johanmarsta skrev:
"Dettas ett danskt tillverkat spa med kvalitets produkter och bra finish rakt igenom vad jag ser. Det är ju ingen Kina import direkt."

Där har du fel.
Jag har svart på vitt fr bauhaus att Denform tar sina bad via denna firma,i kina:
[länk]

"Reservdelar kan man köpa i vilken pool butik som helst som saluför Balboa produkter. "
Värmare,panel och elbox ,ja ,men inte resten.


"Och Bauhaus har ett avtal med en ue som sköter reperation och service på dessa spa. "

I dom ca 10 fallen jag har lagat denformbad fr bauhaus har bauhas sagt att man får ta garanti ärenden med denform i danmark själv ,och deras service kille är bla en fr arboga.
Se även sid 35 i instruktionsboken: [länk]

Ok skumt. För den jag snackade med på Denform sa att de har egen tillverkning för den nordiska marknaden med bättre isolering osv.

Om detta stämmer vet jag ej men man måste ju försöka lita på dem.

Ang prylar så va det ju typ allt du räknande upp där :) vilket märke du än köper så tar man ju alltid reklamation med lev. Jobbar själv på en lev firma inom infrastruktur. Vi anses ha bland marknadens högst kvalité på våra saker och dem är inte från EU kan jag säga.

Reperation klarar jag själv, skulle även klara bygga om t.ex panna eller dyl för att få in någons annans märke.

Dess spabad tycker jag personligen håller något sjuka priser. Klart över vad de ska kosta anser jag. :)
 
"Ang prylar så va det ju typ allt du räknande upp där "

Sen har du massage pumpar,cirk pump,filter,lock,jets,jet bodys,slangar,rör,limskarvar,lim (och där kan det skilja mkt...) mm.

Fast att dom använder balboa känns bra,då kam man i alla fall få tag på en panel som passar ens elbox om panelen pajjar, ibland får man byta ut hela skiten för att man inte få tag på rätt panel till boxen.
 
johanmarsta skrev:
"Ang prylar så va det ju typ allt du räknande upp där "

Sen har du massage pumpar,cirk pump,filter,lock,jets,jet bodys,slangar,rör,limskarvar,lim (och där kan det skilja mkt...) mm.

Fast att dom använder balboa känns bra,då kam man i alla fall få tag på en panel som passar ens elbox om panelen pajjar, ibland får man byta ut hela skiten för att man inte få tag på rätt panel till boxen.

Sant, har gjort lite koll här med och ser inga problem att köpa prylar av annat märke och smäcka dit.

Men visst det kan ju medföra lite modifiering men vafan för 70000kr kan jag ta de :)

Tycker själv att slänga ut 90-140000kr på ett bubbelbad som ska stå ute känns helt befängt.

Jag kommer med största sannolikhet köpa detta om jag köper, då jag tycker det verkar uppfylla mina krav på kvalité och design. Att lägga så mycket extra för att betala för ett annat märke gör jag inte.
 
I början på tråden nämndes tips vi installationen och jag råder dig verkligen att packa en rejäl sula grus som du sedan lägger isodränskivor på innan du ställer dit badet. Innebär förstås att man måste gräva lite men tro mig det är det värt.
 
Mr9 skrev:
I början på tråden nämndes tips vi installationen och jag råder dig verkligen att packa en rejäl sula grus som du sedan lägger isodränskivor på innan du ställer dit badet. Innebär förstås att man måste gräva lite men tro mig det är det värt.
Ja det lär det bli. Kommer förmodligen gjuta en sula som jag lägger isodrän skivor på 200mm med folie mellan sen dit med badet.

Kommer förmodligen även i framtiden kommentera om så jg driver värmen med fjärrvärme. Har kollat på lite olika lösningar där. Ska dra ut en kulvert från källarn till garaget och i samband med detta funderar jag på att även göra ett avstick till badet isåfall :)
 
Syfte med grus och isodränskivor är ju både att undvika avkylning från mark samt dränera. Jag hade avstått från att gjuta.
 
Mr9 skrev:
Syfte med grus och isodränskivor är ju både att undvika avkylning från mark samt dränera. Jag hade avstått från att gjuta.
Japp precis. Altanen är idag 500mm hög från mark, kommer gräva ur ca
200mm och fylla med makadam, ovan detta kommer jag göra en sandbädd, sen gjuta en rak platta för att få upp badet i nivå med altanen. Detta kommer göras ca 50cm större än badet pga att jag ska bygga en trapp i 2 steg med belysning som går runt badet. Kommer även spänna ett "seglar" tak, markis över hela platsen. Kommer lägga dräneringsslang från makadambädden ut i en slänt 10m bort. Kanske overkill, men har jobbat inom markentreprenad och kan detta väl och fixar pumpbil med gratis betong så känns det ändå som en seriösare lösning än bara ställa på isodrän skivor på en bädd som kan röra sig.
 
Med den beskrivningen backar jag.. Du har bra koll! Såg framför mig en gjutenplatta som samlade massa fukt som vandrade uppåt..
 
Nej Nej för tjyvingen inget fusk inte :)

Kommer även gjuta in 1st 110mm rör och sätta en rostfri brunn vid avtömningen så om man någon gång behöver tömma hela karet så kan man skicka ut vattnet rakt ut i slänten istället för att dränka tomten :)
 
memike skrev:
Nej Nej för tjyvingen inget fusk inte :)

Kommer även gjuta in 1st 110mm rör och sätta en rostfri brunn vid avtömningen så om man någon gång behöver tömma hela karet så kan man skicka ut vattnet rakt ut i slänten istället för att dränka tomten :)
Det blir bra. Själv byter jag vatten 3-4 gånger per år med dränkpump och 30m "plattslang". Har stor skogstomt så bara ut i buskarna. Är noga med vattenkvalitén och det beror lite på belastningen av gäster när det är dags att byta. Har nog lortiga vänner :). Hade vi bara använt själva så hade det nog räkt med 1-2 gånger för huden för en som badar mycket släpper ifrån sig mindre hudavlagringar etc. Sen kanske det slarvas lite med duschning när det är många gäster.
 
Angående brunn för tömning så skall du absolut planera för möjligheten att tömma badet. Man byter vatten var 3:e månad ungefär och kan även gör delbyte av vatten om alkaliniteten blir för hög.

Lite erfarenheter av Bauhausbaden: Köpte ett Massimo fr Bauhaus för c:a 2,5 år sen. Mycket riktigt är det Balboa komponenter i och isolering m.m. är bra.
Vi har inte noterat någon kostnadsökning sedan installationen (el) och därmed är mitt antagande att den är relativt välisolerad och strömsnål.
Vi badar 2-4ggr/v och reningen av vattnet är mkt bra. Jag rekommenderar att man köper filter från annat håll än Bauhaus då de tar 1200kr/st för dem,men jag hittade samma fabrikat och modell för 380kr/st på nätet.
Vi är väldigt nöjda med köpet och jag kan inget annat än rekommendera dessa.
 
Som vanligt är konkurrens inte enbart av godo :thumbdown:
 
M Mr9 skrev:
I början på tråden nämndes tips vi installationen och jag råder dig verkligen att packa en rejäl sula grus som du sedan lägger isodränskivor på innan du ställer dit badet. Innebär förstås att man måste gräva lite men tro mig det är det värt.

Hej stor och funderar själv här då spabadet är påväg om 2veckor.
Lägger makadam jag paddar något sedan något avjämnande matriel så som stenmjöl eller dylikt.
Vilka isodrän rekommenderar du? Har du själv gjort eget spaprojekt?
Flera jag pratar med säger det behövs inte.
Tänker vad blir kostnaden av att lägga isodrän, får man tillbaka den investeringen?

Alla tips är önskvärda.
Tack i förhand
 
Novis78 Novis78 skrev:
Hej stor och funderar själv här då spabadet är påväg om 2veckor.
Lägger makadam jag paddar något sedan något avjämnande matriel så som stenmjöl eller dylikt.
Vilka isodrän rekommenderar du? Har du själv gjort eget spaprojekt?
Flera jag pratar med säger det behövs inte.
Tänker vad blir kostnaden av att lägga isodrän, får man tillbaka den investeringen?

Alla tips är önskvärda.
Tack i förhand
Förstår inte hur isodrän skulle kunna vara en bra lösning.
Karet är ganska tungt, kommer det inte sjunka ner i isodränen?
Jag tycker däremot att man ska ställa spat på en hård yta, stenplattor eller trädäck.
Man vill ju kunna spola av och hålla rent och inte ha massa grus och kladd runt badet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.