Gör ett nytt försök, fick ingen vidare respons under "Badrums"-tråden:

Vill gärna ha del av era erfarenheter, bra och dåliga, av olika typer av golv som kan passa i ett nybyggt badrum till ett 200-årigt hus.

Vilka är för- och nackdelarna med sandsten, marmor, skiffer, terracottaplattor, golvtegel o.s.v.?
 
Eftersom vi som älskar äldre hus ofta arbetar med material som står sig i vart fall i 100 år så vill vi gärna att samma sak skall gälla beträffande våra våtrum. har man ett sådant långt perspektiv är inte frågan OM en vattenskada kommer att uppstå, utan hur man minimerar skadorna NÄR den uppstår.

Själv har jag kommit fram till att jag antingen:
1) skall vara rejält säker på att skador inte kommer att uppstå eller
2) att jag omedelbart skall kunna se att en skada uppstått.

Vill man välja alternativ 1 så kan det vara lämpligt att beställa ett rostfritt svetsat "kar" med samma form som badrummet, med sidor ca 20 cm höga med bara ett utlopp där alla avloppsrör skall mynna. Detta utlopp måste vara enkelt att kontrollera från källaren eller torpargrunden och inget organiskt material bör kunna nås av eventuella läckage.

Vill man välja alternativ 2 så rekommenderar jag att man installerar ett vanligt plastgolv.

"sandsten, marmor, skiffer, terracottaplattor, golvtegel" släpper genom fogarna igenom vattnet till det underliggande tätskiftet som inte går att kontrollera visuellt. Väljer man dessa typer av material så bör man nog välja alternativ 1 ovan.

Själv har jag i ett av mina hus ett klinkergolv lagt på 40-talet. Om jag skurar det golvet eller om det stänker ut vatten från badkaret när barnen leker sjörövare så vet jag att jag inom en timme kommer att börja droppa från taket i badrummet. Som tur är så har jag pannrummet därunder och eldar med ved så det torkar snart ut. Min lösning kommer för detta badrum att vara plastmatta även om jag är en "byggnadsvårdsfreak".

 
Vill man välja alternativ 2 så rekommenderar jag att man installerar ett vanligt plastgolv.
Tror de verkligen att plastgolv nödvändigtvis håller så länge? Visst tål plast fukten, men jag har hittills inte sett något äldre plastgolv som verkat hålla nåt vidare. Ofta är det ju fogarna som inte håller.

Ditt klinkergolv från 40-talet gjordes ju inte för ett modernt användande av badrum, så det går ju inte riktigt att jämföra med de badrum man bygger idag.

Dessutom, om jag ska lägga in ett golv som ska hålla i 'evigheter' vill jag ju att det ska vara snyggt, och där faller väl plastmattan. Men det är ju förstås en smaksak ;)
 
Nej, plastgolvet håller nog inte i 100 år men det möjliggör för mig att snabbt få reda på om en vattenskada uppstått eller ej, vilket stillar min oro. Det är också lätt att byta.
 
Sven skrev:
har man ett sådant långt perspektiv är inte frågan OM en vattenskada kommer att uppstå, utan hur man minimerar skadorna NÄR den uppstår.
Jojo, vi läser minsann samma böcker, du och jag ;) Men jag håller absolut med om resonemanget!

Jag kanske var lite luddig när jag ställde frågan.

Badrummet kommer alltså att ligga i ett litet nybygge, så det handlar inte om att passa in ett våtutrymme i befintligt hus. Självklart blir det våtskikt bakom, frågan gäller mer vilka ytskikt som passar stilmässigt och som håller sig snygga i tio, tjugo, femtio, hundra år (går det att ta upp dem och sen lägga tillbaka den dag golvvärmen pajar är det förstås ett plus).
 
Den här kan vara bra att känna till då man skall trixa med bad & våtrum:
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=53
Hade föresten mitt försäkringsbolags "skadeförebyggare" på besök idag för diskussion om mina blivande våtrum. Jag har lite udda konstruktion på väggar och tak men allt gick bra.
Kanon och det var gratis ;)
 
hej Sara!
Vilken stil har ni gjort tillbyggnaden i?
Om ni gjort den så lik resten av huset som möjligt, är väl svaret att badrummet i sin stil ska ge samma känsla som resten av huset ...
Såvida du inte bor i något mycket slottslikt, skulle jag troligen välja bort sandsten och marmor. Tegel liksom oglaserade terracottaplattor är nog vackert och tidlöst men inte så bra i badrum (åtminstone inte enligt vår kakelsättare) Saltglaserade klinkers säger han tyvärr samma sak om. Det finns ju glaserade terracottaplattor också som liknar ... Jag tycker ioförsig att behandlad betong också är vackert, den påminner på sitt vis om keramikens ursprung - lera.
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.