Biltema utslagsback är suverän. Det bästa jag har monterat i källaren. Men jag letar också efter en passande kranlösning. Jag vill ha tvågrepps och har redan ett väggfäste 160 mm.
Varför tar du inte den med två utgångar, ett uppåt för slangen (med böjen G1/2) och en nedtill för hinkpåfyllning?
 
Krilleman
Biltemas utslagsback är skrämmande lik IFÖ cu44.

Observera att bild nr 1 kommer från biltemas sida och bild nr 2 kommer från ifö:s sida.

Utslagsback - 872019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ifö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma enligt mig!
 
Ja, Biltema och en del andra liknande lågprisföretag (inte alla gudbevars) lever på att plagiera och tillverka billigare för att kunna sälja med priset som främsta argument.

Ingen har väl trott något annat?
Därav följer att kvaliteten kan vara bra, men kan också vara skit. Det är en chansning helt enkelt.
 
H
KnockOnWood skrev:
Ja, Biltema och en del andra liknande lågprisföretag (inte alla gudbevars) lever på att plagiera och tillverka billigare för att kunna sälja med priset som främsta argument.

Ingen har väl trott något annat?
Därav följer att kvaliteten kan vara bra, men kan också vara skit. Det är en chansning helt enkelt.
Tycker som du, köp ingen skit, köp märkesvaror, skulle det bli läckage så är det bättre att visa märkesvaror än lågprisvarianten. Märkes varorna står ju upp för sitt märke och förväntningarna på kvalitén dessa förväntningar måste företagen infria. Skulle aldrig köpa kranar utan att det är ett känt märke. Hornbach var billigaste på märkeskranar när vi köpte för 5 år sedan.
Hittar du billigare någon annanstans så får du 12 procent extra :)
 
Tack!
Om inte befintlig lösning kommer att fungera, dras nya rör och höjden går att bestämma lite fritt.
Håller med resonemanget om "kvalité", dock ställer jag mig frågan "Vad är det värsta som kan hända"?
Tror inte att utslagsbacken för ca. 2100kr (IFÖ) är dubbelt så bra som Biltemas för 800kr. Dock kommer jag aldrig få veta svaret...

Det större beslutet är kranen. Visserligen har det varit så att "kvalitets märken" alltid gått att renovera, haft god / bättre funktionalitet, men idag har de butiker som haft support och alla reservdelar för dessa minskat drastiskt och det är inte längre lika självklart att dessa längre går att renovera.
En central fråga är .: Hur "stänger" kranen? - Det finns kranar som inte hanterar t.ex. vatten avstängning på ett acceptabelt sätt. När en kran stängs uppstår ett "övertryck" eller en tryckvåg i ledningen, Tryckvågen kan bli riktigt riskabel, packningar och annat kan spricka och man vet aldrig när och vilken packning som inte kommer att hålla. En jobbig vattenskada, på annan plats av huset kan uppstå. Dock har svar på denna fråga varit svår att få svar på. Säljare plockar fram kranars alla "godkännanden", "inga kunder har klagat" osv.
Men vad skiljer mellan t.ex. "Gustavsberg" "FM Mattsson" eller "Mora" och var hamnar "Biltema" "Oras" eller varför inte "Hansgrohe". Det är inte antal märken som är problem. Dock är jag förvånad över att utbud till en utslagsback är ganska begränsat.

Det andra har med "standard" att göra, Väljer man "fel kvalité" och vill byta kran är det bra om fästen och liknande. har standard mått. (ska det vara cc150 eller cc160 - avstånd mellan rör osv.)

När det gäller kvalité är det alltid historia som ger svaret, men alla leverantörer tvingas "spara".
Det är inte enkelt att få veta "vad får man för pengarna" - Varför är den dyra kranen dyr? Har man satsat på kvalité? Betalar man bara för design?

Vad jag vet finns det inga tester på kranar och modeller.

//Jan
 
  • Gilla
Thomas pastare
  • Laddar…
H
Det finns/fanns väl någon kran med någon beläggning inuti som fällde utoch folk blev sjuka när de drakvattnet,kommer inte ihåg vilket märke det var.
 
Allt förekommer nog... (Tack för påminnelsen)

Det som inte en "vanlig" användare fixar, är att veta vilka godkännanden en blandare bör ha.
Tittar man på en FM Mattson beskrivs godkännandet på flera sidor (och är gediget) utifrån ansvar och begränsningar.
Tittar man på Biltemas dokument har man klarat av godkännandet på några rader.
En blandare på Julas hemsida (CurAqua - ett helt okänt märke för mig), saknas helt info om något godkännande.
Skulle jag agera "yrkesmässigt" skulle jag aldrig fundera - tydliga gränsdragningar och godkännanden är helt nödvändigt.
Privat - där är jag lite med flytande. Är det något godkännande som krävs för att ev. försäkringar ska gälla?
Visst finns det sådana, men köper man från respekterade företag litar jag på att de har kollen - annat får man inte sälja i Sverige. Kan vara mer flytande vilka godkännanden som finns, om köpet av t.ex. kran sker från ett "baklucke företag". Jag tror inte Jula eller Biltema skulle chansa sitt "varumärke" på en sådan sak.
Men visst köper man en 4-hjuling på Jula behöver man inte vara säker att det finns lager eller reservdelar till den.

//Jan
 
När vi renoverade köket i vårt förra hus hade jag köpt en kran som jag tyckte verkade OK.

Men snickaren gav mig sitt företagarkort och skickade iväg mig till Frej Jonsson i Högsbo för att skaffa en riktig kran.
Den jag hade köpt fick gå i containern :p
 
H
Ja, kranarna skall finnas på på plats i många år
Det blir inte många kronor extra per år och förhoppningsvis mindre problem. Vi blandade helt vilt, Hans Grohe i kök och tvättställkranar i badrummen, FM Mattson badkars/dusch och Gustavsberg badkar/dusch.
 
Jag har haft en liknande problematik i mitt garage; gammal tvåvredsblandare på utanpåliggande CC160-rör som jag ville byta till engrepps med möjlighet att koppla trädgårdsslangen till. Fick till en lösning som uppfyllde alla mina önskemål! Jag har inte tid just nu, men kan återkomma med lite bilder och förklaring senare.

Förövrigt blev det en gammal utslagsback över när jag gjorde iordning detta så den är till salu...PM vid intresse! (y)

Mvh
Fred
 
OK, dags att berätta och visa lite!

Ända sen, faktiskt veckan före, vi fick tillträde till vårt hus har jag jobbat med att fixa till garaget. Utgångsläget var riktigt trist och opraktiskt.

IMG_2147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes var tvätt/diskmöjligheterna en aning spartanska: tvåkransblandare ovanför en trist utslagsback utan avlopp...blandarens pip hade typ gardenakoppling.

IMG_2148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först fixades golvet (veckan innan tillträde), sedan väggar och tak. In med en diskbänk från Blocket och några underskåp från IKEA. Vattenrören kapades och kulventiler monterades. Jag fick även ordna en övergång eftersom husets vattenrör är en gammal standard.


IMG_4002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fräschare och tusen gånger mer praktiskt! Stänkskyddet är polykarbonatskiva köpt på Biltema som jag spraymålade vit på baksidan.

IMG_4000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandaren fick jag också tag på på Blocket. Två likadana för 400 kr tror jag det var (jag behövde samma typ i tvättstugan).

IMG_4001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville inte ha gardenakoppling på pipen eftersom blandaren har en sån där ledad pryl som man kan välja rak- eller duschstråle med, som jag tyckte skulle vara praktisk att ha kvar. Jag ville också ha möjlighet att ha en slangstump permanent monterad mot blandaren. Lösningen blev att montera dit en "Dragomkastare utan pip" mellan blandarens kropp och den svängbara pipen. Denna fungerar på samma sätt som många badkarsblandares omkastare, alltså att man sätter på vattnet så leds det via pipen men drar man i omkastaren så leds vattnet till gardenakopplingen (duschandtaget i fallet med badkarsblandaren). När man stänger av vattnet så åker omkastaren in igen och s a s nollställs. Mycket praktiskt så man alltid får vattnet via pipen när man öppnar kranen och riskerar inte att bli duschad. Jag tror att jag ska montera en 90°-böj på dragomkastaren så att slangen kopplas in parallellt med väggen...det kommer nog bli smidigare tror jag och då kan jag montera någon slags dragavlastning för slangen på väggen så att den inte bryter i blandaren när jag ska ha varmvatten utomhus.

När det gäller om man ska ha engrepps- eller tvågreppsblandare i garage/tvättstuga/grovkök så är det givet val för mig: engrepps! Det är ofta man är rejält skitig om händerna i dessa rum och då vill jag inte hålla på och ratta med två kranar för att få rätt temperatur. Därför byttes blandarna i både garage och tvättstuga ganska omgående till den variant jag visar här. Nu kan jag likt kirurgen öppna kranen med armbågen eller handleden om jag är jättesmutsig och även styra temperaturen på samma sätt. Jag upplever också att det blir många "småtvättar" av händerna och där är engreppsblandare överlägsen.

Så resonerar jag! :)
 
  • Gilla
St.Le
  • Laddar…
Tack för väldigt trevliga bilder.
Har varit runt lite hos olika firmor som levererar kranar och liknande. Förmodligen hittar jag inte rätt.
Man presenterar ett "standard sortiment" och utbudet på kranar som ska sitta på väggen med utanpåliggande rör lyser med sin frånvaro. (eller är väldigt dyra - 5-8000kr)
Något förslag vem/var man ska fråga om kranar?

Eftersom kranen skall sitta ovanför en utslagsback får inte pipen sticka ut mer än kanske 15cm.
Har även börjat titta på gamla badkarskranar.

Hur fungerar en dragomkastare?
Om vattnet stängs av längst ut vid spridaren och det blir ett "mottryck" i slangen, kommer dragomkastaren att slå tillbaka till pipen i kranen?
Var hittar man en "Dragomkastare utan pip"?
Jag skulle gärna haft en liknande lösning, kunna ha en Gardena koppling kanske 45grader ut från kranen, för att få ett "naturligt" fall för slangen.

Att även kunna styra strålen är inte fel.

Dock utifrån mitt perspektiv där utslagsbacken ska sitta, vill jag nog ändå ha två kranar. Antingen vill jag ha så varmt vatten som möjligt eller bara kallt. Det ska mer fylla kärl.

Tack för rådet på lösningen.
//Jan
 
Krilleman
Har du siktet inställt på en engreppsblandare eller en tvågreppsblandare Albierto?

Mora är tillverkaren som Paxman har på sin omkastare, finns även med R15 gänga uppåt som passar tex på en duschblandare. M26 inv nedåt. RSK 8344858

R15 på "sidosticket" gardena passar rakt på, drar man i omkastaren öppnas flödet dit.

8344858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Albireo skrev:
Hur fungerar en dragomkastare?
Om vattnet stängs av längst ut vid spridaren och det blir ett "mottryck" i slangen, kommer dragomkastaren att slå tillbaka till pipen i kranen?//Jan
Nope, så länge det finns lite mottryck så håller sig dragomkastaren utdragen. Jag testade så sent som igår att köra med en stump trädgårdsslang med endast gardenakoppling (nåja, det var Kärscher men det är same, same...but different) och hade jag för lite tryck så det bara skvalade lite i slangen så fjädrade omkastaren tillbaka. Körde jag lite mer tryck så höll den sig ute. Detta innebär att man kan köra med en slang och ett spolmunstycke (eller en vattenspridare) i änden och omkastaren håller sig på plats. Vill man ha väldigt litet flöde så får man reglera i "bortre änden" av slangen. Kör man en slang utan något i bortre änden så måste man ha ganska bra sprutt på vattnet.


krilleman_215,

Du verkar kunnig (eftersom du hittade dragomkastaren med RSK nummer och allt så snabbt)...en fråga: det du kallar "sidosticket", kan det bytas till någon annan med säg 45° vinkel, eller varför inte en med rak koppling? Som jag skrev i mitt förra inlägg skulle jag hellre ha att gardenakopplingen går ut parallellt med väggen istället för rakt ut från den samma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.