Planerar så smått att måla om fasaden i sommar och noterar att Folksam kommer släppa sitt färgtest under "våren 2015". Någon som vet när i vår testet kommer?

Och hur pass intressant är det testet kommer fram till? Dvs bör jag låta det styra valet av färg?
 
Åsa Lund
Ja, du bör absolut låta det styra ditt val
 
O
Jag är ganska skeptisk till Folksams färgtest. Det om något test bör granskas ganska kritiskt.

Färgerna utsätts för ett väldigt tryck som inte långt när motsvarar den verklighet som de flesta färger lever i.
Det är ett färgtest som inte färgtillverkarna "godkänner" Mycket just för att det är på nått sätt så långt ifrån verkligheten.
Hur många har en fasad monterad vågrät?
 
Ja, min fasad är vågrät i alla fall... Vad fan det nu innebär. Liggande eller stående panel, vad har det med färgen att göra!??? Eller vad menar du?

Vad färgbranschen "godkänner" är ju helt ointressant, Folksams test är säkert inte särskilt långt från verkligheten, snarare tvärtom. Jag är övertygad om att Folksam granskar färgbranschen kritiskt men objektivt. De har ju ett egenintresse i att utröna och informera sina kunder - och andra - om vad som funkar över tid i det här sammanhanget. Annars lär de drabbas av enorma skadeståndskrav på sikt.

Vilken färgtillverkare representerar du?

//Ronnie

PS på vilket sätt är Folksams test "långt från verkligheten"? DS
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Ja, min fasad är vågrät i alla fall... Vad fan det nu innebär. Liggande eller stående panel, vad har det med färgen att göra!??? Eller vad menar du?...
Får jag rycka in och hjälpa till?

En vägg är vanligen lodrät.

Ett golv är oftast vågrätt.

Fattaru ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Utan att eg veta så bör väl testet, även om det inte motsvarar verkligheten till fullo så är det ju inte en "lättare" miljö den görs i, snarare svårare? Det i sin tur torde ju påvisa än mer vilka färger som är lämpliga och vilka man bör undvika?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Jag är övertygad om att Folksam granskar färgbranschen kritiskt men objektivt.
Och så har de historiskt parat testresultaten med ett rabatterbjudande till sina kunder på ett visst fabrikat.

Kan tycka att många hänger upp sig lite för mycket på testet, men det är trots allt den enda större studien av sitt slag och de färger som "vinner" är generellt helt OK husfärger, så att välja färg baserat på testresultaten är i slutändan inte fel.
 
Odjuret skrev:
Jag är ganska skeptisk till Folksams färgtest. Det om något test bör granskas ganska kritiskt.
Förhoppningsvis har Folksam tagit till sig av kritiken och justerat metoderna så att det ger en rättvis bild från alla vinklar. Oavsett vad testet visar så ska man ju alltid ta för vana att förhöra sin färghandlare om eventuella garantier osv. Jag handlar hellre en färg som butiken vågar ta ansvar för.
 
Hejsan, undrar om det finns något typ test när det gäller färg för lättbetong? eller det kanske inte spelar någon roll som på träfasad?
Tacksam för svar!

läste nu testet, det finns bara röda slamfärg? usch den vill jag inte ha, det finns redan 4-5 röda hus på denna korta gata
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.