Vi sitter och planerar våran bastu och har fastnat väldigt mycket för cederträpanel.
Vi har lite svårt att hitta någonstans att köpa panelen.
Vet någon vart man kan få tag på detta?
Pris?
Någon som har detta själv i sin bastu, erfarenheter?
BIILDER?

Jag pratade med byggole där vi bor och dom kunde ge ett pris på 108kr/m på 15x140mm panel.
Bra eller anus?

Mvh Jonas
 
  • image001.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om det verkligen fungerar i en bastu. Ceder har något ämne/ngn olja som gör att man kan ha den obehandlad som utomhuspanel.
Jag vet att Hornbach kan ta hem för lägre pris än ByggOle.
 
Priset är lite högt, hitta billigare. Men jag tror att det blir en gaskammare pga oljorna, kanske försvinner med tiden?
 
Redigerat:
Ojdå, det har jag inte alls tänkt på.
Men googlar man på cederpanel i bastu så kommer det ju upp ett gäng, men de kanske är behandlade speciellt med något då? På många "bastusidor" står det om ceder panel som något exklusivt material man kan använda dig av.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6385

Ska höra med hornbach vad dom tar för panelen.
Men är jag verkligen helt själv om att vilja ha cederpanel i bastun?!
 
Det är kanonsnyggt. Har det på fasaden, luktar en del som färskt, men det avtar nog ganska snabbt.
 
finnin skrev:
...
Men är jag verkligen helt själv om att vilja ha cederpanel i bastun?!
Inte helt ensam, ni är nog några stycken ;)

Men de flesta tycker nog inte att badupplevelsen sitter i väggmaterialet.

Fast om Tylö säljer det måste det naturligtvis vara väl lämpat för sitt ändamål.
Ger kanske en lite mörkare varmare ljus, intimare stämning än asp- eller granpanel.

Vi andra skruvar i en svagare lampa i stället och lägger pengarna på öl :)
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Vi har Al-panel på väggar och tak som är mera rödbrunt i tonen än Asp/gran om det är färgen du är ute efter. PICT0065.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det blir en lite annan effekt med cederträ som jag tycker är fantastisk.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chris47 och 4 till
  • Laddar…
Jag får ett underligt behov av att bygga bastu nu :rolleyes:
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Det är egentligen rätt lustigt.

Inomhus är det nu "ljust och fräscht" som är normen.
Folk fnyser åt träpanel i taket. Till och med trägolv skall helst vara vitvaxat.

Men i bastun får det vara hur mycket mörkt trä som helst, på golv, väggar, tak och bänkar :)
 
  • Gilla
Snigelfis och 2 till
  • Laddar…
Ju mörkare det är - ju mer får man leka med belysning ! För min egen del räcker det dock med enbart eldens sken.
 
Jag tycker att det är tvärtom, ju ljusare det är desto mer kan man leka med belysning och skuggor eftersom ljusa färger reflekterar mer än mörka. Mörka färger är liksom alltid mörka oavsett belysning.
 
HasseTeknik skrev:
Ju mörkare det är - ju mer får man leka med belysning ! För min egen del räcker det dock med enbart eldens sken.
Det är nog inte så mycket eld i finnins 400-Voltsbrasa här ovan :)
 
Men då får man leka med en massa spot:ar istället. Det fina med flammor är det svårt att fixa trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.