Äntligen kan jag själv göra allt jag har kritiserat innan! Jag renoverar köket i en brf åt min son som har flera tummar mitt i flera händer. Jag kan handlar byggmaterial utan ände, det är ändå han som betalar. Jag handlar lite av varje, gärna mycket. För det som går åt i hans kök debiterar jag tredubbelt, han har ju ingen aning. Det som inte går åt behåller jag själv. Jag har ju ett fritidshus som måste också bli klart.
Och jag handlar helst varje dag, just-in-time heter det, för att ha 50 eldosor eller 50 halvkopplingar i lager i skåpbilen (det är minst en flyttkartong i volym) är so hemskt kostnadsdrivande att det inte går. Varje ekonom vet ju att bundet kapital är av ondo.
Och så måste jag ju debitera för inköpstiden också. Jag står en timme framför spikhyllan innan jag kan bestämma mig. Kommer jag ut från Ahlsells är det fikadags. Och bilen har stått på tomgång och alla vet ju vad dieseln kostar idag. Idag behöver kunden inte betala framkörning för jag kommer verkligen inte. Annars kan det vara ett gränsfall.
Livet blir härligt som fritidshantverkare!
 
  • Gilla
Ulric och 9 till
  • Laddar…
M
:D kiknar så jag skrattar :D
 
Det är rätt!

Ungarna skall lära sig den hårda vägen, dvs genom sina egna misstag.

Som jag brukar säga:
Mina föräldrar fick lära sig att arbeta och försörja sig från de var 13 år,
och det skall banne mina ungar också göra :cool:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
Turligt nog är det nu att allt jag lurar honom på kommer han att ärva tillbaka (delad på 2). Jag måste bara komma på ett knep att utnyttja moms och ROT så att jag kan åka till Tailand resten av året.
 
Det är inte så att sonen också är hantverkare?

Då kan ju han jobba åt dig samtidigt som du jobbar åt honom, så får ni dubbla avdrag :)
 
Bitterheten är total, men underhållande :)
 
Idag är det paus, det får inte gå för fort...
 
Och i morgon är det Piglördag (Lillelördag) :cool:
 
Han bjuder väl på kaffe? På den arbetstid han betalar.

Det märks att du är fritidshantverkare, alla knepen är inte inte med.
 
M
Jag vet vart du utbildat dig!

[video=youtube;LUTDocTZuz4]https://www.youtube.com/watch?v=LUTDocTZuz4[/video]
 
  • Gilla
Senior och 1 till
  • Laddar…
Kan man ana att någon hantverkare tagit mer betalt för sitt mtrl än det absolut billigaste som går att googla fram på nätet? Kan man också ana att kunden inte tycker att hantverkstid är mer än just bara den tiden hantverkaren finns inne i huset och hantverkar...restid, ställtid, adm.tid och annat som åtgår även för denna kunds uppdrag anses inte vara något hantverkaren skall ha betalt för utan det skall det bjudas på...
 
KnockOnWood skrev:
Som jag brukar säga:
Mina föräldrar fick lära sig att arbeta och försörja sig från de var 13 år,
och det skall banne mina ungar också göra :cool:
Ja, man säger ju att såväl bra som dåliga lärdomar hoppar över en generation .. :wow:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
elpaco skrev:
Ja, man säger ju att såväl bra som dåliga lärdomar hoppar över en generation .. :wow:
Just det!

Jag är multimiljonär men sjunger gräsligt falskt :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.