Hej!

Har en fundering som ni här kan svara på...

Har hittat en tomt av intresse som säljs av ett husförsäljningsföretag "Eksjöhus". Föreligger det premisser att man måste bygga ett Eksjöhus på tomten för att få köpa tomten? Eller är det helt fritt att bygga vad man vill, förutsatt att bygglov beviljas förstås?

Hur ser praxis ut i dessa fall?

Med vänliga, Patrick
 
Det blir upp till er vilket hus ni bygger. Men företaget kan vägra sälja till er, om ni inte bygger deras hus. Allt detta gäller med förutsättning att man följer detaljplanen. Det kan vara så, att bygglov redan finns för ett specifik hus. Vi köpte en gång ett hus av ett byggföretag som var så vänliga att inga krav ställdes på oss med tanke på vad skall byggas!
 
Äger eller förmedlar dom tomten?
 
Du köper tomten och betalar lagfart för den. Därefter byggs huset utan att det behövs lagfart på det. Jag tror inte det finns någon husleverantör som förmedlar en tomt utan någon form av hållhake på dig, så att du köper deras hus.
 
Enligt Lantmäteriet är det två privatpersoner som står som ägare på fastigheten men Eksjöhus som förmedlar tomten via försäljning på deras egna sida.

Själv är jag intresserad av tomten men inte att bygga ett Eksjöhus då jag ska rita och bygga själv. Har pratat med ägaren till marken bredvid som kan tänka sig att sälja till mig, men till ett högre pris än vad Eksjöhus begär för deras tomt.
 
Köp direkt från dessa 2 personer!
 
Troligtvis är förutsättningen att du bygger ett Eksjöhus, om du köper en tomt av dom till det pris som det ligger ute för. Kanske får du köpa tomten och bygga nåt annat hus, men då kostar nog tomten mer. Fråga Eksjöhus vilka förutsättningarna är.
 
Tack för tipsen, ska träffa markägarna idag för vidare diskussion och förhandling. Alltid bra att få ta del av andras kunskaper.

Med vänliga,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.