Vi håller på att renovera tvättstugan och byggaren som gör arbetet meddelade innan arbetet startade att han lägger en tätskiktsremsa i skarven mellan golv och vägg samt manschett kring golvbrunn. Detta för att hans försäkring ska gälla och för att han skulle kunna ge garanti på arbetet. Övriga ytor skulle vara fria från tätskikt så eventuell fukttransport skulle kunna ske.

När nu tätskiktsremsan är lagd har jag plötsligt fått kalla fötter, är det korrekt att faktiskt lägga en spärr där? Jag har försökt finna bra info på BKR osv men inte hittat nåt definitivt svar. Jag såg på Bygglov på TV4 precis och de gjorde där i ordning ett nästan identiskt utrymme och använde inte något tätskikt vad man kunde se.
Dessutom har min byggare satt tätskiktet mot väggputs som sedan innan förlorat sitt fäste från underlaget (sk. bom) så de kommer få göra om en bra del av arbetet. Jag har därför skurit bort tätskiktet och knackat bort lös puts på de ställen där det var bom.

Förutsättningar:
Hus från -35. Utrymmet har golvbrunn och är i källare, betonggolv utan isolering under. Huset är relativt nydränerat.

Följdfråga om tätskikt faktiskt ska/bör finnas mellan golv och vägg:
Måste tätskiktet appliceras på putsad vägg eller kan man applicera direkt på väggmaterialet, dvs lättklinkerblocken och tegel (vid murstock)?
Jag vet inte om det är värt att jag putsar upp med ny KC putsbruk C innan nytt tätskikt sätts, eller om jag lika gärna kan låta det vara som det är i detta nu och bara be byggaren smacka på nytt tätskikt och själv putsa upp där det behövs efter att jag satt klinkern?

Om jag måste reparationsputsa väggarna innan tätskiktning görs så blir hela arbetet försenat ett par dagar då putsen måste torka ordentligt. Därför skulle jag helst slippa det arbetet.
De "rena" väggarna är torra och fasta och relativt jämna förutom just vid murstocken där det är lite gropigt:

DSC_0363.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tätskikt som används är Mapei VR Tätband med Mapegum WPS som "kletmassa". Det som fuktspärras är alltså ca 10cm på golv och 10cm på vägg.
 
Vad ska det vara för ytskikt på golvet och väggarna?
Väggen ser ut att behöva lagas eller ska ni klä in den?
 
Det där ser helt meningslöst ut, och jag gissar att din hantverkare tycker samma, men måste för att hans försäkring ska gälla. Om den nu gör det, för just på det där partiet är det ju inte något tätskikt på väggen...

För en oisolerad platta i källare är det sagt normalt att inte ha tätskikt alls, mer än just runt golvbrunnen där man kan räkna med vattenbegjutning. Så jag skulle säga att även om det ser fult ut så spelar det ingen roll, det är bara bra att ev. fukt kan torka ut.
 
AndersS: Jag ska lägga klinker på golvet och sätta en halvrad (5-7cm) klinker på nederdelen väggen också.

b8q: Bilden är tagen efter att jag har tagit bort det av hantverkaren applicerade tätskiktet och knackat bort lös puts under. Hantverkaren ska nu applicera nytt tätskikt på nederdelen på väggen (från golv och ca 10cm upp).

Frågan är dock om jag behöver reparationsputsa väggen där jag knackat ner putsen med bom innan nytt tätskikt och därefter klinker appliceras?
 
Beror på vad du ska göra med väggen, som det är nu ser det inte så kul ut. Någon form av puts eller spackel skulle jag jämnat till det med om det sedan ska målas.
 
Ja, visst ska jag snygga till det så det ser bra ut tillslut. Men frågan är:

1. Behövs tätskiktet öht? Är det rimligt att ha tätskikt i skarven mellan vägg och golv?

2. Om tätskikt faktiskt behövs, kan jag då applicera nytt tätskikt direkt på "ren" vägg eller måste jag först reparera skadorna innan tätskiktet appliceras?

Om tätskikt kan sättas på "ren" vägg så sparar jag ett par dagars torktid och kan börja sätta klinkern tidigare. Min tanke är att tätskikt kanske kräver en helt slät vägg för att fästa korrekt och i så fall måste jag ju reparationsputsa före tätskiktet sätts. Om helt slät vägg inte behövs så kan jag istället justera fixtjockleken när jag väl sätter klinkern och därigenom få ett fint resultat.
 
Personligen hade jag först fixat till väggen och sedan fortsatt.
Jag har renoverat en tvättstuga i källare med bl.a. murade/putsade väggar, där snyggade jag till väggarna innan jag gav mig på att sätta klinker. Och jag har satt tätskikt runt golvbrunn, satte inget kring de murade väggarna. Två väggar reglade jag med plåtreglar och sedan gips, där satte jag remsor och penslade sedan tätskikt mellan väg och golv.
Det som kan hända är att det blir stopp i avloppet och vatten kommer ur golvbrunnen och blir det stora mängder rinner det ändå över tröskeln till övriga rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.