É
Jag drar om elen i ett rum och byter då till jordat. Det visade sig att delar av badrummet också låg på denna grupp. Märkte då att uttagen där samt golvvärmen hade jord dragen till sig och är anslutna med varandra men det kommer endast fas och nolla från centralen (märks när man spänningsmäter med). Jag ska nu komplettera med jord från centralen men tänkte först bada kolla om inkopplingen till golvvärmen ser ok ut? Se bifogade bilden. Kan inte komma på hur det skulle kunna bli värre med riktig jord men vill bara dubbelkolla med er. Ser ut att vara nån slinga med svart och vit kabel sen skärm ansluten till "jord".

Borde jag kanske isolationsmäta golvvärmen nu när det verkar vara en amatör som hållit på? Det ska jag iofs göra på hela gruppen ändå när jag är klar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Illa. Ja, golvvärmens skärmfläta ska skyddsjordas, och så ser ut att vara gjort i dosan. Det kan vara en god ide att isolationsmäta golvslingan så att du får ett dagsfärskt värde. Kan vara bra senare för att kontrollera konditionen. Men framför allt ska du kontinuitetsmäta skyddsjorden efter att du kopplat in den, kolla alla punkter! En JFB är alltid bra också.
 
É
Jag la ihop alla fyra ledare (de två svarta och de två vita) med varandra och mätte mot skärmen och det var oändligt motstånd vid 1000V. Skönt det iaf.

Trodde först de kåg i en ring eller nåt men är det inte så att jag har två golvvärmekablar eller hur tolkar ni bilden?

JFB finns endast för golvvärmen. Resten av huset ska få senare i vår.
 
Det ser ut att vara två golvvärmeslingor. Är det röda i hålet röret till termstatens givare?
 
É
Ok! Nej det röda nere till höger är en torix som sticker ner lite i röret.
 
Men om de fuskat med jorden, hur har du det med jordfelsbrytare? Kan man fuska me det ena så...

Överhuvudtaget så har jag svårt att se att en elfirma skulle få för sig att fuska på det viset. Det måste vara ett (sämre) hempul. Kan ju vara läge att undersöka mer av installtionerna i huset.
 
Hej Elpontus. Det verkar som att du har en gammal kabel typ EKLK fast med blymantel, den har en biledare på 1kvmm som är knuten till jord. Den är till för att skydda kabeln och är inte tillräcklig för att jorda värmegolvet.
Rulla ut en 1,5 kvmm ifrån elcentralen till dosan i badrummet. Anslut den till jordplinten i elcentralen. Ta ett mätinstrument som du kan calibrera med den extra kabel längden. Mät sedan mot flätan på kabeln som kommer upp i dosan, då ska du få ett värde på ca 0,1-0,3 ohm. Är det mer kan du få problem. Se till att få fram en riktig jordledning ifrån elcentralen.
 
Nu ser jag att det är värmekabeln som kommer upp i röret. Den kabeln har en fläta som ska anslutas till jorden. Den andra kabeln som är blå och brun är för golvgivaren till termostaten.
 
É
Ja precis det är ingen EKLK utan typ MK sett till antalet kardeler men jag antar det är värmekabeln. Svårt att se om det är 1,5mm eller 1mm, kanske är det den tunna isoleringen som lurar en. Men är det kabeln som går upp hela vägen ska det väl va ok ändå.
 
Det behöver dessutom inte vara fusk här, det vore ju ganska grovt att medvetet utelämna skyddsjorden. Dom har nog gjort det nästan lika graverande misstaget att inte kontrollmäta skyddsjordens kontinuitet.
 
Bo.Siltberg skrev:
JFB är alltid bra också.
Som jag förstog så var det uttag i badrummet på den gruppen också. Då skall vi påpeka för TS att det MÅSTE vara JFB. (Om den för golvvärmen täcker hela badrummet så går det naturligtvis bra).
 
Jag tror att det du behöver gå igenom installationen ordentligt eftersom fusk med skyddsjordningen visar på stora kunskapsluckor hos " hantverkaren, hempularen" Det kan sitta fler jordade uttag som saknar kontakt med inkommande skyddsjord eller PEN ledare. En extra varningsklocka bör ringa om det finns röd skyddsjord eller tändtrådar i huset, då kan det bli riktigt farligt om den röda inte var skyddsjord som pularen trodde. Är den tändtråd till gadrobslampan då blir den spänningssatt .med 230 v lampan tänds men visar jord nontakt när lampan är släckt när man mäter med en spänningsprovare.

Ett montage av jordfelsbrytare kan komma att synliggöra mer elfusk. Saker som idag verkar fungera kan lösa ut jordfelsbrytaren direkt t.ex ihlpkoppling av nolla o skyddsjord i gruppledningar, fuljordning där man utnyttjar grupplednings nolla som PEN ledare . Detta är en förbjuden och farlig lösning.
 
É
Jo då det finns flera fula lösningar i huset, jag åtgärdar lite i taget när jag får tid men tänkte ta det mesta i samband med centralbyte samt JFB. Att dra om några ledare i en slang på 1,5m kan va en utmaning i detta hus. Blev så glad när jag nu lyckades byta ut ledningarna från centralen till badrummet utan att det var tvärstopp :)

Nuvarande lokala JFB är endast för golvvärme. Sen har det har varit blandat uttag med riktig jord samt golvvärme och andra uttag som man trodde var jordade i badrummet. Sen är uttaget i badrumsspegeln dimmrat tillsammans med belysningen vilket rakapparatens batteri inte verkar ha gillat.
 
Ett litet tips när du ska dra tråd, skaffa en kompis som matar på i andra änden så kommer det att gå dubbelt så lätt och en del "omöjliga" blir inga problem.
 
S
Det är lag på jordfelsbrytare till golvvärmen i badrummet, nu hoppas jag att du redan har det, men har du det inte har du inge annat val än att skaffa. Det är rent idiotiskt att skippa en så viktig sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.