Det vore trevligt att kunna värma upp verkstaden med braskamin, frågan är dock om det är möjligt att evakuera röken från ett rum, två rum bort till den befintliga skorstenen. Om någon har erfarenhet av detta eller kunskap om det i övrigt och kan komma med konkreta tips så skulle det uppskattas ...att bygga skorsten vid braskaminens tänkta plats är dock inget alternativ.
Verkstad skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorstenens höjd har påverkan på självdraget, totalhöjd skorsten är 4m, takhöjd invändigt 2,3m. Rökröret kan ej undvika horisontell förskjutning, dvs en eller två krökar kommer krävas, så en rökfläkt kanske blir ett måste. Vidare så kanske det räcker med 15 graders lutning på rökröret. Totallängden på rökröret skulle bli ca 6-7m(se skiss).
Verkstad cad A.JPG
 
Redigerat:
Åsa Lund
Om du placerar den nån annanstans inom verkstaden kanske det passar bättre med en separat skorsten?
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Då tappar jag värdefullt utrymme i verkstaden som redan nu är trångbodd. Dock behövs själva direktuppvärmningen med kaminen.
 
Åsa Lund
Varför inte ny skorsten rakt upp? Du måste ändå ha sotaren till att godkänna nya dragningen, inte säkert att det blir billigare att använda gamla murstocken
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Jag kör med en kökspanna intill skorstenen kopplad till en vattenburen aerotemper i verkstaden. Funkar ganska bra tycker jag. Kanske är ett alternativ.
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
joabnu skrev:
Jag kör med en kökspanna intill skorstenen kopplad till en vattenburen aerotemper i verkstaden. Funkar ganska bra tycker jag. Kanske är ett alternativ.
Tänker likadant. En vattenburen effektiv panna invid befintlig skorsten, öppet exp ovanpå pannan och en fet aerotemper där braskaminen är planerad. Dra rör emellan. Skulle gissa att det blir enklare och billigare än att flytta kaminröken lång väg till skorstenen? Dessutom skulle det kanske då gå att vägg/takplacera luftvärmaren och på så vis utnyttja platsen bättre, om nu verkstan redan är trång?


Men visst, det finns ju exempel med ganska långa horisontella dragningar från pannor till skorsten. Men då blir kanalen ganska skrymmande med brandisolering och sotluckor och allt sånt. Fast jag vet inte om jag har sett någon lång sidoförflyttning från en vanlig braskamin. Fråga sotaren. De har väl sett det mesta och kanske kan ge råd i frågan?

Sen vet jag ju inte om det är så smart att ha "öppen eld" i verkstan? Men ts kanske inte håller på därinne med bilar och bensin och såna grejor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Tanken på aerotemper skulle lösa uppvärmningen vad gäller utrymmesfrågan. Att jag snöat in lite på braskamin har att göra med att jag jobbar med virke och ädelträ i verkstaden och dessutom får en del lastpallar på hög som skulle göra uppvärmningen försvarbar ekonomiskt sett. Sotaren hade inga invändningar mot att jag har en braskamin där jag jobbar med trä, jag har ju fläktar och spånsugar till varje maskin medan braskaminen kommer stå i en avskiljd del där jag har mest förvaring av verktyg etc. Sen så tycker jag det är trivsamt med ljuset från brasan och knäppandet från granveden.
 
Redigerat:
Jag skulle nog offra ljuset och knäppandet. Men jag förstår din önskan.
Mitt förslag blir ved-/kökspanna med aerotemper.
Eller en vedeldad varmluftspanna där du sedan blåser den varma luften i en spirorörskanal.
Ex http://www.blocket.se/goteborg/Vedeldad_varmluftspanna_56760043.htm?ca=3&w=3

En bekant till mig kör en budgetlösning i sin verkstad: begagnad kökspanna, begagnad lastbilskylare med varvtalsreglerad fläkt som aerotemper. Pannan matar han med ved eller via sin hembyggda pelletsbrännare.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.