Jag undrar om det finns någon som vet på ett ungefär vilken tid det skulle ta att:
1. Snygga till denna undercentral, så att den blir juste. Koppla in 1 Huvudbrytare + 2 st JFB (1 separat för kyl/frys).
2. Byta hela centralen till en modernare variant med samma funktion som "1"
Det ska finnas plats för minst 3x16A för spis och 8 st 10A
Vad kostar en ny (under-) central ?

Nuvarande kapsling är Eldon GBT 33/6 , som SAKNAR täckskivan:wow:.

IMG_20150206_171005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är i stort sett samma arbetsinsats snygga till och bygga om som det är att montera en ny normcentral.
Det som gör den risig är bl.a dom långa kabelmntlarna som bara bör gå in c:a 10 -15 mm i centralen.

Men centralen är i övrigt en fiin central som behöver ett nytt skydd. Den är lätt att komplettera med en jordfelsbrytare efterom den har separata noll och skyddsjordsskenor.
Dom delarna monteras i en separat normkapsling ihop med en en personskyddsautomat för kyl/ frys om man viłl ha en sådan lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Borde det inte gå fortare att montera en ny ? Då slipper man ju kapa fasskenor, ta bort säkringshållare och montera in brytare+JFB:er. Dessutom kan man väl koppla en liten del innan man sätter den på väggen. Att putsa mantlarna måste ju göras i båda fallen.
 
En normcentral blir en mer flexibel lösning när man vill ha flera jordfelsbrytare helt klart.
 
Eller omvärdera varför du skall ha separata JFB för kyl/frys. Att man gjorde så sedan hedenhös är för att de läckte så mycket så att de löste ut en central JFB, men den tiden är förbi sedan 30 år eller så. Det finns idag ingen anledning att lägga kyl/frys på en separat JFB om man inte har något mycket speciellt skäl.

(Att frysen skulle tappa strömmen för att resten av huset gör det är inte ett sådant skäl. För det första så är risken då istället mycket större att frysen själv tappar matningen utan att du märker det eftersom resten av huset fungerar, och om det är funktionsbortfall man är rädd för så finns det bara en korrekt lösning på det, och det är att övervaka funktionen via exv. inbrottslarm. En central JFB för hela huset underlättar i så fall en sådan övervakning. Sektionering försvårar den. Granne som kollar att lampan i fönstret lyser och ringer om den inte gör det fungerar också bra, men inte med frysen separat. Om man skall sektionera så är inne/ute en mycket bättre idé).
 
OK. Det gäller en sommarstuga, men jag ska tänka en gång till.
Ingen som gissar arbetstid?
 
Säg 3-6 timmar beroende på hur mycket ledare som behöver skarvas, isolationsfel som förhindrar JFB mm. Jag tror också som Tobbe att det blir något snabbare att byta central även om det är synd på den gamla som är i fint skick.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kabelskalningen signalerar att en hempulare eller " utländsk universalhantverkare" har varit i farten. Det vara på sin plats att kontrołlera annat i eldragningen. Man kan göra några stickprov så att det inte finns några skador på kopparledarna såsom brottanvisningar.
 
Det är nog mycket hempul misstänker jag. Har öppnat många lamputtag och vägguttag, men de ser helt OK ut(faktiskt mycket bra). Det är förvånande att centralen ser så bedrövlig ut och att man inte brytt sig om att montera skyddet är ju snudd på kriminellt. Detta är en undercentral som matar ett helt hus, så därför vill jag ha brytare och JFB.
 
Mikael_L
Centralen som sitter bör kompletteras med fler kabelöverfall på jord och nollskena om den behålls.
Det sitter redan några nollor på samma skruv. Fastän centralen bara är bestyckat till hälften.

Det är öht utrustat med för få, verkar som att det har räknats med endast trefasgrupper.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tycker det ser ut som EKLK kablar som någon klippt bort biledaren på.
syns nästan tydligast på 4:de inte kabeln räknat från vänster, samt 1:a yttre kabeln från vänster.

Alt. 1. Vid åtgärande av befintlig central. något kortare tid än vid byte av hela centralen om man monterar HB + JFB & PSA i separat kapsling. (PSA = kombinerad säkring & jordfelsbrytare för Kylen.)
Men ska man tillverka ett nytt beröringsskydd / täckskiva så lägg till 1,5-2timmar.


Alt. 2. Vid byte. Uppskattar jag till 4-timmar för byte av hela centralen. + 1tim för att upprätta ett gruppschema, om inget gruppschema finns i dagsläget.

Någon felsökning är ej medräknad i ovanstående tider.

Ev. avklippta biledarna bör undersökas vidare, Lika så om du kan få tag på en begagnad täckskiva. om du ska behålla befintlig kapsling.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Centralen som sitter bör kompletteras med fler kabelöverfall på jord och nollskena om den behålls.
Det sitter redan några nollor på samma skruv. Fastän centralen bara är bestyckat till hälften.

Det är öht utrustat med för få, verkar som att det har räknats med endast trefasgrupper.
stämmer bra, ser ut som en central för "rena" trefasgrupper
 
Jag tycker inte att det finns anledning att dra allt för höga växlar av att yttermanteln på kablar går lite långt in. Kan lika väl vara en elektriker som gjort det.

Sen är 3 tim en extremt optimistisk tidsuppskattning på ett centralbyte. 8 tim är närmre sanningen. Ev. någon timme till för upprättande av gruppförteckning och montering och märkning.

//Patrik
 
  • Gilla
Cesarvip78 och 1 till
  • Laddar…
S
Det absolut första jag tänkte när jag såg bilden var att den var ganska städad o snyggt installerad.
 
"Grupp förteckning" finns i form av en upptejpad lapp ! Den stämmer faktiskt.
Tack alla för svaren - nu får man sätta sig ner och tänka. Jag ska också försöka rita upp ett schema över alla centralerna ( HC+3 st UC) i de olika husen.
De övriga centralerna verkar mycket nyare och bättre kopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.