Funderar på att köpa någon slags verktyg till min far. Han har renoverat och byggt ganska mycket, och ska strax ge sig på ett halvstort husprojekt.

Han är väl delvis "oldschool", och har väl inte riktigt hängt med de senaste åren på vad som finns i verktyg- och maskinväg. Han har ändå haft många maskiner och verktyg genom åren, men grejer som slagskruvdragare är t ex halvt okänt.

Han har en hyfsad uppsättning maskiner som det är (tigersåg, bandsåg, skruvdragare, borrmaskin, borrhammare, multitool, osv.), i princip allt av konsumentmärken (B&D, grön bosch, cotech), så något ur ett batterisystem a la ryobi känns lite malplacerat.

Någon som har förslag på något för ca 1500?

Min spontana tanke var just slagskruvdragare, men det blir ju lite för snål budget. Små, bra verktyg (talmeter, pica-dry, osv.) var en annan tanke, men det blir ju dels mängder, och risken är överhängande att det blir en del dubbletter.
 
Vad med att ge han 1500 kr?
 
En Hitachi C6BU2 är en av de bästa cirkelsågarna på marknaden och ligger i rätt härad vad gäller pris. Då kan din far skrota cotechen och köra med proffsverktyg istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=245060
 
Om han är noggrann så föreslår jag Hultafors mst180 eller libella2000.
 
Bra förslag.
Cirkelsågen pratar han ibland om att han inte har så mycket användning av, för att den är för svår att göra raka snitt med. Det har kanske delvis att göra med att den är kass, men känns ändå som att den blir lite kaka på kaka tyvärr.

Vattenpassen var intressant. Känns lite stressande med så dyra, men ändå. Lite i samma bana var ju laseravståndsmätare.
 
Redigerat:
En laser eller ett mst röstar jag för.
 
Klagar han på cirkelns snitt så köp honom en universal styrskena för en femhundring, det ger sågen ett riktigt lyft. Är han dessutom oldschool kanske han uppskattar handverktyg av lite bättre kvalitet för resten av stålarna. Ett bra/bättre vattenpass, två fina stämjärn, en snickarhammare eller en kofot från Hultafors är några fantasilösa exempel :) Laserpass som nämnts ovan är ju också bra förslag!

Ett multiverktyg kan man ju också ha rätt kul med, behöver inte bli svindyrt om det är den första man köper.
 
En fin kniv kanske? Finns ju riktigt fina modeller:)
 
Man vill väl framför allt ge ngt som används ofta
och uppskattas då det göres det - dvs det kan in-
te "bara vara fint" om det ska få den största upp-
skattningen ... .

Och vad man kanske då ofta gör är fråga emotta-
garen av gåvan vilka grejer den mest behöva - ä-
ven om man inte nödvändigtvis ger den just det
... .

Tillägg - här är ett tips om emottagaren hugga ved

Gränsforss Stora Klyvyxa (fast den är medelstor)

http://www.gransforsbruk.com/produkter/klyvyxor/gransfors-stor-klyvyxa/

och släggyxan (som är stor)

http://www.gransforsbruk.com/produkter/klyvyxor/gransfors-slaggyxa/

Dessa yxor är oerhört mycket bättre än "dussinyxor"
och betydligt bättre än nästan allt - har man inte prö-
vat ngt liknande tidigare får man en positiv överrask-
ning - kompletteras med fördel med en hanslägga (för
knacka på yxan/yxorna ...). Kan in handlas alltihop
för typ 1500 på weben ... .
 
Redigerat:
En schysst byggradio kanske?
 
Om han har en kap/gersåg kan det kanske passa bra med ett sågbord
 
Om han skall ge sig på ett halvstort projekt har man väl ganska mycket verktyg gissar jag. Då kanske man skall byta ut något han redan har till något som är nytt och bättre annars är det ingen ide att byta. Eller tänka sig igenom projektet och se om det är något han saknar. Även om det han saknar är en tråkig present att köpa så lär han i alla fall behöva köpa den?

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.