Det såg ut ungefär så här:

ubnt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...och bredbandskollen visar att jag inte tappar några meggabitt över wifibryggan....

bkoll.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är min router som begränsar upplänken förövrigt...

Nu återstår att se vad som händer med farten när man ökar avståndet till 50m och optimerar radioparametrarna...
 
Coolt :)

En av mina länkar dog döden i går så jag måste ersätta.

Nanobeam är klart intressanta, MEN jag är tveksam till hur de håller i väder och vind här på salta västkusten. TP-kabeln ser ut att bara sitta bakom en fjuttig plastlucka? Jag har haft liknande konstuktioner som brunnit upp på något år innan :(

Funkar det att kleta på vaselin runt kontakten tro?

Vad fick du betala för dina länkar och var beställde du?
 
Kabel sitter bakom en lucka, går säkert att täta om man tror det behövs. Man borde har uv-säkrad kabel också men det skippar jag.....

Handlade på proshop.se, 1100 styck.
 
Nu sitter Nanobeamarna på plats.

Direkt med grovinställning så blev det rätt ok: bbk_resultat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Sedan rattade jag lite på ena antennen och hittade cirka 3dB bättre s/n, men det gjorde inget för farten...Variationen på både ned och upplänk är inom felmarginalen. Det är nog så att man på detta korta avstånd är väl inom huvudloben både i vertikal och horisontalled för denna antenn.

bbk_resultat(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fortfarande inte gjort något åt radioparametrarna. Kanalbredd, sändareffekt, frekvens etc är på autoinställning. Oklart om det går att hitta mer fart, men man borde kunna störa andra lite mindre iaf.....
 
Ser bra ut! Jag ska lägga beställning på ett par jag också senare ikväll :)

Men jag såg att du norpat de sista på lagret hos prodhop ;)
 
Ha, jag var snabb när dom väl kom på lager igen..... tror det fanns fyra och jag snodde två...:)
 
Muhahaha!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härmis.
 
Nu har jag testat lite mer.

Dels har jag finjusterat riktningen även på den andra antennen, hittade 5-6dB i signalstyrka där.

Därefter körde jag den inbyggda speedtesten, 80MHz kanalbredd, full sändareffekt (23dB).

Det gav 280Mbit ner och 172 upp (där "ner" här avser mot remote siten)

Sedan provade jag att mer än halvera kanalbredden (med mycket störningar kan man tänka sig att ett ostört smalare frekvensspektra är bättre):

Det gav 115Mbit åt båda hållen.

Därefter minskade jag sändareffekten till 16dB men bibehåll kanalbredden: Det gav även det 115Mbit åt båda hållen.

Således såg jag inga negativa effekter av att drastiskt minska sändareffekten, så jag lät den vara kvar på 16 men ökade igen bandbredden och fick då 260Mbit åt båda hållen.

I nästa steg minskade jag sändareffekten ytterligare 2dB och fick då samma resultat igen.

Avslutningsvis provade jag att återigen öka bandbredden till 80 MHz men då fick jag en asymetrisk länk med 280 åt ena hållet och 220Mbit åt andra.

Slutgiltig inställning blev således 14dB sändareffekt och kanalbredd på 60MHz.

Det enda som återstår att labba med, tror jag, är då frekvensen. Just nu såg jag dock inga andra nät så det får vänta.
 
Även om du inte ser några andra nät, så skall du iaf ha en eloge för att du kollade och justerade uteffekten och inte bara körde fullt blås eftersom det är default. Det första som IETF-killarna gör när de åker på konferens är typiskt att skruva ner sändareffekten på accesspunkterna på hotellet innan de gör några andra tweaks.

http://www.ietf.org/proceedings/83/...etf-operations-and-administration-plenary.pdf

http://www.networkworld.com/article...-re-engineer-their-hotel-s-wi-fi-network.html

Man hittar lite mer "bakom kulisserna" i den här diskussionstråden:

http://mobile.slashdot.org/story/12/03/29/140207/ietf-attendees-reengineer-their-hotels-wi-fi-net
 
Jag tuggar i mig berömmet även om jag kanske i första hand ville avstå att beama flera kilometer i onödan.....:)

....dessutom så finns det förstås andra nät i kvarteren men nu i helgen fick jag faktiskt inte in några. När jag monterade antennerna (och dom var riktade både hit och dit) såg jag 5-6 andra nät, men redan då såg jag att jag låg bra till frekvensmässigt även om jag nog inte hade 60-80MHz helt fritt (vilket möjligen förklarar att 60 gick bättre än 80MHz kanalbredd).
 
Redigerat:
Med uppgraderad firmware finns nu en inbyggd spectrumanalysator. Om jag förstår saken rätt har den tillochmed ett eget radiochip som gör att man kan se båda ändar av länken samtidigt utan att störa vanliga trafiken.

spectrum1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


main2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får iaf rätt goda vibbar av Ubiquitis produkter - lite mindre konsument och lite mer proffs utan att för det blir svåra att använda. Kommer def blir fler Ubnt prylar här hemma....


Jobbar nu på att hitta en tillräckligt ren kanal för att hitta ännu lite mer fart över länken. Vore ju kul att trilla över 300Mbit....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, de är riktigt nice. Jag kör ett gäng UniFi AC Pro accesspunkter också och det är rätt bra drag under galoscherna i dem :)

Lite störande dock att de verkar ha egen standard för PoE...
 
Ja Ubiquiti har överraskat mig positivt. Kul att se att även denna produkt fungerar bra.

Vad gäller PoE så har AP Pro stöd för 802.3af, alltså vanlig standardiserad PoE, vilket jag kör den på. Gillar inte egna ostandardiserade lösningar, och därför föll vanliga AP bort som alternativ för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.