Vi har köpt ett hus byggt -60 som har ojordade uttag i samtliga rum utom kök och källare. Ledarfärgerna i det enda uttag jag tittat i är vit med svart märkrand och grå. Även kopplingsdosan ovanför innehåller endast ledare i grå och vit nyans.
Huset är byggt i sten och dosorna verkar vara i metall?
Min fråga är dels vilka färgkoder som gällde 1960 och dels om det finns en rimlig chans att dra nya ledningar inkl jord i dessa gamla rör i väggen?
 
Det fanns ingen standard som täckte hela landet då det begav sig!

Jag har sett installationer med röda faser, installationer med röd skyddsjord, och jag tror jag sett både svart nolla och vit fas samt vit nolla och svart fas. Jag har dessutom sett utanpåliggande kablar i en källare, visserligen från sent 1940-tal, med en svart fas och två vita där man inte brydde sig om vilken som var vilken av nolla och skyddsjord.

Jag gissar att det är okej att behålla ena ledaren i rören som fasledare och byta ut den andra mot en blå och en gulgrön för nolla och skyddsjord, fast det går kanske fortare att använda båda befintliga trådarna som dragwire för helt nya ledningar. Det beror väl på hur mycket du betalar i timkostnaden för att anlita en elektriker att göra jobbet.
 
Frågan är ju också hur intiligent det är att blanda 40 år gamla trådar och nya. Jag skulle byta alltihopa för att få det fräsht. Ökningen i tidsåtgån är marginel och ek/fk är billigt
 
mats_o skrev:
Frågan är ju också hur intiligent det är att blanda 40 år gamla trådar och nya. Jag skulle byta alltihopa för att få det fräsht. Ökningen i tidsåtgån är marginel och ek/fk är billigt

Med dagens miljökrav så kan det väl till och med vara så att den gamla FK'n är påltiligare än den nya :) Jag skulle däremot inte tvekat att byta kabeln om det varit nåt äldre än plastisolerad kabel.

Hehe, det här påminner mig förresten om en musikapparat från usa tillverkad i början på 60talet som jag hade att göra med, alla lågspänningssignaler hade plastisolerad ledare medan starkströmsledningarna var gummiisolerade, man litade inte på den moderna plasten då, och precis som väntat var det bara att byta alla gummiisolerade kablar för de var murkna medan de plastisolerade var som nya :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.