Ska bygga ett nytt pannhus i sommar och ska nog köpa en ny ackumulatortank från tanksvets med varmvattenslinga och solslinga och elpatron. Ska värma ett hus på ca 200m2 och garage/verkstad på 160m2 och pannhuset på 50m2.. Räcker det med en tank på 4000liter? nått mer man behöver tänka på när man köper ny tank?
 
Åsa Lund
Total volym har jag ingen aning om.
Ska du inte köpa flera små så att du inte behöver värma hela volymen alltid? T ex ha mindre mängd under sommaren? Plus möjligheten att kunna byta ut en i taget (=underhåll) i framtiden
 
Ska du även värma garaget/verkstaden så är kanske en flisanläggning ett bättre alternativ? Min åsikt är att ved går bra upp till ca 300 m2. Över 300 m2 så är flis ett bättre alternativ.

Ska du värma upp ca 400 m2 så krävs det en vedanläggning utöver det normala. 4000 L acktank räcker inte.
 
Redigerat:
D09
Vad har du för energiåtgång idag?

Kör du redan med tank och driver allt redan, vilken storlek har du på tanken då?

Jag har 4m3 hemma, hade gärna velat ha större men då hade jag inte fått in den i huset.

Känns spontant som att 4m3 är i underkant vintertid för dina ytor såvida du inte har väldigt liten förbrukning av energi.
 
Att istället gå på fler tankar är bara dumheter. Större yta/volym= mer förluster. Jag själv har 5m3 till 214m2. Att man skulle vilja ha mindre på sommaren låter lika dumt det då jag själv eldar var 16-17 dag på sommaren för varmvatten.

Ska du få det bekvämt så tror jag mer på flis till alla dina kvadrat. Sen vad som är bekvämt är ju upp till var och en att tycka sitt om!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Just nu har ja bara en luft/vatten värmepump på 9kw som e kopplad direkt på golvvärmen.
Jobbar ju på en träindustri så kan ju släpa hem massa å elda.
Bor inte i huset nu. håller på å renoverar. har bara ca 15grader nu
 
Beror på hur ofta du vill elda och hur länge du ska elda när du eldar. Har själv 4,6m3 och 50kW panna och 160m2 hus, eldar var annandag på vintern. Behöver ca 2,5-3 ilägg för att värma upp tankarna.

Sista investeringen blev en begagnad en LVVP till garaget som är 90m2 stort. Känner att elda varje dag skulle bli ett tvång, med varannan dag så har man frihet.

Kan då med 12,5kW VP:en i framtiden koppla ihop garage och pannhuset med en kulvert, kan då åka iväg utan att sambon behöver elda.

Titta på flisanläggningar och tex ETA:s prylar verkar bra.
 
emwgrni skrev:
Beror på hur ofta du vill elda och hur länge du ska elda när du eldar. Har själv 4,6m3 och 50kW panna och 160m2 hus, eldar var annandag på vintern. Behöver ca 2,5-3 ilägg för att värma upp tankarna.

Sista investeringen blev en begagnad en LVVP till garaget som är 90m2 stort. Känner att elda varje dag skulle bli ett tvång, med varannan dag så har man frihet.

Kan då med 12,5kW VP:en i framtiden koppla ihop garage och pannhuset med en kulvert, kan då åka iväg utan att sambon behöver elda.

Titta på flisanläggningar och tex ETA:s prylar verkar bra.

Blir nyfiken bara. Vad har du för 50kw pannan om du nästan behöver 3 ilägg för att värna 4.6m3? Hur stort vedutrymme? Har själv 50kw och 5m3 och fyller tanken på 1.5 ilägg. 185 liters vedutrymme.
 
Har en Baxi Solo innova har också 185 liter vedutrymme, Höjer tankarna från 25-85 grader på ca 2.5 ilägg på vintern. Har en hembyggd kulvert intill huset, mitt hus vill ha ca 40 graders framledning vid runt 0:an. På sommaren om jag vill elda(har 12.5m2 solfångare) så räcke kanske 2 ilägg.
 
Redigerat:
Skumt, likadan panna men rätt stor skillnad på hur mycket ved som behövs för att fylla tanken? Släpper du ner tanken till 25 grader i toppen verkligen?
 
Har seriekopplade tankar... 2st 750liters parallella med VV-slinga, vvxl till solfångarna sedan har jag 750+1000+1400liter i serie. Kollade lite noggrannare nu ca 30 grader sedan laddar jag upp till 80 grader i botten
 
Piiipen skrev:
Jobbar ju på en träindustri så kan ju släpa hem massa å elda.
Piiipen skrev:
tanksvets med varmvattenslinga och solslinga ..
Piiipen skrev:
. Räcker det med en tank på 4000liter?
Sura gubben undrar om det finns någon vits med solceller om du har tillgång till ved från jobbet? Det är inte så att du kommer att ha problem med hitta tid för att elda under sommaren om du har en tank i den storleken. I så fall skulle jag skaffa en större tank för de pengar som solcellerna kostar och få det lite bekvämare under vintern.

Ursäkta om jag låter negativ det är inte min mening.
 
Piiipen skrev:
Har ju massa spån på jobbet.
En sån här kanske skulle vara nått [länk]
Fyller solceller någon funktion om du har en sådan? och gratis flis från jobbet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.