Jag behöver gräva och gjuta fast ett fäste till en markbrevlåda nu i februari. Har ni några tips eller är det bara att sätta igång och elda? Alternativet är väl att låta lådan enbart stå på rätt upp och ner på marken fram till tjälen släpper. Det vore dock trist om nån tar hela pjäsen och sticker då vi lurar på en modell som kostar ett par tusenlappar.
 
Varför i inte bara montera fast lådan i något tillräckligt tungt tillfälligt för att undvika att den får fötter tills det är lämpligare att gjuta?

Du har både aspekten att betongen måste börja brinna och uppnå en viss styrka innan den klarar frysning utan att skadas och aspekten att du ska gräva ett bra hål och gjuta något som sedan inte rör sig med årstider allt för mycket. Nu har du väl inte massiv tjäle där du bor men likväl
 
Häng dit nåt billigt tills det blir väder att gjuta fast finlådan.
 
harry73
Jag monterade brevlådan i ett betongblock som man bygger utetrappor med. Den är riktig tung och rör inte på sig
 
Billig postlåda att sätta upp på lite vad som helst tills det går bra att gräva.

Annars får du elda ordentligt på backen.
 
Tack för tipsen .
 
Tydligen har Berglund ett monteringskit för marksten. Man kan ju ta ett sånt och borra nya hål för en Mefa-låda.
 
hsd
Man kan gjuta i -20
 
Givetvis kan man det, tillräckligt med isolering, lite värme som tillförs, uppvärmd betong eller betong som blandas med varmt vatten och sedan värmen som genereras av en större mängd betong som brinner håller riskerna borta.

Om nu TS ska gräva ett hål i marken för en postlåda, gjuta med en mindre mängd betong som inte kommer generera så mycket värme när den brinner, inte har möjlighet att tina upp tjälen runt omkring blir det lite mer komplext än så. Ibland är det den lilla skalan som orsakar problemet, inte är problemet

Förvisso "bara" för en postlåda men TS har fått ett gäng kreativa förslag i tråden om alternativa sätt att fästa.

Nu väntar jag vara på ett inlägg från TS om denna superpostlåda så vi andra kan sukta efter nästa uppgradering (y)
 
Korvgubbe
Ursäkta, men hur stor är egentligen risken att brevlådan stjäls?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.