Hej,

Ny som medlem här på Byggahus, men har flertalet gånger sökt mig hit för att få svar på frågor..vilket jag oftast fått!

Nu när jag och min familj just köpt hus så blir frågorna inte färre, börjar med en som rör vad vi fann under den uuuuselt lagda klickparkett vi tog bort från ett av sovrummen. Anledningen till att vi valde att ta bort golvet – något som dessutom är svårt att göra under besiktning – var att det vid elementet såg ut att vara samma parkett som i vardagsrummet under. Det var det också, delvis. I övrigt såg det ut så här:


Golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min fråga är nu om detta är att räkna som dolt fel. Sen undrar jag också om någon har någon aning om varför det ser ut som det gör? Vilken kan anledningen vara till att man gjort så här?
 
Menar du att "felet" är att det inte ligger en komplett parkett under klickgolvet?
 
Självklart inte. Utan att de (eller någon tidigare ägare) av någon anledning brutit upp ett hål i golvet...som sen lappats igen med spånskivor.
 
Hur kan du få det till ett fel?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Det finns en mängd anledningar till att det är gjort så. Troligen var det någon nivåskillnad där som enklast löses genom att ta bort parketten och "fylla upp" med spånskiva och spackel.

Är inget fel!
 
Tack, då vet jag!

Kanske en dum fråga.. Men kan sättningar i huset (står på gammal sjöbotten) ha på inverkat golv(et)? I rummet intill finns en relativt stor glipa mot ytterväggen..lite märkligt när det är originalparkett. Men kanske bara dåligt lagd från början..
 
Redigerat:
Det verkar som om det har varit nåt annat i det där rummet. Har det stått garderober nån gång i tiden? En inbyggd garderob/skafferi? Golvet var troligtvis blivit skadat av någon anledning. Golvskivor inlagda för att jämna ut. Och sen en ny klickparkett ovanpå.

Extremt svårt att få till ett dolt fel; för vad är fel? Det fanns ett gammalt golv under den nya klickparketten istället för spånskivor eller golvgips, vilket inte är konstigt om man renoverat ett hus. Parketten var ett bra underlag till det nya golvet. Man hade ju lika gärna rivit ut parketten och lagt in golvskivor i hela rummet. Hade ni struntat i att köpa huset om det varit så?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Jag tolkar TS som "Är det här ett fel?" och svarar: "Förmodligen inte".
 
Vad är det som är dolt?

Stod det något, t. ex. en garderob/ett skåp längst in, så är det väl normalt att inte lägga dyrt parkettgolv under den/det.

Men vad är det för grå rand på vänstersidan?
Det ser ut som en tejprand.
Men där kanske stod något skåp på sidan också?

Har du kanske några bilder på hur det såg ut innan du började riva i sovrummet?
 
Har säkert varit en garderob eller liknande med tanke på golvet och hur väggen ser ut...
 
KnockOnWood skrev:
Men vad är det för grå rand på vänstersidan?
Det ser ut som en tejprand.
Men där kanske stod något skåp på sidan också?

Har du kanske några bilder på hur det såg ut innan du började riva i sovrummet?

Japp, den grå randen är gammal tejp. Kan va en rest efter en plastmatta som legat i rummet tidigare (finns spår kvar).

Har inga bilder på hur det såg ut först tillgängliga, men det var en taffligt lagd klickparkett.. Glipor i olika storlek mot varje vägg, lister fattades etc. Ett fult hastjobb, förstärkte känslan av att något skulle döljas. 😬
 
Med tanke på hur väggen på högersidan ser ut precis där spånskivorna börjar så har det antagligen varit någon inbyggnadsgarderob eller liknande där från början.
Eller så har det där sovrummet kommit till i efterhand genom att flytta några väggar.

I det hus där jag växte upp flyttade pappa väggen mellan två sovrum. I det huset jag bor i nu har jag rivit en vägg och en skorsten plus att jag byggt igen en dörr, där väggen & skorstenen är riven är det två olika golv (parkett & spånskivor).

Kan du lägga upp en bild på husets originalritning, kommunen har antagligen den i sina arkiv om du inte fick med någon vid husköpet. På orginalritningen så borde man kunna se vad det är tänkt vara där från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.