M
Kommer knappast ske inomhus. På en fasad kan det bli så i fuktig väderlek om man inte grundat ordentligt innan stockningen.
 
Det ser ut som det redan sitter en Termatorinsats i spisen så en del av den behöver troligen tas bort för att en braskassetts rökanslutning skall passa. Uteluften brukar komma in i en kammare under spisen (bakom nedre gallret) vilket innebär att när du bilat bort det nödvändiga så är det inte så mycket jobb kvar för att riva resten och kunna välja mellan många snygga o välfungerande varianter av kaminer.
 
Jaha, det var intressant. Vad är en termatorinsats och vad gör den för nytta? Fanns inte mycket info när jag googlade om det.
 
Just det. Den fungerar som typ en eldkråka. Luften (rums eller uteluft) passerar i en spalt bakom o på sidorna av eldstaden och kommer ut i rummet högre upp på sidor eller fram på spisen. Har en mycket begränsad verkan trots att det kan kännas att luften som kommer ut är rejält varm. Utflödet av luft som blandas in med röken som går ut i skorstenen och som ofta kan uppgå till 3-500 kubikmeter luft/timme gör att värmetillskottet från termatorn blir ganska försumbar. Den luft som går åt till förbränning av en vanlig brasa ligger runt 15-30 kbm/tim. Allt över detta är förluster. Därför behövs luckor . På moderna kaminer är dessutom förbränningsluften förvärmd och strömmar in ovanför veden för att syresätta och slutförbränna rökgaserna innan de går ut genom skorstenen.
 
Tack för alla lärorika svar. Bra att veta vad det är man har innan man river nåt :) . Får se ikväll om den ger nån värme alls.

Angående att göra om den till betonglook så var utseendet som vi var ute efter ungefär såhär: SFD38F9676A9C0B41E082A54F4F2841CEEC_750x.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2015-02-17-09-08-06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle detta resultat vara möjligt att uppnå med metoden "slätskurat c-bruk" som föreslogs tidigare i tråden?
 
Slätskurat KC bruk blir snyggt men man måste ta ett bruk med fin ballast inte större än 1mm.

Men idag finns det ett ännu bättre bruk som är avsett för att skapa den lite mer "moderna" look som jag tror ni är ute efter och det är ett bruk från Weber som heter Designputs.

http://www.weber.se/fasad-puts-och-...nvandiga-putser/weberbase-designputs-gra.html

Det blir riktigt snyggt och det kan läggas som ett slutskikt på en yta upputsad med KC bruk, för det måste först göras för att få en slät yta eftersom teglet är väldigt skrovligt/ojämnt. Så grundningsbruk, KC bruk och sist Designputs så har ni nog det ni vill ha.
 
Putsa hela väggen, riv eländet och sätt upp en modern kakelugn Gabriel - Studio!

Kostar en slant, men snygg som tusan och värmer huset i nästan ett dygn!
 
Jag/personligen gillar Mexitegel, så jag skulle behålla det - men det är jag det. Vi hade en liknade öppen spis i vårt förra hus och hittade en insats som passade perfekt i hålet efter att vi tagit bort det eldfasta teglet nedtill:

oppen-spis.jpg

Sen öppnade vi även upp ett hål ovanför och satte ett gjutjärnsgaller där, det kom ganska mycket varm luft ut där bara med den lilla modifieringen... Men största effektiviseringen energimässigt var att installera insatsen i sig.

När det gäller att ryka in, så glänta bara på ett närliggande fönster typ första minutrarna så brukar det inte ryka in sen. Om det nu inte är undertrycksventilation i huset då kanske...

Lycka till med nya huset oavsett vad ni gör med öppna spisen, det var läckert det ni var inspirerade av men det ska ju passa in med övriga delar av huset sen också...

/Rikard
 
rikard454 skrev:
Jag/personligen gillar Mexitegel, så jag skulle behålla det...
Den där väggen är väl målad?
Exakt samma färg på både sten och fog.
 
plan-g skrev:
Dessvärre lär det väl ryka in om man eldar i den för det var rejält sotigt på framsidan och i taket kring spisen.
När spisen inte använts på ett tag och sedan tas i bruk kan det ryka in innan den kalla luften tryckts ut ur skorsten.

Jag tror inte att det är något fel på din spis.

Det kan ha sin charm med en öppen spis som ger mer strålningsvärme och ljud. Vi har en Tulikivi som ger skön värme under lång tid, men är inte på långa vägar lika mysig som en riktig öppen spis i mitt tycke. Om det enbart är för mysfaktorn ni eldar tycker jag att ni bör ha en öppen spis.
 
KnockOnWood skrev:
Den där väggen är väl målad?
Exakt samma färg på både sten och fog.
Funderar på att vitmåla vår öppna spis. Spisen som är murad av brunt tegel ser tyvärr väldigt kompakt ut. Synpunkter på att måla?
 
Henri skrev:
...
Synpunkter på att måla?
Det är väl enda sättet att fräscha upp den.
Med en öppen spis är det väl oundvikligt att det blir lite sotigt ovanför öppningen.
Vilken kulör man vill ha är ju en smaksak.

På gamla putsade spiser vitkalkade man.
Vad det är för typ av färg som gäller på tegel vet jag inte.
Bara den inte är för blank så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.