Stuen i mitt torp fra 1890 har linolium og dessverre var det ikke originalt gulv under, kun plate på bjelker. Neste helg skal det legges nytt gulv- litt brede furuplanker. Jeg vurderer enten å olje det, eller gå for såpskuring (med linolje). Jeg har kun erfaring med olje (og den er positiv). Er ikke såpskuring et veldig langt prosjekt..? Mitt inntrykk er at det blir holdbart etter mange år, men jeg har tre aktive smågutter og vil gjerne ha noe som tåler en del med én gang… Hva anbefaler dere?

http://mittegettorp.blogspot.no
 
Ska du få ett "hållbart" golv så måste du väl lacka det, men då förstör du ju känslan. Jag har lagt trägolv i alla rum, inklusive min lille sons som går på brutalt med diverse leksaker. Vi såpskurar alla golv och det doftar inte bara gott, det är otroligt skönt att gå på. Det magiska är ju också att alla de märken som kan vara ganska djupa och fula nästan försvinner när man lägger på vatten (sväller igen) vid ex.vis skurning. Du märker bara de första märkena sedan försvinner dem i helheten, så haka inte upp dig på det. Sedan så blir golvet bara finare och hållbarare för varje gång du skurar.
 
  • Gilla
Sophie och 1 till
  • Laddar…
Hårdvaxolja tex OSMO ger en fin känsla och är hållbart direkt efter härdning.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Ozean og Kallun- tusen takk for svar. Jeg er veldig, veldig usikker nå...
 
Sök på Osmo på forumet så hittar du mycket diskussion och säkert bilder också. Det kanske underlättar ditt beslut.
 
Såpskurning är det enda jag kan rekommendera och det är hållbart, snyggt och praktiskt. Precis om ozean skriver försvinner märkena när man skurar och ytan blir otroligt skön att gå på. Det slits också snyggt till skillnad från både olja, lack och vax som får repor som inte går att få bort på annat sätt än att slipa om hela golvet. Speciellt där man går mycket slits ytan på de behandlingarna som ju läggs ovanpå golvet. Såpskurningen är egentligen en rengöringsmetod men den blir till en yta så småningom.

När jag har börjat skura nya golv har jag skurat en gång om dagen i en eller två veckor innan jag använt golvet, på så sätt får man snabbt upp lite yta och sen är det bara att skura när man känner för det. Desto oftare ju fortare kommer ytan. Alla fläckar hittills har gått bort och det är snabbt att våttorka av det mellan skurningarna. Vi har såpskurat både i kök och hall samt barnrum och det fungerar utmärkt med hund, barn, katter och vardag.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Tusen takk, alle! Dere er supersnille som gidder å svare en nybegynner :)
Mona.
 
Skulle inte ni som kan detta med såpskurning berätta exakt hur det går till, har också furugolv som är behandlade med vit såpa men tycker inte det blir så bra i längden, fundera på att börja såpskura, mest för den fina ljusa färgen som jag har förstått blir resultatet. Så hur går det till?
 
Så här gör jag:

1: Jag häller upp kallt vatten i en spann (så kallt som möjligt) och häller i en klick såpa. 1-2 dl beroende på hur smutsigt golvet är.
2: Jag doppar en hård skurborste i vattnet och lyfter ut den på golvet, på så sätt kommer det med en del vatten och såpa så jag brukar inte blöta golvet innan. Jag skurar på knä men man kan skura med levang också, alltså skurborste med skaft.
3: Jag skurar 4-5 brädor i taget i längsriktningen. Jag tar så många som jag sedan når över för att torka av dem. Jag skurar noga överallt, det blir ett bra skum och blir det inte det kan man ta lite mer såpa.
4: Jag blöter sedan ner 1-2 skurtrasor och kramar ur dem väl, sedan använder jag dessa för att torka upp allt vatten och såpa från golvet.
Ibland räcker det med en gång ibland får man ta flera. Jag sköljer ofta ur trasorna antingen i en spann med rent sköljvatten eller under rinnande vatten.
5: Sen fortsätter jag med nästa omgång brädor tills hela golvet är klart.

Hittills har vi inte upptäckt några fläckar som inte går bort med såpskurningen men en del kan behöva ett par skurningar innan de är helt borta, de bleks liksom bort vid skurningen.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Tack för denna genomgång, en fråga till, hur lång tid tar det innan man kan se att golvet ljusnar?
 
Det syns nästan meddetsamma efter att man börjat skura men blir tydligare och tydligare sedan för varje gång. Vårt golv är nu 4 år och riktigt fint och ljust.
 
Jag har ett såpskurat golv av fur som är behandlat med Herdins vitpigmenterade såpa som tydligen innehåller soja istället för lin.

Problemet är att det bildas fläckar så lätt. Till och med en droppe vatten bildar en fläck med ljusare eller mörkare kanter. Precis som att pigmentet flyter iväg och lägger sig i kanten på fläcken. Jättefult!

Är det samma sak med linoljesåpa? Kan jag såpa om med linoljebaserad såpa?
 
Redigerat:
Flyttar ni möbler när ni såpskurar eller bara skurar runt om? Tänker att man får annan nyans på oåtkomliga ytor annars?
 
När man gnuggar på en fläck blir golvet gult igen så man måste såpa om hela golvet för att bevara nyansen. Här är bilder före och efter jag tog precis. Inte vackert i ett matrum där det ofta blir fläckar.

Är det samma sak med linoljesåpat golv?
 
  • Trägolv med fläck som blivit gul efter gnuggning, omgivande gråaktig nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med gula fläckar innan ombehandling med såpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.