Jag tror att det är lugnt om du slår in röret i 30mm stenull med hönsnät, men det är som vanligt den lokala sotarn som bestämmer sådant så det är honom du ska fråga.
 
Ta och rådgör med sotaren först, annars är risken stor att du får göra om allt när han kommer på besök.
 
Såhär ligger det till:

Genom bjälklag skall du använda spirorör. Anledningen till det är att man vill förhindra spridning av brand mellan vångingsplanen. Man får alltså inte dra något flimsigt flexrör (som jag gjort ;D).

Runt spiroröret skall du isolera med stenull eller motsvarande.

Konstigare än så är det nog inte, oavsett vilken sotare man pratar med.... ;)
 
Säg inte det..!
Sotare är lokala småpåvar med egna teorier. Man ska ALLTID ringa och höra med sin egen, annars kan det komma extraregler om man varit oförståndig nog att ta egna initiativ.
 
En till fundering ang. köksventilation, det verkar vara standard med 120 spiro medan alla köksvetare anser att man ska köra 160 för att få så bra flås i fläkten som möjligt.

Vad ska man ha? Hur mycket sämre är 120?
 
Smalare rör = risk för mera ljud plus att effektiviteten för fläkten minskar.
Jag tolkar första inlägget som att du tänker dra rör i bjällaget? Jag har svårt att tänka mig att det kan godkännas. Dessutom skall renslucka sitta vid varje böj.

Att köksfläkten har hårdare krav än vanliga ventilationsrör beror delvis på att om en brand uppstår på spisen (paraffin, frityrolja etc.) får man kanske en eldkvast inne kanalen och då är 30 mm rockwool i minsta laget för rör inne i bjälklaget.

Kolla in sotarnas hemsidor, där brukar finnas rätt mycket info och länkar. Ring sedan upp din lokale sotare.
 
Inom begreppet köksvetenskap samlas bl.a alla förståsigpåare som föreslår eleganta, säkert jättebra, lösningar utan att ta någon hänsyn till att det kostar mig som köpare en osannolik massa pengar och arbete.

Man kan ju alltid göra något bättre, frågan är ju närmast vad man är beredd att betala. Jag ska ärligt säga att jag i början av köksplaneringen inte lade många sekunder på fläkten, men ju mer man tänker på det så är det ju faktiskt en ganska vital del av köket och trivseln i resten av huset. Den skall vara supertyst och effektiv, om den ser OK ut är det ju inget minus heller samt att den får ju inte kosta vad som helst.
 
Vill man ha det supertyst och samtidigt finns det bara ett alternativ: motorn på taket.
Jag antar att det är det du tänkt, med tanke på spiro etc.
Vi har ungefär "din" lösning.
Flexrör genom köksskåpen ca 1m, spiro ca 1m horisontellt. Sedan rakt upp, renslucka i böjen.
Flexröret är borttagbart från spirot, så det är rens- och inspektionsbart.
Detta gjordes av vår snickare, och som jag minns det kollade han med sotaren.

Vi har en fläkt från Thermex, med 160-rör tror jag.
Den ger nominellt 680 m3/s.
Den tar bort i princip allt, trots att det är böjar och grejer.
På evakuering låter den som en normal fläkt på ettan.
På lägre hörs den så lite att vi under vintern kopplat timer på den, för att inte glömma den och dra den goa dyra värmen rakt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.