Har hittat denna förnämliga kalkylator som räknar ut risker för åldring, rost och mögel. Det verkar vara någon organisation som jobbar med bevaring av bilder på museum och liknande. Jag vill stoppa in deras kunskap i min hemautomation och realtidsberäkna mögelrisk och styra ventilation och värme på vind efter detta.
Känns inget kul att skriva upp 7500 punkter med 4 värden på varje manuellt. Kan man hitta på något finurligt? :)

http://dpcalc.org/
 
Alla deras tabeller och formler står ju i källkoden. Bara att formattera upp javaskriptet en aning så det blir läsbart :)
 
Jaha det låter ju bra! Får göra ett försök. Eller kan du länka till själva filen som innehåller datat?
 
http://dpcalc.org/dp.min.js?20140401

Som sagt i behov av formattering eftersom de plockat bort alla mellanslag, men jag tycker den ser ganska enkel ut bara man ordnar den saken.
 
Aha, det finns en läsbar version också, klassiskt "hack" att ta bort ".min". :)
Men ok, återstår att försöka förstå vad den gör. kan inget om javascript...
http://dpcalc.org/dp.js
 
De intressanta bitarna är

var t = function(RH,TD) {
var tA = Math.pow(RH/100,1/8);
return (TD - (112*tA) + 112) / ((0.9 * tA) + 0.1);
};
var rh = function(T,TD) {
return 100 * (Math.pow((112-(0.1*T) + TD) / (112 + (0.9 * T)),8));
};
var dp = function(T,RH) {
var tA = Math.pow(RH/100,1/8);
console.log(((112 + (0.9 * T))) * tA + (0.1 * T) - 112);
return ((112 + (0.9 * T))) * tA + (0.1 * T) - 112;
};

var pitable = new Array(9594);
var emctable = new Array(8686);

var pi = function(t,rh) {
return pitable[((t<-23 ? -23 : t>65 ? 65 : Math.round(t))+23) * 90 + (rh<6 ? 6 : rh >95 ? 95 : Math.round(rh)) - 6];
};

var mold = function(t,rh) {
if(t > 45 || t < 2 || rh < 65) return 0;
return pitable[8010 + (Math.round(t) - 2) * 36 + Math.round(rh) - 65];
};

var emc = function(t,rh) {
return emctable[(Math.max(-20,Math.min(65,Math.round(t)))+20) * 101 + Math.round(rh)]
};

samt slider_change() och givetvis tabellerna i dp_init(). Det går det nog att pussla ihop något av.
 
Tack, har listat ut det. De beräknar vilken rad i tabellen som ska hämtas. Det löser sig nu!
 
KnockOnWood skrev:
Varför krångla till något enkelt?
Krångla till? Det handlar ju om att styra - då vill man kunna beräkna.

Att titta i ett diagram duger för oss människor men i ett styrprogram är det enklare att kunna beräkna de bakomliggande värdena.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har sett det i olika varianter även i forskningsrapporterna jag läst. Men det räcker ju inte. Man måste krångla till det. ;)
Jag gillar hur de räknar ut mögelrisken på the image preservation institute. De gör något över tid med ungefär samma indata som det diagrammet.

Frågan är ju t.ex. att om man ligger i riskzon "inom 4 veckor" i 2 veckor, en vecka i "inom 4-8"v, en vecka i "mer än 8v", sedan 1v i inom 4v igen, fast däremellan var man nere på ingen risk i två dagar också. Blev det nåt mögel då???
 
harry73
Ska man använda det för styrning av ett ventilationsystem ska man hålla sig i den gröna zonen, och då skulle jav säga att man inte enz ska söka gränserna.
och då blir det enkellt att göra sin egen tabell med styrfuktighet vid olika temperaturer. Ta en fuktighet i temperaturintervaller av 5 grader, det kan inte vara svårt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det kräver väl ingen större intellektuell ansträngning för att inse att andra faktorer än temperatur och luftfuktighet också inverkar.

Som Martin43 nämner tidsaspekter och intermittenta förändring av de två parametrarna.
Till exempel luftväxling och luftkvalitet, värmestrålning (förutom temperatur).

Kalkylatorn i trådens startinlägg är smått komisk tycker jag.
Natural aging? Mechanical damage? För vilka material då?

Gäller beräkningen fortfarande om jag lägger in en bit roquefortost?

Den sista frågan var naturligtvis lite raljerande :cool:
 
Kan hålla med om att det nog inte är en exakt vetenskap med mögel, men om man "hittar" ett diagram och ur det plockar datapunkter för vart 5:e gradtal, eller om man "hittar" någon som gjort en tabell med 9000 datapunkter, så ser jag inte riktigt vad man ska lita mest på.

Det väsentliga är att man kan beräkna ett resultat att styra på, och sedan gäller verkligheten - hittar man mögel har man gjort fel, och får åtgärda det.

Rockfordosten stoppar man i munnen, bäst så!
 
KnockOnWood, fullt så komisk tycker jag inte den är. Snarare resultatet av mycket ansträngning verkar det som.
https://www.imagepermanenceinstitute.org/about/what-we-do

Det handlar tydligen om att forska i hur mekanisk och kemisk åldring, mögel och rost påverkar bilder och föremål som man har på museer samt att bygga modeller för att utvärdera och styra klimatet där prylarna är. Jag skaffade ett konto där och laddade upp min kallvindsdata. Fick ut ett coolt diagram som visade att vid tre korta tillfällen fanns det möjlighet för mögel att växa.

Självklart kan man göra styrningen enkel: Håll RH under 65% = problemet löst. Men det är ju ingen optimal styrning.

Kan väl förresten vara kul att veta om dina takstolar ramlar ihop av föråldring om 30 eller 300 år?

Jag tyckte också det var oerhört intressant att ÄNTLIGEN hitta en källa som beskriver sambandet temp, rh = rost. Slutsatsen är att i intervallet 0-20 grader är det bara RH som är intressant. => Det ÄR bättre att köra in bilen i garaget som är 10 grader, med RH 55%, låta bilen släppa ifrån sig fukt så att det går upp till 65% i en timme innan avfuktaren får ner RH, istället för att låta bilen stå ute i +3 och 90%. Så nu vet jag när bilen ska in i varmgaraget och som många säger "bilen ska alltid stå ute" stämmer helt enkelt ej vilket jag länge misstänkt eftersom plåtbitar jag lämnat ute rostat som 17 men inte plåtbitar i garaget...
Återstår att förstå hur saltet accelererar rosten i olika temp och rh.

Sen har jag inte sett några referenser till denna källa och inte letat så mycket heller, men all data jag hittat är ju i linje med fragment av data jag hittat på annat sätt, t.ex. diagrammet ovan samt rekommendationer om <60% för rost och >70% rost paradise osv.
 
Redigerat:
Ja, det är ju möjligt att det finns mer specifika data bakom.

Hur länge låg regalskeppet Vasa på havets botten, 350 år?
Så då kanske vi skall sträva efter 100% fuktighet, för hon klarade ju sig relativt bra :cool:

Och om mina takstolar står i 55% eller 65% RH tror jag inte spelar minsta roll för deras åldrande.
Har du fakta som talar emot det så fram med dem!
Spikplåtarna har förresten inte börjat korrodera än efter fem år. Hur länge skall jag behöva vänta?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.