Hej!

Jag undrar hur mycket en brygga påverkar värdet av en fastighet?

Vi ska sälja ett samägt släkthus i vår och som det ofta är med släktegendom finns det motsättningar och konflikter som ligger och lurar i vassen. Två mäklare har varit där och värderat, men förutom värdet på fastigheten ligger mitt intresse även i värdet av en brygga som jag bekostat och byggt på tomten så sent som förra året.

Självklart kan mäklarna uttala sig om detta, men jag har ingen möjlighet att fråga dem i dagsläget och undrar därför om det finns någon schablon eller tumregel för hur värdet på en fastighet påverkas med och utan egen brygga?

Det är en hyfsat enkel brygga men ändå byggd enligt konstens regler och ska hålla ett tag.

Tacksam för era svar och tankar!

/ J
 
Själva bryggan kan väl knappast påverka värdet mer än vad det kostar att bygga upp en ny.
Men vad är vattendjupet vid bryggan?
Vid vilken sjö?

Vad jag vill komma fram till är att en brygga som inte fyller något syfte inte har något värde i sig.
 
Säger lite som föregående att värdet av själva bryggan är väl inte högre än byggkostnaden.

Däremot, om det är ett området med strandskydd och bryggan har fått strandskyddsdispens borde det vara värt en del. Sådana bryggor blir bara svårare och svårare att anlägga.

Om folk begriper det vid en försäljning eller om de vid avsaknad av brygga bara tänker "och här bygger vi en brygga" är dock en annan historia...
 
O
Det borde snarare vara läget då som är det intressanta, inte själva bryggan...
Så bryggan i sig borde inte påverka nämnvärt... Dock är det inte negativt att bryggan finns.
 
"Med egen brygga" är ju något som lyfter intresset för fastigheten när det står i annonstexten men värdet på bryggan som sådan är ju som de andra sagt då vad det kostat att bygga den minus ev. åldersavdrag.

Är tomten värd mer för att det finns en brygga är väl kanske en mer relevant fråga då och den du antagligen vill ha svar på, alltså hur mycket mer pengar ska du få än dina släktingar...?

Är det ju en sjö/strandtomt skulle jag inte säga att bryggan i sig ökar värdet nämnvärt, kanske intresset för fastigheten p.g.a. annonsen men inte värdet så mycket.

Vi frågade vår mäklare om det vore lönsamt för oss (Ekerö, Mälaren) att bygga en bättre brygga och få en högre värdering men hon menade att det inte spelar någon roll för värdet...
 
Tack för kloka svar.

Det är en sjötomt i Roslagen (Norrtälje komun). Man kan ha motorbåt utan problem vid bryggan - det är c:a 1 meter djupt längst ut. Och så kan man ju bada från den. Det fanns rester av en obrukbar brygga och ett gäng trasiga stenkistor som inte gick att bygga vidare på innan.

Att bryggan är nybyggd tror jag inte spelar någon roll för värdet, men givet att man jämför två identiska tomter där den ena har egen brygga och egen båtplats och den andra är utan egen brygga och egen båtplats så tror jag ändå spekulanter är benägna att betala mer för den med brygga - mer än vad det kostade att bygga bryggan. Och min fråga är väl hur mycket.

Jag läste till exempel att en välskött trädgård ökar värdet på en genomsnittsvilla med 250 000 kr, även om kostnaden för att få ordning på den är en tredjedel, och det hade varit intressant att veta om det finns någon liknande studie när det kommer till bryggor.
 
Värdet påverkas troligen inte mer än byggkostnaden (om ens så mycket) för att bryggan finns. Men rätten att ha en brygga har givetvis ett avsevärt värde. Så jämför du en tomt där det finns en nybyggd brygga, eller rester av en brygga (som ju indikerar att man troligen får bygga en brygga). Med en tomt där det inte finns tillstymmelse till brygga, som man ev. aldrig får strandskyddsdispens för. Då finns där en skillnad.
 
Redigerat:
O
Tja, jag läste att en mäklare tyckte att man skulle ha en dyr olivolja i köket, det skulle tydligen höja värdet på bostaden...

Man ska nog ta alla tips med en nypa salt, om inte vad de kan resultera i för värde vid en försäljning.
Dock så är det helt klart vettigt att klippa gräsmattan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.