Hej,

Har läst massor av trådar på forumet, och kommit till insikt att jag vill byta mitt Verisure larm som jag betalt 50-60.000 totalt under 10-års tid till mitt eget ägda huslarm.

Har fastnat för DSC PC1616 eller 1832 med Evl-3 kort.

Här kommer lite frågor.
1) Fördelen är att jag kan appstyra DSC larmet med Evl-kortet via Eyes-On? Men att det krävs en kabel från bef. router för nätverksanslutning för att fungera. Detta begränsar placering av larmet något.
2) Om jag även kopplar in en Vera med en Universal sensor så kan även belysning etc styras. Antar att detta skan styras via en separat app också. Är det då en app för Evl-3 kortet som styr själva av/på larmandet, och belysning med en annan?


Funkar trådade IR-deckare och trådlösa magnetkontakter ihop med Eyes-On och kan avläsas via appen?
Vill också ha funktionen att få sms eller push-notiser då grabben snart börjar gå hem från skolan själv.

Slutligen, vilken DSC modell kan rekommenderas?
Behöver följande komponenter till larmet:
4 IR trådade
4 magnetkontakter trådlösa
2 MAP
Gärna larmbrickor för enkel avlarmning av barnen
1 fjärrkontroll som skalskyddslarm från övervåningen alt appen...

Räcker 1616 eller, och behöver kapslingen vara större för att få plats med Evl-3 kortet och eventuellt Universal sensorn.

Jag bävar något för programmeringen som krävs för att få igång larmet, men Evl-3 kortet och Eyes-on verkar ganska simpelt. Veran har jag ingen aning om, läser både plus och minus. Räcker Veralite?

Många frågor....tackar på förhand för era värdefulla erfarenheter!
Vespa
 
Evl3 kortet har samma format som dscs egna kort och det kan man sätta 2 eller 3 stycken i huvudkapslingen beroende på vilken kapsling man använder. Kan inte använda taggar till powerserie larmen, men min 4åring klarar slå till/från. Evl3 ska kunna se sektionsstatus.
Du skulle ju kunna plocka upp wifisignal och på så vis få bättre placeringsmöjligheter. Med 1616 får du 16 trådade sektioner. Du ha 32 trådlösa sektioner. Har du 8 trådade sektioner exempelvis så får du dra bort dem från de totala 32 över till trådlöst.

Programmeringen behöver du inte oroa dig för. Det finns gott om folk här som kan det. Jag antar att du plockar styr till Veran via larmet PGM-utgångar men hur den funkar i övrigt kan jag noll och inget om

//J
 
Söker mer ljus och lykta efter snygga trådlösa PIR till DSC. Men det verkar inte finnas??!! Varför finns det snyggare trådade PIR än trådlösa? Kan någon rekommendera snygga(re) PIR´s?
//V
 
Jag köpte hela mitt larm exkl. batterier och trafo från USA. Prisskillnaden mellan 1832 och 1864 var marginell så jag slog till på det stora :) Tror summan blev lite drygt 1/3 av vad det skulle kostat i sverige inkl. moms och tull.

Jag har allt trådat men kör taggar för av/pålarmning, funkar klockrent.

Funderar på att skaffa ett Envisalink jag också, såg att det går att få för runt 800 på ebay inkl. frakt nu :)
 
Tyvärr så är de lite dyrare än så.

Du åker även på att betala moms på både produkten och frakten samt en importavgift så räkna med lite drygt 1000 kr
 
Tyckte den var från Tyskland, men jag kan ha sett fel.
 
Vad är det för funktioner man får med envisalink egentligen? Ok att man kan få larm men kan man även programmera larmet via webbsnittet?
 
Du kan inte programmera via websnittet. Du kan fjärrstyra larmet, se status på sektioner, se händelser som tex vem som larmat av och så kan du få mail vid utlöst larm eller tekniskt fel
 
Ok,

Funderar på hur man får larm vid strömavbrott? Har du kvar vanlig tele också, GSM modul? UPS?
 
Kör inte via vanlig telefon.
DSC har batteribackup som strömförsörjer Envisalinken och så har jag en GSM-modul.
Jag tror att när Envisalink tappar kontakten med sin externa server så skickas "larm tekniskt fel" till min epost.
 
Lyfter denna tråden. Det är dax att slå till nu men det blir ju då version 4 så klart. Vore kul att höra lite mer erfarenheter från er som använder Envisa-korten :)
 
Jag köpte ett evl-3 till mitt pc1832 2014 som bara tuffade och gick tills åskan slog ut det 2016. Då köpte jag ett nytt evl-4 som går lika fint det. Använder det ihop med vera plus för ihopkoppling med hemautomation.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Evl-4 PC1616 och Vera edge. Jag är jättenöjd. Har aldrig krånglat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har EVL stöd för z-wave?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.