Hej

Min köksfläkt har lagt av, någon som vet vad detta är för modell?



Med vänlig hälsning,

Peter
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
slurppe99 skrev:
Du har en futurum Alliance F240-16 om den är 60 eller 70 cm ser jag inte. De heter numera Franke och de finns i olika modeller. Men vad är problemet? Den samkör med en takfläkt. Vrider du till läge 1 fungerar då köksfläkten så är det takfläkten som har lagt av.

[länk]
Tack för infon. När jag vrider på reglaget händer inget oavsett inställningsläge.

Jag vill hitta en fläkt som enkelt går att ersätta den som gått sönder utan att jag behöver dra om ventilationsröret. Finns det någon identisk produkt (med avseende på placering av ventilation och el) till den jag har?
 
Redigerat:
Hur funkar samköret med takfläkten? Regleras takfläktens varvtal utifrån hur starkt köksfläkten blåser ut luften?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut bakom kryddhyllan.

Det verkar som att köksfläkten har fast elinstallation och att takfläkten på yttertaket får sin strömmatning från köksfläkten, kan det stämma?
 
Hittade denna klisterdekal:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag en Franke F250-16 (och inte F240 Alliance)? Vad är i så fall skillnaden mellan modellerna?
 
Du har ingen fläktmotor i den kåpan, lossa aluslangen du har i skåpet, suger det inget där så
är det takfläkten som inte fungerar. Din kåpa fungerar som så att det sitter ett spjäll som du öppnar
när du vrider på vredet, det händer att dom går sönder! Finns ingen styrning mellan kåpa o takfläkt.
Dem flesta ventilationsgrossisterna kan skaffa fram en likadan kåpa!
 
Krilleman
Är det inte så att det även ska finnas ett "grundflöde" i dessa fläktkåpor. Alltså att även fast vredet är i läge 0 så ska den suga lite luft i alla fall?
 
Vad händer i kåpan då jag ändrar från inställning 1 till 3? Det sugs ju ut avsevärt mer på inställning 3 än 1. Är det inte takfläktens styrka som ökas genom en "signal" från kåpan?
 
Enda gångerna jag har stött på den kåpan du har, har vart
i flerfamiljshus! Då har det vart en centralfläkt som inte har ngn styrning från
kåpa. Hur bor du? Bor du i villa?
 
Sitter ett spjäll som öppnar gradvis, beroende på inställning på vredet!
 
Det du kan göra är att lossa filtret som sitter på undersidan,
lys med en lampa eller likn, samtidigt som du vrider på reglaget.
Då ser du om det funkar som det ska, dvs den öppnar när du vrider
 
Här finns kopplingsschema: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...YepMY8mD1_v7Tiw&bvm=bv.85970519,d.bGQ&cad=rja

Uppenbarligen är det en alliansfläktkåpa och då strömsätts fläkten via kåpan. I lägenheter går det nog till på annat sätt men här kontrollerar man takfläktens varvtal i tre steg för köksbruk plus grundventilation som alltid är på. Det sitter en transformator med olika lindningar i kåpan, och det är den som står för varvtalsregleringen.

Frågan är väl vad som gått sönder. Snurrar takfläkten?
 
carlsson206 skrev:
Enda gångerna jag har stött på den kåpan du har, har vart
i flerfamiljshus! Då har det vart en centralfläkt som inte har ngn styrning från
kåpa. Hur bor du? Bor du i villa?
Jag bor i villa med mekanisk frånluft.
 
carlsson206 skrev:
Det du kan göra är att lossa filtret som sitter på undersidan,
lys med en lampa eller likn, samtidigt som du vrider på reglaget.
Då ser du om det funkar som det ska, dvs den öppnar när du vrider
Så här ser det ut med köksfläkten i position 0:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut i position 1,2,3 (likadant):

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Luckan" (spjället?) ramlar alltså ner när jag vrider på fläkten men ingen luft sugs ut. När jag vrider tillbaka till läge 0 åker "luckan" upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.