Hej,

Jag bor i ett gammalt torp från början av 1900-talet. Huset har satt sig i ena änden och några av golvbjälkarna har då brutits.

Jag hade tänkt att räta upp golvet samtidigt som jag lagar bjälkarna och har fått tips om att göra detta genom att spika fast kraftiga reglar på befintliga bjälkar. Hur kraftiga skall dessa vara och vad kallas detta på fackspråk?
En av bjälkarna har gått av precis intill stenväggen där den går in. Det betyder att jag måste låta den nya regeln vila på något. Går det bra att använda samma regel för att bära upp den liggande? Vad ska jag tänka på då och vad kallas detta på fackspråk?

Vilken minsta hållfasthetsklass skall virket ha?

Övriga tips och förslag tas gärna emot.

Tack på förhand.

/Michael
 
Ingen kan svara på frågan utan att veta mått och belastningar.
En naturlig lösning är att använda samma dimension som vad originalbjälkarna har.
 
Det finns nog inte bjälkar i det måttet längre då jag misstänker att de är från husets uppkomst. Jag hade tänkt att sätta dit 45x220, eller är det 215.
Dessutom går det inte att byta ut dem utan större påverkan på grunden.
 
Bild brukar vara bra på frågor av denna art.
 
Bjälkar finns i alla mått, det gäller bara att fråga på rätt ställe. (Men det är klart: försöker du hitta 400x400 är det kanske lång leveranstid...)

45x220 är en bra början, men igen beror det på vad det är de skall bära.
Kan du göra en plint intill muren för den som har gått av där?
 
Hur löste du detta? har liknande problem 4 golvbjälkar som är rötangripna mot källar väggen (som går in i källarmuren). Funderar på att bila upp ett hål brevid befintlig bjälke och stoppa in en ny golvregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.