Vi köpte en gård för en tid sen. På den finns ett avstyckat hus. Servitut fanns på vatten, dom tar vatten från vår brunn. Så långt var vi med.

Nu några år senare får vi frågan "mitt vatten smakar konstigt, är det något fel på reningen?"
Vi har ju en jätte stor hydrofor och en reningstank, som vi ju antagit varit till vårt vatten. Nu går det tydligen till grannen i från våra tankar också. Dom drar ju ström och kräver underhåll. Känns ju intressant att grannen önskar att vi sponsrar med detta. (Grannens utebelysning går till vårat elskåp, också något vi märkte efter en tid, men som grannen anser att vi bör betala).
Är det någon som har koll på vad vi pratar om för summor här?
Det kommer en rörmokare som ska kolla varför grannens vatten smakar konstigt så tänkte prata mer med honom också om vad just vår utrustning drar.
Hur har ni andra som har samma upplägg med grannar löst kostnader?

Tacksam för hjälp av er som kan!
 
Angående vattnet så har de ju rätt att ta vatten från er brunn. Men jag tror nog att de får stå för rening av vattnet ifall det behövs. (Är dock ej 100% säker, bara 99 ;-))

Angående elen så är det bara att kapa kabeln. Dina grannar måste ha någon diagnos ifall de på allvar tror att det är OK att du ska betala för deras belysning.
 
R
helgalet!
 
Det är väl ok att dom får ta vatten. Men då bör dom ju inte kunna kräva att ni håller med både pump, hydrofon och rening. Sådan utrustning bör dom ju har själv. Även elen till ytterbelysningen och pump/reningsutrustning bör dom ju betala själv. Kan inte lantmäteriet/kommunen hjälpa er tolka servitutet?
Fast det bästa vore väl om ni delade på kostnaden det bör ju vara win-win för båda parter.
 
Mikael_L
Det är nog läge att fingranska texten i servitutet.

Men troligast har dom endast rätt att "ta vatten" från er brunn, det innebär då troligen att ni inte behöver bekosta en enda sekin för grannens vattenuttag. Ni bereder grannen möjlighet att ta vatten och att serva sin anläggning för detta.

Men som sagt, det är nog bäst att kontrollera ordagrant hur servitutet lyder.


I praktiken brukar man lösa det genom att ha en enda anläggning för att ta upp vatten för bägge fastigheterna och dela på drift och underhållskostnader. Ekonomiskt mest effektivt.
 
Oftast är det som Mikael säger att dom har rätt till vatten, men dom får ombesörja pumpandet och ledning till sin fastighet själva!

För cirka 1år sedan var det en bra tråd som handlade om just detta ämne!

Och angående elen så är det bara att koppla ur kabeln till deras belysning, för ett gott skratt sök med sökorden grannens hönshus

Sen kan man ha en vattensamfällighet också vilket är ett annat krångel!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har gemensamt vatten med grannen. Brunnen är på min tomt. Men bi har inskrivet att alla kostnader delas lika mellan oss.
All utrustning är gemensam och underhålls av oss båda.
Logga in på din fastighet hos Lantmäteriet och kolla noga vad som står . Finns det inget angivet om underhåll så får grannen stå för sitt eget.
 
Tack för era svar!
Ja det här gårds köpet är en mardröm som aldrig verkar ta slut.

Jag ska gå igenom servituten. I det papper som jag fått står endast.
Last Officialservitut: Vattentäkt
Last Officialaervitut: Avlopp
Men ska kolla med Lantmäteriet.

Avloppen löste vi direkt med kommunen som sköter slamtömning. Där ville grannen också att vi skulle betala allt, men motivering att ni är ju 4 i er familj och vi bara 2, således använder ni ju mer. Vi svarade med att ni kanske har mer gäster än oss ;-). Kommunen löste det dock, tack så mycket.

Det svåra i allt är att dom ägde allt tidigare, och har svårt att släppa. När vi frågade om vattnet så menade dom på att som ju betalat hela installationen med reningen. Ja men det köpte ju vi när vi köpte gården :-/, men det är svårt att nå fram.

Deras ute el önskar jag att det bara hade gått att kapa kabeln, dock så är det svårt då deras el är i mitten av vår el lina. Vi har x antal lampor först på samma lina, sen kommer deras 8 lamp stolpar, sen har vi ytterligare stolpar, jag har ju behov att ha mina lampor fungerande.

Det är en märklig situation för alla. Vi ska ge och fixa med det mesta. Vi snöröjer bland annat infarten där dom även där har servitut. Den ska sandas enligt deras önskemål osv. Dom har synpunkter på det mesta, jag hade kunnat ha en uns utav förståelse om det hade varit deras släktgård i flera generationer men dom hade bara gården i sin ägo i ett par år. Men vi ska ju vara tacksamma för att vi fick köpa, enligt dom,

Man undrar ju och bävar för vad mer saker som kommer dyka upp, och allt skylls på oss. Dom har även planer på att sälja den fastigheten dom äger i dag, därför känns det ju ännu viktigare för oss att hitta lösningar.
 
Allt vad gäller servituten står hos Lantmäteriet det kan du skriva och läsa igenom.
Titta noga vad som står om underhåll osv.
Har ni ändrat något på avloppet gäller inte det servitutet längre. Har precis avslutat en konflikt med mina grannar angående ett sådant servitut. Lantmäteriet var stenhårda på att minsta ändring måste föregås av nytt servitut.
 
Ta dit en elektriker och koppla om elen så att ni bara matar el till era egna lampor och så får de ta dit en elektriker för att koppla in el till sina lampor om de vill att de ska fortsätta fungera. Det är enda rimliga sättet att lösa det problemet. Ni behöver inte ens diskutera detta med grannen, det är bara att meddela vad ni tänker göra så att de får chansen att ta in en egen elektriker samtidigt.

Angående servituten så är det som Mattias skriver. Om ni tex skulle borra en ny brunn så gäller servitutet inte den nya utan bara den gamla.
 
Eld skrev:
Ta dit en elektriker och koppla om elen så att ni bara matar el till era egna lampor och så får de ta dit en elektriker för att koppla in el till sina lampor om de vill att de ska fortsätta fungera. Det är enda rimliga sättet att lösa det problemet.
Med tanke på vad elektrikern + en del kablar + annat som behövs för att koppla om kan komma stt kosta så är väl risken uppenbar att det kommer att kosta betydligt mer än det kommer att smaka. Som ellösningen verkar vara så kan det kanske vara värt att låta det fortsätta som innan och ha det på pluskontot i någon av alla kommande konflikter som säkert lär komma med denna granne.

Av denna tråd lär man sig att det kan vara dumt att få gamla ägaren allt för tätt inpå. Känns lite som en svärmorssituation fast med hus.
 
Ja det är verkligen en mardröm att ha dom så nära.
"Ni kan inte parkera så, så här gjorde vi"
"Det ska vara så, och det ska vara så"

Dom var ju sååå snälla och söta när vi köpte, vad som hände sen är oklart.

Ang servitutet kom jag tillslut in på Lantmäteriets sida. Det som står är följande:

Beskrivning
Rätt att ta vatten ur brunnen y.

Alltså jag behöver inte betala varken pump eller rening.

O
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
Spontant låter det som att TS inte är så van vid hur det brukar funka på "landet".
Är väl snarare regel än undantag att det finns massa olika gamla odokumenterade överenskommelser om både det ena och det andra och att nykomlingar förväntas "ta seden dit de kommer".

Särskilt när det gäller en gård/lantbruk är det väldigt vanligt att den "servar" omkringliggande byggnader på olika sätt, ibland utan krav på motprestation.

När det gäller belysningen har väl sannolikt gården satt upp denna i eget intresse en gång i tiden. Det kan ha skett innan avstyckningen, eller så har stolparna satts upp med grannens medgivande. Oavsett är det fullt naturligt att gården i så fall stått för driften även om vissa stolpar står på grannens mark och även om grannen också kanske har nytta av den.

Jag skulle närma mig grannen med ett förslag till en rimlig underhållspeng för att täcka extrakostnaderna.
 
Men nu har TS köpt huset men i kontraktet ingår tydligen inte en massa förpliktelser mot omgivningen. Säljaren har tydligen inte riktigt insett att de har sålt huset utan tror att de kan bestämma fortfarande.
Man kan inte heller förvänta sig att urgamla överenskommelser ska efterlevas om de inte är nedskrivna som servitut.
Enligt vad som står längre upp så verkar hon inte ens vara skyldig att tillhandahålla rör och ledningar till vatten ("...Rätt att ta ..."). Det är väl läge att skriva vänligt att belysningen och vattenförsörjningen upphör om inte driftkostnaderna ersätts.
 
C
Ah, jag uppfattade inte att det är grannen som är säljare. I så fall är det rätt fräckt förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.