svartöra skrev:
Här finns kopplingsschema: [länk]

Uppenbarligen är det en alliansfläktkåpa och då strömsätts fläkten via kåpan. I lägenheter går det nog till på annat sätt men här kontrollerar man takfläktens varvtal i tre steg för köksbruk plus grundventilation som alltid är på. Det sitter en transformator med olika lindningar i kåpan, och det är den som står för varvtalsregleringen.

Frågan är väl vad som gått sönder. Snurrar takfläkten?
Den låter inte som att takfläkten snurrar. Hur kollar jag takfläkten?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det något sätt (för en inte alltför händig icke elektriker) att avgöra om felet är fläktkåpan i köket eller takfläkten? Om fläktkåpan lagt av får väl inte takfläkten någon strömförsörjning?
 
Du har två fläktar. En på taket och en i spiskåpan. De två vänstra lägena reglerar takfläktens hastighet (allmänventilation normal och forcering). De tre lägena 1,2,3 vid matlagning,då öppnas "luckan" och du har möjlighet till större flöde. Vid läge 1,2,3 så går fläkten i spiskåpan på 3 hastigheter tillsammans med takfläkten.

Felsökningen är enkel, det sitter en transformator i spiskåpan som betjänar takfläkten, dessa två lägen är inställda på typ 90 och 140volt (exempel). Ställ vredet på "normalflöde"och mät med multimeter om du har 90v fram till takfläkten. Ställ vredet i "forceringsläge" och mät om du har 140vfram till takfläkt.

Har du spänning vid takfläkt= takfläkt trasig, byt ut den, kostar 3-4tusen.

Har du ingenspänning vid takfläkten= Spisfläkt trasig, köp ny alliancefläkt ~600:-
 
Ropia skrev:
Du har två fläktar. En på taket och en i spiskåpan. De två vänstra lägena reglerar takfläktens hastighet (allmänventilation normal och forcering). De tre lägena 1,2,3 vid matlagning,då öppnas "luckan" och du har möjlighet till större flöde. Vid läge 1,2,3 så går fläkten i spiskåpan på 3 hastigheter tillsammans med takfläkten.

Felsökningen är enkel, det sitter en transformator i spiskåpan som betjänar takfläkten, dessa två lägen är inställda på typ 90 och 140volt (exempel). Ställ vredet på "normalflöde"och mät med multimeter om du har 90v fram till takfläkten. Ställ vredet i "forceringsläge" och mät om du har 140vfram till takfläkt.

Har du spänning vid takfläkt= takfläkt trasig, byt ut den, kostar 3-4tusen.

Har du ingenspänning vid takfläkten= Spisfläkt trasig, köp ny alliancefläkt ~600:-
Håller med dig men att hitta en köksfläkt som även styr takfläkten kostar inte bara 600 kr. Du kanske glömde 1:an före då de kostar upp mot 1600-2600 beroende på var man köper dem. Behöver takfläkten bytas så glöm inte att även beställa ny kondensator, vilket jag gjorde. Till min takfläkt fanns det eluttag i takkupan.
http://www.ballingslovmolndal.se/koksflaktar/franke-f250-16-system-villa-60cm
 
Redigerat:
Jamän, dom kostade visst en tusing mer än vad jag kom ihåg. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.