k_haddock skrev:
Väcker denna tråd igen då jag och kollegan skaffat en såhär fin grej. Kom in i verkstan igår. Provstartades idag. Kommer bli en spännande tid framgent.

[bild]
[bild]
Hur är sågen?
 
Jo den är riktigt fin. Stabil och riktigt bra anhåll, även de flesta aluminium ytor är bearbetade vilket det sällan är. Digital visning av klyv, kap samt gering men klocka för vinkel på klingan. Vevar för vinkling och höjd på klingan. Precis så som vi vill ha det. Ingen styrning som kan balla ur. Har bara använt paralellogram funktionen några få gånger men det är en fin funktion. Man får med stödet för biten eller skivan på ett bra sätt. Sågen vi hade innan hade bara 1250 i slaglängd och det går fort att vänja sig vid 3200. Att nästan aldrig behöva ta bort anhållet när man skall klyva saker t.ex. Framför allt är det vid sågning av skivor som man har en mycket bättre hantering mot vad vi hade innan. Har inte kantat plank än men det är en av sakerna som jag även hoppas skall vara ett smidigt alternativ till bandsågen och snörslå. Den har även rits men dit har vi inte kommit än. behöver köpa en klinga till det först. Samt att det är så sällan det är aktuellt.
 
Är klyvanhållets yta planfräst innan anodisering?
Vad heter sågen KÖLLE ????
Är intresserad av hur dom löst den digitala visningen av kapanhållets vinkling.

Pär
 
Skall fixa några bilder till dig. Ja det är en KÖLLE
 
Jag menade Kölle och så skulle frågetecknen föreställa någon form av betäckning på sågen. för den har väl några siffror efter namnet. Formulerar man sig dåligt får man svar därefter.
Bilder ser jag fram emot.

Pär
 
ullberg
Det är en Kölle KS 340 (bilden blir rätt stor om man klickar upp den i fullformat), ser ut att vara en trevlig maskin, dock helt orimlig för mig då enbart den sågen är ungefär samma storlek som hela min verkstad (tja plus gårdsplan som egentligen är min arbetsyta, dock inte denna årstid), ehum, och så kanske den är lite för dyr...

/U

EDIT: här kan man se lite mer om den https://www.youtube.com/watch?v=gpcj0fjChtY

Men fler bilder är också intressant!
 
Redigerat:
Då har jag surfat runt och kollat in sågen. coolt med parallellogram.
Det är alltså inga magnetskalor för den digitala visningen. Verkar vara någon form av kuggstyrning? Om det kommer massor av damm där påverkar det något, tänkte på nogranheten.
Vad är det för upplösning på digitalen när man vinklar kapanhålet.
Och sedan så frågar jag vad ni slantade för den.


Pär
 
Klyvanhållet är inte bearbetat men rullbordet är. Digitalerna är kuggstång som gäller. fungerar bra. klart att damm kan ha en påverkan men när 0,1 är intressant så handlar det oftast om passning och då är verkligheten intressantare än vad det står på en skala. däremot är det ju intressant när man behöver ta 0,2 mer än innan. men så mycket damm hinner det inte bli undertiden jag provar biten. Summan är att vi har än så länge inte sett det som ett problem. bild 2-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är visningen av geringen.
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ett antal fasta vinklar och alla har en bössning i hålet med en mycket fin passning mot sprinten.
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så till slantarna då. Det var ett klipp. 33 inkl inrop och moms.
 
Ha Ha 33 den var rolig. Ja vad säger man. Jo att man känner sig blåst som slantar närmare 100.

Jag såg annonsen om auktionen när jag googlade sågen men inget pris.

Pär
 
Vi hade tyckt vi fick ett bra pris även om det var det dubbla. Vad fick du för dina 100?
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Åh super tack vad snällt att du tänker på mig Masses.


Jag fick en felder 700 med rits, stora suvaskyddet, digital på klyv. Vinkel index med längdkompensering för kap
2.5 m bord.

Pär
 
Jag kommer snart att ha en felder justersåg 900 serie i gott skick, ca 3 år gammal med mycket tillbehör.
Jag har försökt att hitta lite beg priser men det är lite dåligt med det.
Någon som har en aning om hur andrahands marknaden ser ut?
Mvh Micke
 
K k_haddock skrev:
Klyvanhållet är inte bearbetat men rullbordet är. Digitalerna är kuggstång som gäller. fungerar bra. klart att damm kan ha en påverkan men när 0,1 är intressant så handlar det oftast om passning och då är verkligheten intressantare än vad det står på en skala. däremot är det ju intressant när man behöver ta 0,2 mer än innan. men så mycket damm hinner det inte bli undertiden jag provar biten. Summan är att vi har än så länge inte sett det som ett problem. [bild]
Här är visningen av geringen.
[bild]
Finns ett antal fasta vinklar och alla har en bössning i hålet med en mycket fin passning mot sprinten.
[bild]
Så till slantarna då. Det var ett klipp. 33 inkl inrop och moms.

Jag är nyfiken på vad ni tycker om köllen så här några år senare?
 
Vi tycker att den fungerar toppen. Vi har justerat rullbordet någon gång men annars tuffar allt på utan bekymmer. Skalorna fungerar också mycket bra. En riktig slitvarg.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.