Hej!

Enligt kommunens byggenhet och vår kontrollansvarig behöver vi brandsäkra de rör (2 kopparrör för varmt och kallt vatten, och 8 pex rör, rör i rör) som ska installeras i ett säkert vattenskåp.

Orsaken är att de rören går från grovköket i vår bostad till badrummet i en uthyrningslägenhet som vi har byggt på ovanvåningen. (rören är intill vår tjocka lättbetongyttervägg).

Alternativen som jag ser är ett vanligt säkert vattenskåp som kläs med två lager gips, eller om det finns ett skåp som i sig har tillräckligt brandskydd, så att man slipper gipsen. Känner ni till ett lämpligt skåp eller har ni annat förslag?

Det är lite ont om plats så det skulle vara skönt att slippa gipsen. (utrymmet är ca 36 cm brett) 20150214_124652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150214_124652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger finns avloppsröret som vi tyvärr också behöver klä in i gips.
 
Krilleman
Vad är det för bjälklag? Trä? Betong?
 
Träbjälklag. Badrummet ovanför är i stort sett klart.
 
Räcker inte med gips. Du måste se till att inte rökgaser kan nå upp igenom hålet som blir ifall röret brinner av.
 
Menar du att det inte räcker med gips (och ev isolering innanför?) omkring avloppsröret?

Jag har hört om Brandskyddshandboken- kan den ge svar?
 
Kolla träguiden, står lite där.
 
Krilleman
LK:s system är typgodkända för brand med Södertälje Stål och brandteknik. Dock hittar jag ingen info om just gipstak, bara gipsvägg. Kolla med LK hur dom vill ha det så kan du ju vidarebefordra dom uppgifterna till KA!

http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf

Hade dom inga åsikter om avloppet? Konstigt!
På just avloppet kan man sätta en sådan här:

2431665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jo, avloppet måste skyddas också. Ska kolla tipsen.

Vad är det för produkt som används runt avloppet? Vad heter den?
Tack för svar!
 
Det finns brandskyddsmassa som det går att använda med en silikonspruta. Bara att kleta på runt rören upp mot taket och jämna till. Vet att sikaflex och Hilti har dessa produkter.
 
Skulle det alltså räcka att montera en brandstrypare någonstans - t ex högst uppe vid taket- ?

Och så kanske något säkert vattenskåp (från LK ?) som också uppfyller kraven? Alternativt ett vanligt säkert vattenskåp och så klär man in övre delen avloppsröret och vattenskåpet.

Eller?
 
Krilleman
Brandstryparen på avloppet sätter du direkt mot gipset.

Beträffande slangarna i ditt gipstak så tycker jag du kontaktar LK och rådfrågar dom om korrekt lösning. Du har ju redan fått lite vägledning i tidigare länk. Men det kan vara bra att ha pappersarbete på hur en OK genomföring i tak som är provad och OK av LK. Då kan aldrig KA klaga om du följt deras anvisningar.

Provar du att göra något "eget" så blir det nog svårare att få det godkänt.
 
alltså brandstryparen monteras direkt mot gipset i tak, eller hur?

Jag tar kontakt med LK
 
Krilleman
japp (y)
 
Enligt Stål och brandteknik AB som jag varit i kontakt med räcker det med att montera brandstrypare (EI60) på avloppsröret, och sedan foga med brandfog i Säkertvattenskåpet. Allt detta låter mkt smidigare än att bygga in både vattenskåp och avloppsröret i dubbel gips!
Tack för tipsen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.