Ska börja göra i ordning i köket och isolera ytterväggen. Huset är byggt 1928, och först sitter det masonit och sen liggande spånt. Ha inte kollat vad som är innanför spånten men jag ha för mej att det är stående plank. Nu till frågan, ska jag ta bort den liggande spånten och isolera eller ska den va kvar och bygga ut väggen med två tum två reglar och isolera?
 
Det är ingen bra ide att isolera innifrån tyvärr.
 
Varför är de ingen bra ide? Vill gärna ha tips om andra lösningar.
 
Oftast får man då kondens i de delar av väggen som nu är uppvärmda inifrån men sedan blir kalla delar.
 
  • Gilla
SirHiss
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt att isolera väggen innifrån. Se bara till att du inte har någon gammal ångbroms eller plastfolie på insidan av väggen innan du börjar. Plank mm kan du låta sitta kvar. Har själv gjort det innifrån då utsidan är i väldigt bra skick. Det blir jättebra. Med en ånbroms eller ångspärr mot isoleringen så hindrar du fuktig luft att träffa isoleringen. sen vid isoleringen så kan man också titta över ventilationen så att din fuktiga luft har ventiler som den kan ta sig ut. Med vänlig hälsning Hans
 
Jag har funderat på att slänga upp SPUs skivor med cellplastisolering och gips direkt på innerväggen. Då får man ju släta gipsväggar samtidigt.
 
Dem isolerade huset på utsidan 1978 och de sitter troligtvis en vindpapp med. Tack för tipset. Ha nämligen isolerat inifrån i andra rum och de ha funka fint. Man bli lite osäker när nån skriver att de inte är en bra ide. Men som sagt olika lösningar på olika hus.
 
Jag lär mig också...
kan du berätta exakt hur du gjorde?
 
De sitter nån slags mjuk och porös masonit som de antagligen hade för istället för gips, sitter sånt på alla väggar i huset. Men vi reglade upp väggarna med 50x50 reglar utan att riva väck den här mjuka skivan och tapeter och isolerade sen bara på det. Byggde i samma veva in el och rör till element.
 
Att isolera inifrån kan fungera bra men är ju lite mer riskfyllt eftersom man flyttar daggpunkten längre in i väggen. Antagligen någonstans mitt i istället för tidigare nära ytterväggen.

En eftermonterad ångspärr är mer eller mindre omöjligt att få tät mot alla anslutningar. Där det ändå läcker får man ett koncentrerat påslag av fuktig luft som kan kondensera mitt i väggen där det har svårt att torka ut.

Betyder som sagt inte att det är fel att isolera inifrån men man bör vara lite mer försiktig med tjocklek och fundera på riskerna.
 
Blir detsamma om du isolerar på utsidan genom att lägga på ett lager till där, det kommer alltid att finnas en daggpunkt men den hamnar på olika platser beroende av isolering på in eller utsida.
Så att göra det på rätt sätt gäller både in och utvändigt, men båda sätten fungerar.
Och isolering på insida brukar sällan bli så tjock utifrån att man inte vill bygga bort bostadsyta, dvs 45-90mm.

Däremot i källare så gäller lite andra förutsättningar, men det var inte fallet för ts.
 
När de gäller ångspärr eller fuktspärr hur vet man att de sitter i väggen för om man bygger in den med isolering är väl inge bra.
 
Vad jag förstått så "kan" man bygga in ångspärren, men den får inte sitta längre än en tredjedel av den totala isoleringstjockleken in i väggen, inifrån sätt.

Så du kan ha (inifrån och ut) 45mm isolering, ångspärr och sen minst 90mm isolering.
 
Det låter som du har tretex och när man satte sådana fanns inte någon plast i väggarna. Den första formen av något liknande "ångspärr" som jag känner till kom på väl 50-talet och var aluminiumfolieklädd papp, men jag vet faktiskt inte syftet med en historien. Har hittat den innanför glespanelen på vårt hus från -60.
Så i ditt fall behöver du inte riva ned ytterligare om behovet inte finns av andra skäl.
 
S
nickepeck skrev:
När de gäller ångspärr eller fuktspärr hur vet man att de sitter i väggen för om man bygger in den med isolering är väl inge bra.
När du väl beslutar dig för att isolera så river du bort beklädnaden på väggen och sen kan du ju göra ett inspektionshåll för att se om det finns plast. Gör du håll på plasten så får du tejpa över det så det blir tätt.

Kolla alltid hur saker är byggda när du får chansen, dels för att inte göra fel och dels för att öka din kunskap om ditt hus och eventuellt finna fel i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.