gizmo007 skrev:
Hade problem med min DM95 att den fortsatte att tömma fast det var slut på vatten och larmade sedan på tömningsfel.
Det visade sig att nere i botten under silarna mot baksidan av maskinen så finns ett litet hål(rektangulärt, 10x10mm) som går in till en sluten kammare med en tryck sensor.
Den skall känna nivån när man fyller och sedan när det är slut på vatten.

Trodde först att det var den sensor som var sönder, ringde support och fick prata med en kunnig tekniker/service kille.
Det första han frågade om var vilket disk program jag körde, jag körde Automatisk(lite vatten, lagomt varmt).
Då sa han att till 99% så är det tätt i det hålet, han rekomenderade att försöka rensa hålet för att få bort blockeringen bestående av fett, avlagringar mm.

Och sedan sa han att jag alltid skulle köra det varmaste programmet som finns på maskinen.

Det är nu ca 4år sedan och har aldrig haft problem med tömningen efter det, samt att maskinen luktar frächare även fast den har stått några dagar odiskad.
Jag hade tilloch från problem med tömningen under ca 1år. Vid larm brukade jag köra en diskmaskins tvätt(tablett) och då fungerade det några månader igen på Autoprogrammet.
Hej

Helt rätt ska man hålla maskinen igång utan att riskera få problem kör bara 60-70C program! 55C ECO program löser inte upp fettet och diskmedlet riktigt. Maskinen riskera då att slammar igen med massa skumma fel och börjar även lukta apa. Det är bakterier som gör att det luktar och de blir kvar och överlever i maskinen på grund av den lågtemperaturen.

//Calle
 
Cylinda DM36, 8 år gammal.
 
A
Den har inte ovan nämda givare
 
Nu har det gått 2 månader sedan mitt stora problem med diskmaskinen diskuterades. Tack alla för alla förslag jag fick. Jag provade dem alla och tro det eller ej, men efter att vi gjort rent allt och kört flera gånger på 65 gr program så slutade det pumpa ut vatten genom det lilla röret ut på plåten. Nu har vi kört åtskilliga diskar - obs enbart på 65 grader - och det har inte hänt en enda gång att det läckt vatten. Så nu är min diskmaskin som ny igen utan att jag bytt ut en enda maskindel.

Slutsatsen är att jag rekommenderar alla att sluta använda ekoprogrammet på 55 grader innan ni får samma problem som jag och många med mig. Än en gång TACK alla som givit alla goda råd. :D
 
  • Gilla
LargoGabriel och 2 till
  • Laddar…
Kul att det "löste" sig med maskinen..

Sedan ett extra plus till dig Feli, för att du återkopplar hur det har gått.. (y)
 
  • Gilla
LargoGabriel och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Feli skrev:
Nu har det gått 2 månader sedan mitt stora problem med diskmaskinen diskuterades. Tack alla för alla förslag jag fick. Jag provade dem alla och tro det eller ej, men efter att vi gjort rent allt och kört flera gånger på 65 gr program så slutade det pumpa ut vatten genom det lilla röret ut på plåten. Nu har vi kört åtskilliga diskar - obs enbart på 65 grader - och det har inte hänt en enda gång att det läckt vatten. Så nu är min diskmaskin som ny igen utan att jag bytt ut en enda maskindel.

Slutsatsen är att jag rekommenderar alla att sluta använda ekoprogrammet på 55 grader innan ni får samma problem som jag och många med mig. Än en gång TACK alla som givit alla goda råd. :D
Har inte med ekoprogrammet att göra, det är fel på diskmedlet. Vi hade samma problem och när Cylinda kom så visade det sig att diskmaskinen var full av rödalger. Han hade inte sett en så röd maskin. Problemet var att i anslutning till det lilla röret var det alger som ledde vatten ut ur maskinen och ned till plåten på undersidan. Vi har nu bytat diskmedel och kör fortfarande på ekoprogrammet. Har gjort så i 5 år och inte haft något problem efter det.
Se bara till att använda ett bra diskmedel så blir det inga problem. Vi använde Ocean köps bl.a. från Granngården. Deras diskmedel använder vi inte mer dock använder vi deras tvättmedel vilket är mycket bra.
 
Hej peternicklas! Hm, din teori ang fel diskmedel kan inte gälla i vårt fall då vi hela tiden använt ICA:s Multitabletter. Jag tar inte risken att gå tillbaka till ekoprogrammet.
 
peternicklas
Feli skrev:
Hej peternicklas! Hm, din teori ang fel diskmedel kan inte gälla i vårt fall då vi hela tiden använt ICA:s Multitabletter. Jag tar inte risken att gå tillbaka till ekoprogrammet.
Det var den info som jag fick från Cylinda representanten. Vår fungera bra även på EKO programmet. Kör varmare program 1ggr/vecka.
 
Har läst igenom denna tråd nu och jag har samma problem med vattenläckage på en DM36. Det har hänt 4 ggr de senaste 2 månaderna. Har skruvat bort bakre plåten och försökt lokalisera var vattnet kommer ifrån men naturligtvis kommer det inte en enda vattendroppe då jag ska leta efter läckaget.
 
peternicklas
Feli skrev:
Hej peternicklas! Hm, din teori ang fel diskmedel kan inte gälla i vårt fall då vi hela tiden använt ICA:s Multitabletter. Jag tar inte risken att gå tillbaka till ekoprogrammet.
Vi hade vårt fel med att den droppade vatten på underplåten c:a 4 månader efter installation. Efter det att service var hos oss så bytade vi diskmedel. Nu 5 år senare så har vi inte haft något som helst problem med maskinen. Den går på eko program i 7 fall av 8. Vi fick mögel som gjorde att det droppade vatten, vattnet följde möglet ut från maskinen. Cylinda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni kan se på bilden att det är en liten droppe på väg ner i cirkeln.
 
Dags för ett litet trådlyft... Jag har exakt samma maskin med samma problem men kommer inte vidare från att pumpen bara går så länge jag inte bryter strömmen. Allt vatten på bottenplåten är borta, jag har t.o.m. blåst på med kupévärmare så det kan inte finnas någon fukt som stör någon sensor längre. Jag har kopplat bort avloppsslangen och kört den mot en hink utan att maskinen blir nöjd, så stopp i avloppet verkar det inte vara. När jag häller i vatten i maskinen pumpar den ut det men fortsätter sen pumpa på tills jag drar ur kontakten.

Vad är nästa steg? Jag har ingen lust att planlöst börja montera isär saker.
 
Redigerat:
Är "sockerbiten" som sitter vid brytaren torr och återfått sina raka kanter.
Den sjunker ihop om det har varit vattenfyllt och om den torkar på plats återfår den inte sin funktion.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Tack!! Det ska kollas. Ska bra hitta den först... Men nu vet jag ju vad jag letar efter åtminstone :)
 
Jag hade liknande fel på min Cylinda-maskin(dock äldre modell). På min maskin var det nivåvakten/brytaren som var felet, spelade ingen roll hur torr plåten var, pumpen gick i vilket fall. Beställde en ny brytare hos Cylinda, kostade inte många kronor o simpel att byta själv. Nu vet jag ju inte om det är det som är felet med din maskin, men så var det med min i alla fall:) Hoppas du får ordning på det!
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Jag tror att mitt flytetyg var en frigolit bit som flöt upp och påverkade gränsläget.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.