Jag vill ha ett infällt vägguttag som är placerat på undersidan av badrumsskåpet. Det är 137 cm till närmaste badkarskant och 149 cm till tvättställsblandaren. Jordfelsbrytare kommer att installeras.
Kan jag ha ett vanligt infällt vägguttag utan skyddslock? Om inte, kan jag ha ett infällt med skyddslock som är godkänt för IP20?
Om inte, vad kan jag ha? :)
 
Det borde gå med ett utan lock. Det är bara närhet till dusch (120cm) och badkarskant (60cm) som är strikt reglerat i föreskrifterna. Därutöver gäller även sunt förnuft. Så om ditt uttag ex. skulle hamnat direkt ovanför blandaren till tvättstället så får man fundera på förnuftet.

Och som sagt jordfelsbrytare är obligatorisk, innan den uppfanns så var uttag i badrum totalförbjudna.
 
Tack för ditt svar. Jag har inte riktigt bestämt mig var det ska sitta. Om jag sätter det i mitten under skåpet så blir det 118 cm till badkarskanten om det spelar någon roll.
Jag har redan ett infällt utan lock hemma och är glad att jag slipper köpa ett med lock. Funderade på detta för 169 kr som är IP 20 annars:
http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag för infällnad Elko RS/Pr324072000
 
Vad gäller lock och inte så är det bra att tänka på att inget uttag uppfyller några IP-krav med locket öppet. Så har du något inkopplat i uttaget så hjälper inte IP54 heller. Men du behöver inte särskilt hög klassning med den placeringen ändå.

Det enda att tänka på är som hemapularen säger hur stor risken är att du skvätter vatten på det vid normal användning (inbegriper även barn som inte fattar att full kraft uppåt på blandaren leder till nedskvätt badrum, vilket ju kan vara kul om man är i rätt ålder). Så där får man göra en riskbedömning. Observera dock att det är "normal" användning, inte något absolut worst-case. Då hade det inte gått att ha i samma rum som en dusch med lösttagbart handtag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Spegelskåpet är på väggen mitt emot tvättstället och eluttaget ska alltså sitta på undersidan av spegelskåpet ca. 95 cm ovanför golvet och 30 cm ovanför en byrå. Känns nästan omöjligt att skvätta ner det med tvättställsblandaren 1,5 meter bort i alla fall.

Tack för era svar, då kör jag infällt utan lock om ingen annan har något att invända!
 
Jag har ett ursnyggt uttag med lock från Gira bredvid badrumsspegeln och jämte med det deras väggradio som bygg in i en vanlig eldosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.