Hej, ny på forumet och precis köpt mitt/vårt första hus.
Har en massa planer redan, dock har jag ingen som helst kolla på källare.

I källaren finns vattentanken och bergvärmepumpen, samt ett outnyttjat rum, rummet har bara ca 170-175cm i takhöjd är därför inte kan användas mer än förvaring. Men jag har ett väldigt stort intresse för cigarrer och tänkte då göra en liten cigarr lounge där.

Nu är det betong på väggar och golv, omålat. Tanken är att jag vill ha ganska grov stil där inne.
Kan man då bara regla 45mm (plåt reglar?) på väggarna och sen sätta t.e.x råspont på det bara man lämnar en luftspalt uppe och nere ?

OM man väljer att isolera rummet inifrån, hur går man då tillväga ? antar att det finns lite att tänka på eftersom det är i en källare. den verkar dock inte fuktig har dock inte mätt upp nått.
 
Mura med lättklinker istället!
 
får inte den känslan jag vill ha där med lättklinker, eller menar du att jag skall ha lättklinker och sen t.e.x råspont på det ?
 
Nej, men lättklinker slammas eller putsas för att få en tät och jämn yta. Kan därefter målas med t ex silikatfärg.
 
Men visst kan man göra som du tänkt. Det är dock viktigt att organiskt material inte kommer i kontakt med betong.
 
injonil skrev:
Men visst kan man göra som du tänkt. Det är dock viktigt att organiskt material inte kommer i kontakt med betong.
okej, vet inte riktigt om det är det jag är ute efter, i en vin källare kanske. Men är stål reglar som gäller då? Eller vad kan man göra för lösning med trä?
 
Ja, stålreglar är klart lämpligast!
 
Mura med lättbetong block ?
Går fort och du slipper organiskt material som kan mögla/ruttna
 
Utgår ifrån att utsidan inte är omdränerad/isolerad?
Regla upp med stålreglar. Isolera med frigolit (oorganiskt), och gipsa med våtrumsgips. Sätt in ventdon både uppe och nere på väggarna så du får luftgenomströmning mellan väggarna.
Inga paneler, råspont OSB eller liknande!
 
det är inte isolerat/omdränerat. tanken finns att vi skall dränera i framtiden.. För ca 20-25 år sedan kunde det ibland vara LITE vatten i källaren, men det hjälptes med stuprör, samt att en stor altan byggdes på framsidan och sen dess har det problemet aldrig uppståt igen. (Svärföräldrarna som haft huset innan)

Men om man sätter reglar med syllpapp bakom regeln mot betongen, och sen grov ytterpanel (21x145), då är det som minst 45mm från betongen ytterpanelen kommer att vara. eller är det ändå risk för att det kommer bli fuktskadat? efter jag har varit ner och mätt lite så har jag bestämt mig för att 2 av 4 väggar vill jag klä in med ytterpanel.
 
Ja, det är ändå en riskkonstruktion, och det kommer en besiktningsman skriva om du ska sälja nån gång. Det behöver inte ligga emot betongen för att bli fuktigt. Hela utrymmet bakom panelen kommer ha en hög luftfuktighet med ytmögel på virket till föjld...
 
Den konstruktionen håller inte särskild länge. Men om du ser det som en dekoration för ett kanske tidsbegränsat intresse så... Viktigt att riva innan en eventuell försäljningsbesiktning.
Smaken är ju som bekant som baken. Kanske du kan hitta något stenmaterial (sjösten, fusktegel mm) som ger rätt stämning?
 
ska sätta mig och kolla om jag kan hitta nått annat som kan passa =)
 
pratade med en bekant som jag sprang på nere på affären nyss, han sa precis som ni. MEN sa även om man tar syllpapp bakom reglarna, och bygger med ytterpanel med glipor likt trall (3-5mm) samt luftspalt uppe/nere så skulle det inte vara nått problem.

är det ändå No-no ? eller är det en konstruktion som kan funka? vet att han har renoverat sitt hus från topp till tå men jobbar ej som snickare.
 
De låter ju vettigt, då blir det en luftig konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.