Jag är ev. intresserad av att köpa ett relativt nybyggt hus. Huset har ett uterum som är påbyggt mot en del av den ena gaveln på huset (se bifogad principskiss).

Min tanke är att isolera och och göra det som erfordras för att få rummet i komplett inomhusstandard, helt eller delvis. Syftet är att kunna använda rummet ågret runt, alternativt att dela av det och göra om en del av rummet till ett extra sovrum/arbetsrum. Men allt isolerat oavsett.

Rummet är uppbyggt av Leca-block med tjocklek på ca 19-20 cm. Putsat på in- och utsida. På golvet ligger tjocka betongplattor direkt på marken, sannolikt en sandbädd. Taket består av brädor, takpapp, läkte och tegelpannor.

Detta är vad jag vet efter en kort visning och en kanske inte helt insatt mäklare.

Ska jag se detta som ett omöjligt projekt, eller finns det möjlighet att åstadkomma något vettigt för en rimlig peng. Tänker mig göra mycket själv med bistånd av duktiga nära och kära, och kanske lite hjälp av hantverkare. Till saken hör att utbyggnaden passar i stil väldigt väl ihop med övriga huset och hade jag fått till detta på ett bra sätt så vore det fantastiskt bra. Jag måste dock först förstå möjligheterna och riskerna innan jag slår till, eftersom rummet kan bli en viktig del av huset om det blir bra.

Väggarna
Hur mycket bör man tilläggsisolera Lecablocksväggarna och med vad ska de isoleras? Ska man isolera på ut- eller insidan (fördelar/nackdelar med respektive metod?)? Isolerar man på insidan så stjäl det utrymme såklart. Å andra sidan, om man isolerar på utsidan så minskar takutsprånget. Frågan är också vad som är bäst ur fönstersynpunkt? Eldragning behöver också göras och då är kanske invändig isolering att föredra?

Golvet
Är det bästa att gräva ur och sedan gjuta en betongplatta som "ansluts" mot den befintliga Lecablocksväggen? Under betongplattan bör det sedan finnas ett lager makadam och underst en fiberduk? Jag skulle helst vilja ansluta husets vattenburna golvvärme till det här rummet om möjligt. Vet ej hur svårt det är. Alternativet är väl värmeslingor.

Taket
Som det är nu så ser man den målade träpanelen. Skulle tro att man lagt takpapp direkt på denna, därefter läktat och tegelpannor på. Detta ihop med de målade takbjälkarna är väldigt snyggt. Vore trevligt att kunna se takbjälkarna åtminstone. Hur bör man isolera och hur mycket?


Många frågor och jag har tyvärr inte all fakta på bordet än. Vore mycket tacksam för konstruktiv input i detta av kunniga människor som verkligen vet, om allt ovanstående eller delar av det.

Tack på förhand!

Patrik

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad står Lecablocken på? Du kan nog inte gräva så mycket djupare än den ev. sula som de står på.
 
  • Gilla
Wiklund_samuel
  • Laddar…
Tack för ditt svar, Noseone. Där satte du mig på pottkanten direkt. Jag diskuterade det med mäklaren, men hans svar kändes väl inte 100% stabilt. Han trodde, och det ser ut så, att Lecablocken står på en egen sula, dvs en gjuten ram. Hur långt ner denna går i marken vet jag ännu inte, men om man gör ett sådant bygge med ett så pass rejält tak så borde det vara ordentligt förankrat i marken kan man tycka.

Är det möjligt att Leca-blocken står direkt på marken? Kan det bli tillräckligt stabilt? Det bör väl finnas någon form av dränering under (makadam el. liknande) om det är gjort på rätt sätt (både under Lecablock alternativt om det finns en gjoten ram)?

Syftar du på att om man gräver djupare än Lecablocken/den gjutna ramen så finns det en risk att väggen rasar innan man hunnit gjuta sulan?

Jag får helt enkelt ta reda på mer. Bifogar ett par uppförstorade och halvsuddiga bilder där grunden ses utifrån.

Uterum_grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kolla trådar där de gräver ut husgrunden för att gjuta. Ibland gräver de sektionsvis 1-2m i taget hela varvet runt och gjuter en stödklack i omgångar. Sen gräver och gjuter man resten av golvet.
 
Okej, tack för tipset. Bifogar en snabbt och väldigt slarvigt uppritad skiss på hur jag tänker mig att golvet och väggen skulle kunna göras (visar golvet och väggen var för sig).

Det borde finnas någon form av dränering under sandbädden kan man tycka, sannolikt makadam. Men kanske inte tillräckligt. Så jag antar att man får gräva upp så pass djupt att man sedan kan lägga ett lager makadam (kanske en duk under makadamen som förhindrar att makadamen trycks ned), därefter frigolit (cellplast) och sist en betongsula. I betongsulan vill jag helst lägga in vattenburen golvvärme (ansluta till befintligt system på något sätt).

Väggen får nog isoleras på insidan för att inte få problem med takutsprånget. Så som jag tänker mig konstruktionen (enligt skiss) så bygger detta ca 180 mm totalt från Lecablock-väggen räknat.

Ja, detta är bara funderingar än så länge, jag har ju som sagt inte ens köpt huset än.

Kommentarer?

Något annat man bör fundera på? Övriga funderingar som jag har:

Bygglov krävs när man bygger ett uterum, så det förutsätter jag finns. Men om jag sedan göra detta till en bobar yta, krävs det då ett nytt bygglov eller annan typ av tillstånd? Då anses det kanske inte vara en biyta längre? Eller påverkas taxeringsvärdet? Finns här något viktigt att tänka på?

Uterum_isolering (skiss av KRL).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen ser väl vad du gör på insidan. Så det kan väl inte behövas något bygglov.....
 
Du bör ju ha ångspärr också på väggen om du isolerar invändigt. Det finns någon beräkning på isoleringstjocklek, luftspalt och plast för isolering invändigt som jag såg här i någon tråd tidigare och jag har för mig det var en tredjedel på isolering jämfört med leca tjocklek.
Det skulle i så fall vara (utifrån och in) 200 mm leca -> ångspärr -> 100 mm isolering... Som sagt, lite osäker på den...
Invändig isolering gör ju också att du bör tänka på ventilation och se till att ha mekanisk frånluft i rummet så fuktigare luft ventileras ut effektivt.

Golvet kommer att fungera bra, ev. kan du köra med 100 mm isodrän + 100 mm frigolit istället om du vill säkerställa dränsering men sen är det bara att köra på och gjuta in golvvärme också.
 
Bra, ångspärren är naturligtvis viktig. Ska isoleringens tjocklek baseras på Lecablockens tjocklek? Känns märkligt. Bör man inte isolera så mycket som faktiskt behövs för att få ett totalt u-värde som matchar det som krävs i en sådan här byggnad? Tack, ventilationen är naturligtvis också viktig att tänka på.

Vad är fördelarna med ISODRÄN? Du menar att ha 100 mm ISODRÄN och 100 mm cellplast istället för enbart 200 mm cellplast?

Någon som skulle kunna ge sig på en bedömning av kostnad för ombyggnaden? Ca 30 m2 uppskattar jag att uterummet är. Vad skulle t ex golvet kunna kosta med ovan nämnda konstruktion bara i material?
 
Lecablocket isolerar ju i sig självt. Det handlar om var "brytpunkten" för värmeväxlingen hamnar i väggen för att undvika kondens. Jag är som sagt osäker på hur det räknas med leca men jag skulle rekommendera att du kollar upp det...

Isodrän är mest för att förhindra kapiläreffekt mellan frigolitskivor längst mot marken, alltså att ev. vatten som tränger in kan rinna neråt obehindrat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.