Sitter och funderar. Ska bygga garage. Men jag hade en tanke att när det gäller takstolar, vad är max grader/lutning kan man ha?
T.ex jag har 7m brett och fick en gång förslag på ett par takstolar och grader 27 och med tanken att ha som lite förvarning osv upp där istället för en tom vind så blev höjden bara 1300mm och undrar bara går de att höja lutning lite till så det kanske går att höja höjden lite?
eller finns det en annan form av takstol då?

Kan lägga till, att just dem takstolarna ska jag ha fem st av så längden blir 4500mm resten av garage som är på 12m ska jag ha en annan sorts takstol för att kunna få lite högre höjd upp i nock typ utan vindsdel som säga Om det begränsar nånting.
 
Du kan ju ha 90 grader men då kallas det vägg :)

45 grader är vanligt men det går att ha mer.
 
Pröva med 38° taklutning, det ger hyfsad plats på vinden mellan stödbenen.
Vilken takvinkel som passar är ju också beroende av hur omgivande bebyggelse ser ut.
(Och vad detaljplanen säger)

Men takstolskonstruktionen är avgörande för hur användbar vinden blir.
En ramverkstaksstol, som är idealisk, kräver något upplag på mitten, en hjärtvägg, pelare eller en balk.

TS_typ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta kontakt med en takstolsfabrik så får du nog bra hjälp!
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Vi har 52graders takvinkel på garsget, då blir det bra med plats uppe :) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
IMAG0916_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0917_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först kan säga bygger på jordbruksmark. Då är de ju lite andra regler som jag fått lära mig.
Men Det var ramverktakstolarna och saxtakstolarna som dem gav förslag åt mig med en 27graders vinkel, ser iaf ut som en ramverk på ritningen jag fått om man tittar på bilden där.
Och då blir det ju ramverk 5 stolar = 4500mm och saxtak på resten = 7000mm för hade jag tänkte så en bil får plats för kunna lyftas upp den iaf laga och annat under.
Och då hade jag fått i ramverktakstolarna höjd 1300m och bredd 3000mm till utrymme.
Så det är full möjligt att köra dem två takstolarna men med en annan vinkel så kan man får mer utrymme? i höjd, kanske även i bredden också?

Kan lägga till, vill helst inte ha stolpar, väggar i själva garaget.

Bilderna visar dem jag fick förslag på, och fundera, om man får en högre grader till vinkel om förrådsdelen där kan bli större i höjd, men gärna även bredden. men ska höra med dem också. Men skulle bara hör lite vad ni vet och kan.
 
Redigerat:
Brutet tak kan man köra på, då får du mer utrymme annars är väl att göra väggarna 2-5dm högre men samma invändiga takhöjd, då får du också högre takhöjd på vinden.
Annars lutning och form skulle jag välja efter intilliggande fastigheter för att få det någorlunda enhetligt och så detsmälter in på ett snyggt sätt och det oavsett om det är jordbruksmark eller inte.
 
Jag fick sätta en limträbalk i mitten av garaget, dock ville takstolsfirman att jag skulle ha en stolpe men då fick de ta o göra om allt för någon stolpe mitt i garaget ville jag inte ha.

Iof har vi dimensionerat för "bostadslast" på loftet för framtida planer
 
jo, jag har fått nya förslag, samma stolar men med lutning 36 grader så dem blir nog bra. Och ska nog köra 3.5m ramverkstolarna så man får lite förrådsutrymme även om vissa gnäller att ska göra så på hela taket, men då känns del lite, realistiskt? behöver jag så mkt? så saxstolarna blir nog på 8m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.