Hej. Hittade nedan i min krypgrund idag. Jag har krypgrundsavfuktare och enligt hygrometer cirka 55% rf. Verkar bara vara reglar i grunden som har detta. någon som är kunnig på området. Anticimex nästa?
20150129_105225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
JAg tycker det ser ut som tryckimpregnerat trä, och det vita är en utfällning...
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Vad innebär utfällning?
 
Brukar ju bli sådär på tryckt virke. Antar att det är tryckimpregneringsmedlet som tränger ut och ser ut sådär.
 
Tack för svaren! Inte att klassa som mögel?
 
Njä. Det är ju svårt att säga utifrån en bild, men jag tycker det ser ut som utfällningar. Det ser i alla fall ut som tryckt virke
 
Mögel hade kanske snarare satt sig på skivorna ovanför reglarna?
 
Sådär brukar tryckt virke se ut om de legat kloss mot varandra ett tag på brädgården. Tror på tidigare talare, utfällning av impreg.medel eller salter. Särskilt inte som skivan runt om ser väldigt fräsch ut och du säger att du har 55%. Det växer inget mögel vid den nivån.

Är du ängslig så kan du alltid pensla lite boracol.
 
Ta en närbild. Utfällning ser ofta lite ut som kristaller. Vitmögel mer som puder. Om dina blindbottenskivor ser likadana ut som det man ser skymta på bilden ser det riktigt bra ut.
 
Inget mögel det där. Det är utfällning av impregneringsmedlet, vilket ser ut som vita kristaller eller vitt pulver.

Om bilden du tagit är från en krypgrund, så är det att klassa som "rent som en barnstjärt". Grattis och njut av huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.