ta. Wikells sektionsfakta är en sådan "handbok" som din konstruktör förmodligen har tillgång till. Det är också din konstruktör som avgör om huset är lätt att bygga eller tar längre tid - ta med denna aspekt i diskussionen med honom.

"Stenhus" är ingen exakt definition. Vad betyder den för dig? Att du hämtat in offerter förmodar jag betyder att du har förfrågningsunderlag. Är konstruktions-ritningarna klara?


Din jämförelse mot IT-branchen med förhållande är inte applicerbar (jobbar själv i denna bransch).
 
Är det fast pris? Då borde totalsumman vara viktigare än förhållandet arbete material. Dock om man generaliserar kan nog 1:1 anses praxis.
 
Är det ett nybygge tror jag knappast att entreprenören är så intresserad av att speca tid och matr. var för sig. För du köper väl ett helt paket matr och jobb.
 
tro att man kan få en spec om företaget är seriöst ,har också fått offerter som inte är rimliga ,
många arbets timmar till ytan som ska upp .
det är mänga polacker som murar och dom kan sitt hantverk.men halva pengen hamnar hos någon girig byggare:
 
Men varför vill man ha en spec på tid om man köper ett jobb till fast pris???
 
Tack för alla svar och inlägg. Försöker svara alla på samma gång.

Huset skall muras i lättbetong med putsad fasad och det är fråga om en totalentreprenad.

Ja, vi talar om fastpris och det är klart att vad som står på sista raden är viktigast. Men samtidigt är ju detta pris uppbyggt av några större block och det är relationen mellan dessa (husets pris och kostnaden för att få upp det) som jag är ute efter. Som Villa Vista skriver så kanske praxis är 1:1 och det har jag faktiskt fått i ett fall.

Sen har det givetvis betydelse hur avancerat huset är. I vårt fall handlar det om ett ordinärt 1,5 plans hus i vinkel som är totalt 200 kvm stort och med ett avtryck på tomten på 150 kvm. Tomten kräver ingen sprängning eller att ta ner en massa träd eller liknande. Den sluttar något och det blir väl fråga om lite utfyllnad.

Givetvis är det svårt för er att förstå alla detaljerna och det var heller inte meningen utan mer att kolla på någon slags "konceptuell nivå" om vad som är rimligt. För som sagt, det går för leverantören att dölja en massa extra kostnader när de lämnar ett fastpris.
 
Vi var nära att bygga ett hus i nästan exakt denna storlek och utförande. Nu dök det dock upp ett ca 7 år gammalt hus som låg nära nog så vi köpte det istället.

Men, vi kom ganska långt med ett flertal husbyggare. Priserna på vårt hus hamnade inom intervallet 3.7 - 4.1 miljoner exklusive köksinredning.
 
Intressant att höra. Kan du berätta lite mer?
Vilken typ av lättbetong/lättklinker hade ni räknat på?
Kan du nämna några av de byggare som ni anlitade?
Var byggde/köpte ni? Ser ut som att du är från Skåne? Själva skall vi bygga i Mölle.
 
Vi tog in offerter från Provinshus i Svedala, Fiskarheden (ja, de bygger också i lättbetong), DAST i Malmö samt hade lite diskussioner med Huscompagniet. Provinshus var billigast, Fiskarheden ungefär i mitten och DAST hade högst pris och längst byggtid. Alla tre verkade mycket seriösa och kunniga.

I samtliga fall var det lättbetong de byggde i. Provinshus jobbar med större moduler medan de övriga kör med block.

Vi bor i Höllviken, vårt hus är byggt 2007/2008 och med isoleca och putsad fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.