Funderar göra en demonterbar sprutbox i garaget för att kunna lackera skivor till hyllor och garderober.
Någonstans på forumet har jag läst om någon som hade gjort det av VP-rör. Här är min take på det.

150217 Sprutbox v1 PL_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i boxen tänker jag mig en bänk där jag kan lägga skiva som ska lackas, för att därefter lyfta ut skivan och lägga den för att torka utanför.

Är det rätt tänkt tror ni?
 
De kommer att bli mycket färgdamm utan någon ventilation.
 
OK, någon idé på hur det kan utformas? Kan man få till det med några ventilationsrör/-slagar och en PAX-fläkt enligt nedan?

150217 Sprutbox v2 PL_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp ett billigt partytält i stället
 
Hur är vp-rören tänkt att förbindas i hörnen?
 
Mattiaz skrev:
Hur är vp-rören tänkt att förbindas i hörnen?
Träklossar med 20mm hål i.
 
Ok. Blir det ngt problem med statisk elektricitet tro :| Tycker att iden verkar intressant :)
 
I en lackbox har man övertryck så du behöver en fläkt som blåser in luft och en som suger ut så en paxfläkt blir definitivt för liten som utsug. Sen vill man ha bra belysning också så man ser vad man gör.
Lättast är att gå till en billackerare och be han måla. Brukar inte kosta många kronor.
 
Jag spände upp två stora vita lättviktspressar mellan fyra krokar i garagetaket.
Den delen fungerade jättebra,det som fungerade sämre var utsuget.
Jag använde en gammal grovdammsugare men den blev rättså fort igensatt av färgdamm.

Det är konstigt dock att så fort man frågar något på ett forum så får man svar på något annat!
Att man kan be en lackerare att lacka är nog något som ts redan har övervägt.....
Jag känner tre lackerare,dom har aldrig tid!
Två gånger har jag gått in till random lackerare och fått svaret:Nja det är lite bökigt just nu men lägg grejerna i hörnet så hör vi av oss...
Ursäkta för ot!
 
Det går utmärkt att lacka i en undertrycks box. Det knepiga är bara att hitta rätt flöde på luften=volym på fläkten
.
Om du bygger med plast och gör den riktigt tät mot golv/tak och vägg eller hur du nu väljer att montera din plastbox. Använder du någon större typ av fläkt gammal spånsug eller dylikt så räkna med att det blir ett rejält undertryck även om du har bra filteryta på inluften. Så väggarna kommer att implodera dom måste vara väldigt stabila. Du behöver fästa plasten ordentligt i någon ramkonstruktion.

Men om plasten bara är till för att skydda omgivningen mot färg dimma så är det inte lika kinkigt.

Jag gissar att du behöver min 1000m3 fläkt men prova gärna och rapportera hit.
Om man räknar på din volym som du har i det tältet så skulle du behöva ca 4000m3 på frånluften och så måste du ha till lufts fläkt på ungefär detsamma för att få ett bra flöde på några meter per sekund i din lackbox.
Men det är bara om man skulle bygga en professionell box med dom måtten.

Pär

Ps glöm inte bra belysning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.