Hej!

Vi har en utbyggnad som idag står på en utbyggd del av källaren. Den utbyggda delen av källaren har en gång i tiden varit ett garage, men på sjuttiotalet murade man igen garageporten och fyllde upp nedfarten.
Sen byggdes ett rum ovanpå. Ett riktigt fuskbygge med låglutande tak, ohyggligt fult.

Källardelen består av murade väggar samt ett bjälklag av betong.
Överdelen av detta bjälklag är betydligt lägre än övriga husets golv.

Nu vill vi riva denna risiga utbyggnad, och bygga en ny.

Kan man mura på det befintliga bjälklaget med ett varv lecasten, och lägga ett nytt bjälklag av trä ovanpå detta, för att på så sätt få golven i hela huset att vara i samma nivå?
Hur bör det utrymme som uppstår under golvet ventileras?
Hur ska det konstrueras? Behövs plast någonstans?

Bifogar en enkel skiss på hur jag tänker mig.

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den utbyggda källardelen åtkomlig från den ursprungliga källaren?

Det är väl kanske en smaksak vad man pallar upp det nya bjälklaget med.
Vid väggarna borde du kunna skruva bärlina i vägg och hänga bjälkarna i balkskor på denna alternativt skruva en bärlina lägre för att ställa bjälkarna på denna (vid alt. 2 även kortla mellan så de inte kan vippa/tippa).

Syllpapp/foam och en lika bärlina i mitten, för att slippa hålla på släpa leca.

Ventilationen kan ordnas underifrån genom att såga ett hål i bjälklaget (kärnborr) i ena hörnet, och ett till diagonal över i till nästa hörn.
Sätt i en fläkt som suger ut luft.
 
Varför ventilera över huvud taget? Ser inte alls behovet av det. Källaren under är väl någorlunda uppvärmd? Bara dumt att dra ner kall luft mellan bjälklagen.
 
Missade en detalj i ditt första inlägg, jag insåg inte att ni skulle riva för att bygga nytt.
Men då håller jag med om att det är enklast att mura lecablock ovanpå, blir bra att putsa grunden där sen.

Jag hade valt det alternativ som skulle stämma bäst överens med resten av husets fasad.
Och då menar jag om ni t.ex. har träpanel, så att träpanelen kommer i samma höjd med resten av huset.

Jag är heller inte helt säker på ventilationen, om dess vara eller inte vara... Jag menade bara att det behövs så går det att lösa. Ett alternativ är väl att inte fullisolera bjälklaget för att medvetet låta värme "läcka" till utrymmet mellan valvet och det nya bjälklaget.

Ett annat alternativ är kanske att först mura upp med leca, därefter lägga i cellplast och gjuta ny platta ovanpå valvet.
 
Hej och tack för svar!

Jo, den utbyggda källardelen når man från den gamla.

Är som sagt kanske dumt att dra in uteluft i det utrymme som uppstår under. När jag tänker efter så är det ju precis så idag, fast det är enbart ett träbjälklag på det betongvalvet. Syllpapp under reglarna bara. Öppnade upp där för inspektion för ett tag sen och det var tort och fint där under, ingen lukt eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.