Hej,

Vi har ärvt ett hus som byggdes 1910, och troligtvis enbart är isolerat med asfalt.
Vi vill dränera huset såklart, och även renovera källaren så att den kan bli bebolig med kokvrå + badrum.

Snälla ni som är experter ge oss råd! Vi står liksom lite handfallna över vad vi behöver tänka på och vad som är viktigt. Hur mycket tror ni att detta kan kosta?
Vi har fått offerter på enbart dränering som ligger på mellan 80-100 tkr efter rot.
Källaren är 80m2.

Vi har en vän som är murare och en elektriker som gärna vill hjälpa till.
Kan det löna sig att göra en del av arbetet med hjälp av vänner eller är det bättre att låta en firma göra allt så att helheten blir bättre?

Vi vill gärna dölja alla rör, och bygga in el ledningar i väggarna.

Bör vi bila bort hela golvet eller räcker det att bila bort den delen där man vill byta ut avloppsrören?
Vi har läst om material som man lägger på betonggolvet i källare som isolerar och samtidigt ventilerar bra.

Ge oss tips är ni snälla, det är vi väldigt tacksamma för! IMG_0147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill tillägga att vi inte har några ritningar på huset, och det verkar inte kommunen heller ha.
 
Det är helt OK att bara bila upp rännor i betonggolvet för att byta ut avloppsrören. Jag gjorde så i tvättstugan där man inte vistas någon längre tid. I källarens badrum, hall och TV-rum valde jag däremot att ta bort hela golvet och 30 cm av sanden under för att kunna isolera, stoppa fukten och lägga golvvärme. I gästrummet kommer jag att lägga Platon-matta, några cm isolering ovanpå och trägolv.

Alla sätt är bra där de passar syftet.
 
Kokvrå och bad. Det låter absolut som att ni borde bila upp golvet. Dränera runt om huset och fylla källaren med singel, markisolering, duk och gjuta nytt golv.
Är det relativt torrt kan man kanske skippa det men golven kommer ju inte att vara lika varma att gå på.
Har liknande källare jag också men kommer bara att ha kvar tvättstuga, pannrum och verkstad där nere, och eftersom det är torrt och fräscht så får det vara. Har dock bilat upp en ränna och dragit nya rör m.m.. Bara ren sand under och 50cm ner var sanden blöt när det var som värst på året. Trotts det alltid torrt och fräscht.

I ett land som Sverige med höga skatter på arbete så lönar det sig alltid att göra allt man klarar av själv. Och bara leja bort det man inte tror att man får till bra på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.