Har en dörröppning på 66 cm som skall sättas igen.
Har tagit bort foder och karmar.
Bredden på väggen är ca 13 cm.

Väggen ser ut enligt följande.

Spånskiva 4mm
Trä 22mm
Timmer 77mm
Trä 15mm
Tretexskiva 10mm

Vilket material skall man använda för att bomma igen?
Försöka efterlikna det tidigare och ersätta tretex med exempelvis gips, eller?

Behöver en stabil vägg då jag tänker väggfästa köksskåp på en del av detta område.

Hajjar att man börjar med golvregeln.
Sedan undrar jag om det räcker med en lodrät regel eller om det behövs två för detta mått?
Skall man bygga ett kompakt "paket" av fyra tvåtumsplankor eller använd spånplattor?

Tacksam för tips.

 
Har även jag en dörr som skall sättas igen. Snarlik vägg som din men tjockare. Även här skall köksskåp upp. Jag sätter en regel i dörrkarmen och spikar liggande råspont, täcker detta sedan med spån så det blir samma nivå som övrig vägg. Under skåpet där kakel skall upp sätter jag sedan gips. Materialet kommer från en annan vägg som jag rivit i samma rum. (Utom gipset då)
Gissa vad jag hittade när jag rev den väggen, jo en igensatt dörr :D. Så nu är snart huset tillbaks i originalskick.

Tompa
 
Om man kan tycker jag att man ska försöka låta den gamla dörrbladet vara kvar när man sätter igen den. Skruva av trycke etc och låt det ligga med i väggen också. Tänk vilken guldgruva för framtida generationer som kanske vill ta upp den gamla dörren igen. Om bara de som renoverade sönder vårt hus (byggt -36) på 80-talet gjort så....
 
co skrev:
Om man kan tycker jag att man ska försöka låta den gamla dörrbladet vara kvar när man sätter igen den. Skruva av trycke etc och låt det ligga med i väggen också. Tänk vilken guldgruva för framtida generationer som kanske vill ta upp den gamla dörren igen. Om bara de som renoverade sönder vårt hus (byggt -36) på 80-talet gjort så....
Vilket bra förslag :) Om det går skall jag göra på det sättet när jag sätter igen dörröppningen.
 
Att gömma en gammal fin spegeldörr i väggen må bli en trevlig överraskning för en ev framtida renovering, men jag är för självisk för det ;). Denna dörr är värd att få synas så jag flyttar den till annan plats istället.

Tompa
 
Nu är en dörröppning igenbommad samt en vägg förlängd.

Blev utmärkt bra.

Plywood, liggande råspont, 45x70-regel, spån och gips respektive dubbelspån, 45x145-regel, råspont och gips blev det.

Nu väntar spackling... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.