Tog en chansning o köpte en begagnad värmepumpstumlare. Visade sig dock att den inte gör sitt jobb:mad: Får inte upp något vatten i kondensuppsamlaren o tvätten blir inte ordentligt torr:x kollade kondensvattenpumpen och nivågivaren igår eftersom jag läst lite om att det kan vara problem med dammansamlig just där, men icke! Någon som skruvat med denna maskin o kan ge lite tips?
 
Jag har en skruvat med just den maskinen, men ett tips kan vara att söka på Youtube! Hittade själv repanvisningar till min Electrolux tvätt/tork. Klockrent! Reservdelar hittar du på http://reservdelarvitvaror.se/shop/frontpage.html Min fru o jag trodde vi var tvungna att byta hela maskinen, men klarade oss med 500 kr i reservdelar samt 1/2 timmes eget arbete.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
k2racer skrev:
Jag har en skruvat med just den maskinen, men ett tips kan vara att söka på Youtube! Hittade själv repanvisningar till min Electrolux tvätt/tork. Klockrent! Reservdelar hittar du på [länk] Min fru o jag trodde vi var tvungna att byta hela maskinen, men klarade oss med 500 kr i reservdelar samt 1/2 timmes eget arbete.
Vad bytte du?
 
evakueringspump, bestämde mig att prova evter jag sett youtube videon
 
Har vi ingen här som skruvat Bosch? Skapligt irriterande att man inte kan få nån som helst support när man ringer Bosch, utan dom vill bara skicka ut en reparatör som ska 890:- bara för att felsöka... :thumbdown:
 
one- skrev:
Har vi ingen här som skruvat Bosch? Skapligt irriterande att man inte kan få nån som helst support när man ringer Bosch, utan dom vill bara skicka ut en reparatör som ska 890:- bara för att felsöka... :thumbdown:
Hur kontrollerade du pumpen? Det sitter en svart slang som är ganska trög att få loss. Ta loss den från pumpen och se om du kan blåsa/spola så att det inte är stopp däri. Annars hade jag bytt pump om den går att få tag i för bara 500 kr (tror original från bosch kostar mer än så). När du har loss pumpen så rengör under den. Häll i vatten uppifrån där behållaren sitter.
 
torbeno skrev:
Hur kontrollerade du pumpen? Det sitter en svart slang som är ganska trög att få loss. Ta loss den från pumpen och se om du kan blåsa/spola så att det inte är stopp däri. Annars hade jag bytt pump om den går att få tag i för bara 500 kr (tror original från bosch kostar mer än så). När du har loss pumpen så rengör under den. Häll i vatten uppifrån där behållaren sitter.
Dels hade jag isär pumpen för att se att pumphjulet gick lätt, kollade slangen och fyllde vatten för att se att den pumpade upp vattnet i kondensvattenbehållaren, vilket den gjorde.

Jag lutar åt att det är nånting med kondensorn, tror inte att det är fullt luftflöde igenom där. Men jag kommer ju inte åt den! Behöver tips på hur jag lättast kommer in o rengör den??
 
Du kommer inte åt den annat än att skruva isär hela maskinen i beståndsdelar. Men du kan spola uppifrån och ner. Samt från där luddfiltret sitter. Ta loss pumpen Plocka bort filtret och spola med en slang. Om du har en grovdammsugare som klarar vatten är det ett plus. Eller skaffa en så här
http://www.swedol.se/va-7177.html
 
Redigerat:
torbeno skrev:
Du kommer inte åt den annat än att skruva isär hela maskinen i beståndsdelar. Men du kan spola uppifrån och ner. Samt från där luddfiltret sitter. Ta loss pumpen Plocka bort filtret och spola med en slang. Om du har en grovdammsugare som klarar vatten är det ett plus. Eller skaffa en så här
[länk]
Ingen fara att spola med lite tryck ifrån där luddfiltret sitter alltså? Tror du att det kan vara kondensorn som är problemet?
 
Jag har en slang som spolar med bra tryck (man kopplar på den på vattenkranen och sedan blir det en tunn stråle). Har spolat en och annan tumlare
 
torbeno skrev:
Jag har en slang som spolar med bra tryck (man kopplar på den på vattenkranen och sedan blir det en tunn stråle). Har spolat en och annan tumlare
Låter som du vet vad du skriver om :)
Vad är din diagnos på tumlaren? Tror du det hjälper att försöka spola ur den ordentligt?
 
Ja, spola. Det kan finnas massor av ludd som är svårt att få rent. Spolade 40 liter vatten en gång på en maskin (fyllde upp en 10-liters hink fyra gånger).
 
torbeno skrev:
Ja, spola. Det kan finnas massor av ludd som är svårt att få rent. Spolade 40 liter vatten en gång på en maskin (fyllde upp en 10-liters hink fyra gånger).
Har spolat rejält men tycker inte att jag fick ut speciellt mycket ludd o damm. Tumlaren fungerar likt f*n inte... Har du nån idé vad jag ska titta på i nästa steg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.