Behöver råd o tips. Har ett projekt i källaren. Gillestugan ska fixas till. Huset är från 68, ingen konstaterad fuktproblematik, plast/linoliummatta som ligger direkt på betongen. Ska tas bort. Tanken är att lägga ett trägolv/laminatgolv. Dock ingen golvvärme. För att eliminera fuktproblem har jag tänkt att lägga platonmatta under o ventilerade socklar. Lite dyrt dock tycker jag med alla tillbehör. Funderar på alternativ o då Pergo combifoam el annan ångspärr/fuktspärr. Vad tror ni är det bara platon som gäller el finns andra alternativ som är ok? Vill inte behöva göra om jobbet om några år.
 
kanske lägga laminat på den befintliga plastmattan ? Är det inget problem nu så blir det inte något problem senare heller...
gaia
 
Gaia: nja blir det problem är det inte så kul riva upp allt. Dessutom funderar jag på om den gamla mattan släpper genom viss fukt. Att då täppa till med ett golv ovanpå känns inte så bra...
 
Min källare ser lika dan ut med Limas plastmatta direkt på oisolerad platta. Något nyare dock, gjord -81. Har också lurat på att lägga laminat direkt på plastmattan, för inte är den difusionsöppen?
 
Du kan också fundera på att skippa uppviken på platonsystemet och sätta lister med små distanser istället. Minskar kostnaden och om du inte har större fuktproblem eller tänker ventilera mekaniskt så behövs dom sannolikt inte.
 
Plastmattan du har idag fungerar ju som "ångspärr" och släpper inte genom någon fukt. Att ta bort den kommer ju att leda till att fukten istället kommer upp.
Platon kommer då att ersätta plastmattan som ångspärr med skillnaden att Platon då kan "ventilera ut" fukten vid sockel/lister.

Jag skulle själv aldrig komma på tanken att lägga ett organiskt material på golvet om jag oisolerad platta på mark... Mitt råd blir bort med plastmattan och slipa bort gammalt lim och sen klinker på...
 
Blir platon o hela köret. Nu undrar jag hur jag ska få bort limmet under mattan? Mattan är ganska enkel o ta bort men efter att ha skrapat rent är det ändå ett tunt lager (kanske en halv millimeter) av lim kvar. Känns som betongen sugit åt sig av limmet ganska rejält. Måste det bort helt? Funkar en golvslip? Jag tänker inte gjuta om golvet...
 
Utan tillkopplad fläkt blir ventilationen under golvet i det närmaste obefintlig. Däremot öppnar man upp för eventuella dåliga lukter som sitter i plattan och får då upp dom i boendemiljön.

Men, ja, limmet måste bort och går att slipa/fräsa bort relativt enkelt med rätt maskin. Kolla med din lokala maskinuthyrare.
 
PASwe skrev:
Du kan också fundera på att skippa uppviken på platonsystemet och sätta lister med små distanser istället. Minskar kostnaden och om du inte har större fuktproblem eller tänker ventilera mekaniskt så behövs dom sannolikt inte.
Kan tycka detta var ett mindre bra råd.
Man bör nog sätta både uppvik och ventilerade golvlister.
Det är lite sent att upptäcka i ett senare skede att snålheten gick före visheten :cool:

När man går på trägolvet så sviktar det något och det uppstår en "pumpeffekt" så att luft ventileras ut och in i platonmattan. Därför är ventilerad uppvikt kant och ventilerad golvsockel en fördel. ;)
 
ACME skrev:
Utan tillkopplad fläkt blir ventilationen under golvet i det närmaste obefintlig. Däremot öppnar man upp för eventuella dåliga lukter som sitter i plattan och får då upp dom i boendemiljön.

Men, ja, limmet måste bort och går att slipa/fräsa bort relativt enkelt med rätt maskin. Kolla med din lokala maskinuthyrare.
Undrar om det funkar att testa utan fläkt och om behov finns sätta in en fläkt i efterhand dvs när golvet redan är lagt? Jag menar behövs det inte någon fläkt är det ju onödigt att lägga ut en massa pengar på det.
 
Nja. Ett korrekt ventilerat golv kräver en projektering där man tittar på rummets utformning och förutsättningar. Du får därefter en ritning som visar vilka sträckor av golv/vägg-vinkeln som ska tätas med fogband mot den primade betongen och vilka sträckor som ska lämnas öppna, för att styra luftflödet som önskas. Man måste ju även ha ett ventrör som ansluter med en stos till plattan för att sedan kopplas till en mekanisk fläkt.

Utan mekanisk ventilation, och med ett problemfritt undergolv, hade jag istället chansat och hoppat över det ventilerade golvet. Istället hade jag lagt foam och åldersbeständig plast med ordentligt överlapp och tejpade skarvar, alt en färdig produkt för ändamålet som Kährs Tuplex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.