Mikael_L
Nyfniken skrev:
Ursäkta en oinsatt. Varför måste man ha skor på sig?
För en hantverkare är skon en skyddsutrustning.
Arbetsmiljöverket "kräver det" i viss mån.
Arbetsgivaren har kanske bestämt det för sina anställda.
Arbetsgivaren drabbas ju av upp till två veckors löneutbetalning utan att få någon inkomst i gengäld om en av de anställda blir sjukskriven.

Är man egenföretagare har man kanske en väldigt lång karenstid helt utan lön om man skadar sig.

Man kan ju tappa tunga verktyg, lätta verktyg typ en kniv, eller en gipsskiva på tårna. Det kan gå illa ibland.


Med nu detta sagt, så finns det givetvis en massa tillfällen också då det är riskfritt att ta av sig arbetsskorna. Men som sagt har man kanske regler att förhålla sig till, och gillar inte att bryta mot regler.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
cpalm skrev:
Exakt, skor måste vara på så att man inte skadar sig när man trampar på allt skräp man spridit ut över hela golvet. (y)
Exakt.
Ska man riva något så går det fortast om man bara river ner skiten och sopar ihop det sedan. Kunden vill inte betala extra för att någon ska vara rädd om något som ändå ska på tippen.
Som sagt, skillnad på något mikrojobb som att tex byta ett vägguttag och en köksrenovering. I det senare fallet är det skor på, en arbetsmiljöfråga.
 
C
Fotografen skrev:
Kunden vill inte betala extra för att någon ska vara rädd om något som ändå ska på tippen.
Nä, men om golvet skall på tippen eller man skyddstäckt ordentligt är det väl heller inga problem att man har skor på sig.

Jag tänkte mer på att en del hantverkare inte drar sig för att släppa skräp rakt ner där de står på det nylackade parkettgolvet eller den äkta mattan (som inte skall till tippen) för att sedan klampa runt i det med sina skyddsskor.
 
Där är vi överrens.
 
Jag monterat ibland prylar hemma hos privatkunder och jag SKA använda skyddsskor, jag kan tappa en hammare eller en maskin på 10 kg och krossa mina tår. Ibland tar jag av mig skorna, speciellt om jag vet att jag inte kommer göra ett jobb där jag riskerar att få nåt på fötterna. Man får bedöma vad det är man ska göra. Skulle dock aldrig falla mig in att gnälla på en elektriker eller rörmokare som vill ha sina skyddsskor på sig hemma hos mig då deras säkerhet är viktigare än om jag får torka golv eller inte.
 
En anekdot: Efter gymnasiet jobbade jag en tid på en elfirma och första veckan fick jag följa med en av de äldre gubbarna för "hålla ordning" och städa efter honom. Jag nog aldrig haft så lite att göra. Han hade med sig en back på hjul där allt skräp åkte direkt och allt som inte skulle slängas åkte ner i en annan låda. Ingenting på golvet oavsett om det var hemma hos någon eller på en industri. Det är också en arbetsmiljöfråga med snubbelrisk t ex.
Det verkar en del glömma. Att trampa på en klammer är inte ok men att trilla och bryta benet för att det låg skit på golvet är ok, eller?
Nu är det ju skillnad på om man skall bila kanaler, borra stora hål eller annat som smutsar ner. Då blir det smutsigt.
 
xdigger skrev:
Skulle dock aldrig falla mig in att gnälla på en elektriker eller rörmokare som vill ha sina skyddsskor på sig hemma hos mig då deras säkerhet är viktigare än om jag får torka golv eller inte.
Du behöver inte förlöjliga de med motsatt åsikt, eller är du så naiv så du tror att de skador som åsyftas i tråden går att undanröja med att "torka golvet"? :thumbdown:
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
W
Visst funkar fint på service då man har gott om tid på sig. När man kör på acord kan du glömma att de funkar. Har total renoverat ca 2000 lgh. Kör jämt allt ner på golvet eller slänga de så nära sopsäck man kan. Har aldrig ramlat pga mitt skräp.
 
Jag arbetar som glasmästare och det beror ju helt på vad man gör för arbete och vart. Hämtar man en fönsterbåge inne hos någon så tar vi av oss skorna om där inte är fullt med glas på golvet. Bär man in en massa tunga glasskivor och verktyg så tar man ju inte av sig skorna varje gång men ser till att dom är så rena som möjligt. Oftast arbetar vi utan skor inne hos privatpersoner men det beror ju alltid på vad man ska göra. Ska man bara titta på ett jobb och ta mått så finns det väl ingen anledning att ha skor på om man inte ska klättra upp på en stege. Men då kan man bära skorna fram till stegen.
 
Det är dock viktigt att skydda fötterna när det finns risk att tappa nåt på fötterna, många förstår inte att det är krav att använda skyddskor vid många jobb.
 
Beställaren kan ju också tillhandahålla skoskydd om denne är rädd om sina golv.
 
Tycker hantverkaren kan lägga ut plåtar på golvet och sedan ha en sån här så är problemet löst.
[video=youtube;HSheVhmcYLA]https://www.youtube.com/watch?v=HSheVhmcYLA[/video]
 
Man kan ju ha ett extra par skor med sig att ha inne.
På vintern tycker jag att man byter skor oavsett om golven är täckta eller inte.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att be en hantverkare ta av sig sig skorna! Deras skor är en del av arbetskläderna.
 
Vem ska betala hantverkarens extra skor då? Enligt skatteverket så får man ut ett par á 800kr per år, sen får man betala själv. Det är inte bara en del av arbetskläderna, det är en del av skyddsutrustningen! Jag håller med jag hade heller inte tänkt tanken att någon som ska in och göra ett jobb här ska ta av sig skorna och riskera skador, skillnad dock om man bara ska in och mäta nånting, då brukar jag själv ta av mig om fötterna, eller om jag ska någonstans i någons hem där jag inte ska göra nåt direkt jobb utan bara titta, då tar jag av mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.